5 ting kostholdsekspertene er enige om

Den evige debatten rundt hva som er sunt og usunt har satt seg langt opp i halsen hos de fleste. Som blogger med en utdannelse innen ernæring kan jeg bli gal av å lese andres tolkninger og dogme. Det skumleste er hvor bastante enkelte kan være. Det er ikke sjeldent jeg leser innlegg og artikler som ser så seriøse ut at en trenger nettopp en utdannelse for å kunne avsløre dem.


Ernæringsforskning er vanskelig. Vi tar mange valg i løpet av en dag, en måned og et helt liv. Dette påvirker en rekke faktorer som kosthold, søvn, fysisk aktivitetsnivå, sykdom, humør og livsstil. Disse tingene påvirker igjen våre kostholdsvaner. Kutter du ut en ting, må du spise mer av noe annet. Spiser du mindre vil du sannsynligvis bevege deg mindre. Valgene vi tar og hvordan vi identifiseres oss påvirker alle aspekter i livet, men det vil ikke si at de direkte er årsaker.


En som slutter å spise kjøtt er som regel opptatt av hva de spiser. Det er ikke disse menneskene som drikker mest cola, røyker mest eller trener minst. Det er så vanskelig å si om det var kjøttinntaket som gjorde dem sunne eller alle de andre valgene de tok. Dette kunne vi også sagt om et økt inntak av spinat. Skjønner dere tegningen?

Det er alltid noe nytt som er “usunt”, og som mamma sa da vi var små; “spis gulrot når det fortsatt er sunt”. Jeg vil alltid finne noen som er ueninge med meg, og jeg vil allitd finne forskning som kan støtte begge parter.

I mitt arbeid liker jeg å fokusere på de aspektene vi er enige i, fordi (surprise!) det er faktisk ganske mye!

Grønnsaker, frukt og bær er sunt


Vi er alle enige om at vi burde spise mer grønnsaker. Noen mener alle grønnsaker bør spises rå (stakkars de med IBS) og andre mener de alltid bør være varmebehandlet. Selv mener jeg det viktigste er å spise masse grønnsaker, gjerne i alle mulige former. Når det gjelder frukt og bær er dette sunne matvarer med gode smaker og viktige næringsstoffer. Banan er sunt, selv om det ikke betyr at du må spise 5 om dagen. Alt grønt er “lov”, kos deg!

Det er smart å lage maten hjemme


Bare fordi noe er hjemmelaget betyr ikke at det nødvendigvis er sunt for deg, men vi ser at når mat lages hjemme spiser vi generelt sunnere. Da har vi kontroll på hva som puttes i maten og unngår unødvendige tilsetningsstoffer som ekstra sukker, salt og stivelse. Å lage mat er også en fin familieaktivitet og matro er viktig for både store og små. Å møtes rundt et måltid er viktig for helsen, rett og slett!

Vi bør spise mer fisk


Fisk er veldig næringsrikt og sunt. Vi skiller ofte mellom fet fisk og mager fisk, sistnevnte vil si at fiskens fett er lagret i leveren. Eksempler på fet fisk er laks, makrell, sild, ørret og sardiner. Eksempler på mager fisk er torsk, hyse, sei, kolje og abbor. Fisk inneholder vitamin D, jod, selen og sink. I tillegg er det en fantastisk kilde til høykvalitetsprotein. Jeg prøver å spise mer fisk og favorittene er laks, ørret, skrei, torsk, kolje og fiskekaker. Du finner min oppskrift på hjemmelagede fiskepinner her.

Vi bør redusere sukker


Det er bred enighet om at sukkerinntaket må ned. Dette sukkeret får vi i oss først og fremst fra brus, godteri, sjokolade, søte bakverk og ferdigmat. Det er også disse matvarene vi bør kutte først. Unngå søtsaker i hverdagen og lær deg hvordan du kan gjenkjenne sukker i maten din. Sukker skjuler seg i krydderblandinger, marinader, kjeks, dressing og pålegg, så her kan du kutte både kalorier og sukkerinntak ved å bli obs.

Hvis du vil lære mer om sukker og bli kvitt søtsug kan du ta mitt gratiskurs 🙂

Vi bør ha et positvt fokus rundt mat


Mat er en stor del av livet og en kilde til kos, tradisjon og samvær. Det er viktig å leve helsemessig for å unngå livsstilssykdommer, men det er også viktig å unngå spiseforstyrrelser. Dietter, strenge regler og overbevisninger er den vanligste døren inn i et anstrengt forhold til mat, noe flere og flere opplever. jeg blir så lei meg av å tenke på hvor mange timer vi tenker på kropp, mat og selvkritsering, tid som kunne vært brukt til så mye annet. Vi må fokusere på matglede og fremsnakke sunne vaner på en måte som fremmer helse, ikke slanking, dietter og selvhat. Jeg er takknemlig for sunn fornuft plakaten da den hjelper meg og andre bloggere å fremme en sunn livsstil på en bra måte! Den kan du lese mer om her.

Hva tenker du om sunn mat?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg