Min erfaring med pergotime

For noen uker siden skrev jeg at jeg hadde startet opp med hormonbehandling, og siden mange har spurt meg særlig på snap hvordan jeg opplever å gå på dette tenkte jeg at jeg kunne skrive et innlegg om det.

DSC06717For å være ærlig synes jeg det var ganske kjipt å få skrevet ut medisiner for å balansere hormonene mine. Som dere vet er jeg en skikkelig helsenøtt som gjerne vil fikse alle problemer selv og ikke ta så mange medisiner. Jeg har ikke noe imot medisiner, de er livsnødvendige og livreddende i mange situasjoner, så takk gud for at de finnes! Samtidig har jeg ikke lyst til å poppe en pille for alt i tide og utide. Jeg vil heller gi kroppen min tid til å ordne opp selv, ved å gi den det den trenger.

Når det er sagt er det situasjoner i livet der kroppen trenger litt hjelp, og jeg vil ikke se det som et nederlag at jeg nå får behandling. Jeg støtter opp kroppen med riktig ernæring, tilskudd og stressmestring. Jeg blir fulgt opp både på fertilitetssenteret og på Frøyaklinikken og får sånn sett det beste fra to verdener.

Erfaring med pergotime og annen hormonbehandling

Før min første time hos fertilitetssenteret fikk jeg mensen. Den har vært veldig uregelmessig og jeg har jo ikke visst når den kunne dukke opp, så det var helt tilfeldig. Det passet likevel bra da du skal begynne på pergotime på dag 5 i syklusen, altså 5 dager etter første dag i menstruasjonen. Jeg tok en pille hver dag i fem dager for å stimulere eggløsningen. Jeg merket at jeg ble veldig trøtt av pillene, men som alltid er det vanskelig å vite om bivirkninger kommer av piller eller forventningene til at de skal komme. jeg leser aldri om bivirkningene på forhånd, for da føler jeg at jeg venter på dem og det gjør dem bare sterkere. Noen dager etter siste pille var jeg tilbake på fertilitetssenteret for en ultralyd. Der kunne vi se at et egg var på vei ned, men det var ikke stort nok. Så måtte jeg vente noen dager til og komme tilbake. Da målte egget 18 mm og jeg fikk klarsignal. Jeg fikk resept på både modningssprøyte og progesteron som skulle tas henholdsvis den kvelden og etter eggløsning.

DSC06228Det ble ganske komisk da jeg skulle ta sprøyten. Du må stikke den inn i magefleske og trykke ganske hardt. Jeg klarte det første, men jeg hadde ikke fått med meg at jeg måtte bruke kraft for å få trykket den inn. Så da satt jeg der med sprøyten i magen, mens Jon Anders leste bruksanvisningen! Vi endte opp med å dra den ut igjen og stikke på nytt. Det høres langt mer dramatisk ut enn det var altså!

Jeg fikk beskjed fra gynekologen min hvilken dag han mente jeg fikk eggløsningen, og dette kan du også følge med på selv via eggløsningstester. Da er det lurt å ta både morgen og kveld for å fange den, da det ikke alltid er slik at en slår ut hele dagen. Etter eggløsning tok jeg progesteron hver dag i 14 dager før jeg tok en graviditetstest. Denne ble jeg veldig trøtt av, pluss PMS til tusen. Uff, stakkars Jonna og stakkars meg, haha.

Jeg tok en noen dager før da jeg skulle i bursdag og ville vite om jeg kunne drikke litt vin. Den var negativ, men jeg var likevel ikke sikker da det var for tidlig. Så tok jeg en dag 12 og dag 14 og begge var negative. Da sluttet jeg på progesteron og mensen kom etter et par dager.

Dessverre fikk jeg en bivirkning av pergotime som, i hvert fall i følge min gynekolog, kun skjer med 2-3 prosent av kvinner. Jeg fikk veldig tynn slimhinne og da blir det jo veldig vanskelig for egget å feste seg. Dette visste jeg fra før eggløsning så jeg hadde veldig lite forhåpninger om at det skulle gå denne gangen. Det jeg hadde håpet på var at jeg kunne begynne på letrozol i denne syklusen, men siden virkningen av pergotime kan sitte litt i mente han at det var best å vente en syklus. Dette var også anbefalingen jeg fikk av Anette på Frøyaklinikken, at det var best å gi kroppen en pause.

Siden gynekologen har tatt sommerferie hadde jeg uansett ikke kunnet blitt fulgt opp med ultralyd. Nå har jeg også tatt litt sommerferie og gir kroppen en pause fra medisiner. Forhåpentligvis har pergotime jumpstartet syklusen min litt slik at jeg får eggløsning også denne måneden, det vil tiden vise.

Jeg føler ikke at jeg stresser med å bli gravid, det er bare frustrerende å føle at jeg ikke kan bli det når jeg selv vil. Jeg skulle ikke ønske at jeg allerede var gravid, jeg har bare lyst til å bli det snart…Jeg prøver å tenke på noe annet, men som du sikkert skjønner er det veldig vanskelig. Det skal nok gå fint til slutt <3

Det er bare å dele erfaringer med meg, det blir jeg kjempeglad for! Du kan også følge reisen min på youtube på kanalen Gravid uke for uke 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg