Ukens leserspørsmål: Er soya sunt?


Soya er en av matvarene som kan starte heftige diskusjoner. Det er relativt nytt for oss i Norge å innta denne belgfrukten, jeg regner med at oldemoren din ikke drakk soyamelk for å si det slik. Soyaprodukter selges ofte som helsekost og siden det er et enkelt alternativ til melk blir det stadig mer populært. Det anses som en fullverdig proteinkilde, det er fritt for dyreprodukter (vegansk) og det kan bearbeides til å ligne en rekke matvarer. Vi kan nå kjøpe både melk, fløte, rømme, ost, yoghurt, pølser, “kjøttdeig” og burger laget på soya.

Dette er et tema jeg sikkert kunne dykket langt langt ned i, da det finnes mye forskning på temaet og det å gå gjennom alt vil ta år og dag. Det er som regel en grunn til at folk er uenige, det er fordi forskningen ikke er klar og kan til med sprike i helt ulike retninger. Jeg vil derfor heller gi en rask oversikt over mine tanker rundt soya, om jeg selv spiser det eller anbefaler det til kunder.

Coffee Latte Art as cute Bear for Valentine
Licensed from: beer_blur / yayimages.com

Soya og hormoner

Soya inneholder såkalte fytoøstrogener som ligner på kroppens eget østrogen. Noen mener at disse er gunstige og kan booste vårt eget østrogen, mens andre mener de er skadelige. Når et stoff som et hormon, en nevrotransmitter eller en medisin skal gi en virkning i kroppen må det feste seg til en reseptor. Reseptorer har egne former som passer til molekylet de ta imot. Se for deg slike leker barn har der de skal putte en trekant i et trekantet hull og en runding i et rundt hull.

Det er to ting som kan skje når vi spiser soya. Fytoøstrogen fra soya kan feste seg på kroppens østrogenreseptor og gi samme virkning som østrogen. Da vil vi få større østrogenvirkning i kroppen. Det kan også hende at fytoøstrogen fester seg til kroppens østrogenreseptor og blokkerer denne. Den gir ikke virkning, men opptar da også reseptoren slik at østrogen ikke kan gi virkning.

Det viser seg at det finnes flere ulike former for fytoøstrogener og vi kjenner ikke virkningen av dem. Det er vanskelig å si om soya øker eller faktisk minker virkningen av østrogen. Det kan også hende at kroppen din blir veldig usikker på hvor mye østrogen du faktisk har i kroppen din.

Er du forvirret?? Jeg og!!


Denne studien viste at menn som drakk to dl soyamelk per dag hadde 50% redusert spermkvalitet. I Sveits mente helsemyndighetene at kvinner som drakk 4 dl soyamelk per dag fikk i seg like mye østrogen som om de tok en p-pille hver dag.

Når ting er såpass usikkert rundt en matvare velger jeg den ikke nødvendigvis helt bort, men jeg anbefaler heller ikke andre å spise det. Det er rett og slett ikke verdt det når vi ikke vet virkningen i det lange løp.

Selv byttet jeg til soya for over ti år siden da det kom på markedet. Jeg hørte jo at det var bedre enn melk og hadde det i te, i bakverk, på frokostblanding osv. Dette gjorde jeg i mange år, og det var ikke før noen år siden at jeg endelig kuttet det ut av mitt daglige kosthold. I dag finnes det mange andre alternativer på butikken, og det beste er å variere. Mine favoritter er alpro usøtet mandelmelk, cashewmelk når jeg finner det og kokosmelk. Havremelk kan brukes, men jeg anbefaler ikke rismelk 😉

Har jeg lyst på en soyalatte på kafé drikker jeg det, men det blir ikke så mange ila en måned. Jeg er ikke fanatisk, men jeg ønsker ikke å la soya være en stor del av mitt kosthold.

Spiser du soya?

29 kommentarer
    1. Ja du kan så spør? Jeg er allergisk overfor soyaprotein så jeg bruker Outly sine melke produkter( youghurt, melk, matfløte, cremeost, cremefresh osv osv), av en enkel grunn at jeg tåler ikke melkeprotein heller. ( og kokos)

    2. Spennende innlegg, hehe 🙂
      Nei jeg har aldri spist eller drukket noe særlig med soya nei, holder meg til de “vanlige” sunne matvarene på butikkene 🙂

    3. Hei! Det er alltid interessant å lese dine innlegg og inspirerende oppskrifter. Kunne du sagt noe om hvorfor du ikke anbefaler rismelk? (Jeg har en veganer i huset og har selv sett på LavFodMap dietten i sommer. Vi har brukt mest økologisk rismelk og havremelk den siste tiden). Mvh Gry

    4. Hvorfor ikke rismelk?
      Soya er forøvrig kuttet ut for lengst. Itillegg til grunnen du nevner hogges regnskog for å dyrke soya, og det ønsker jeg ikke å støtte :/

    5. Jeg gjorde det faktisk i en periode hvor jeg var vegetarianer. På denne tiden var det ingen varsler ute. Tåler nemlig ikke laktose heller. Nå har jeg for flere år siden byttet til laktosefri melk og mandelmelk. Veldig bra innlegg!

    6. En annen ting med soya er jo at mange som er sensitive mot melk reagerer likt på soya. Jeg er forsiktig med soya av samme grunn som deg, men min sønn får soyayoghurt. Han tåler ikke melk og jeg har hørt at fermentert soya er bedre. Vet ikke helt om soyayoghurt teller som fermentert soya? Jeg lager veldig sunn super-muali til han, så bruker soya-yoghurt til å blande det.
      Men, i kaffebaren der jeg jobber har vi valgt å ha havremelk i stedet for soyamelk på grunn av produksjon av soya ikke er bærekraftig, så det er jo en veldig viktig grunn!
      /Greta-G

    7. Hei! Jeg reager på soyamelk,is osv slik som med melkeprotein. Brukte litt soyayoghurt dgl i flere år -uten de samme virkningene. Trodde jeg til jeg prøvde igjen etter en tid uten..legen min “satte” meg på hormoner (menopause) en stund etter at jeg hadde sluttet å spise soyayoghurt…. for å stabilisere temperatursvinginger – slik vi fant ut at soyayoghurten egentlig hadde gjort.(den hadde jeg egentlig bare tatt som probiotika..)…ønsker egentlig bare å deeledisse erfaringer – men og spørre om: soyalecitin som finnes i såå mye- inneholder dette soyaprotein??? Mvh Kristine

    8. Det var for noen dager siden jeg hørte om at soya booster østrogenet i kroppen og har ikke falt meg inn å sjekke mer rundt soya produkter tidligere..Veldig sløvt av meg… Jeg har Leiden V (økt sjanse for blodpropp) og skal da ikke bla ta p-piller med østrogenhormon i da østrogen kan bidra til å øke sjansen for blodpropp.
      Jeg har drukket en del soyamelk i det siste som en erstatning for melk da jeg reagerer på det.. men blir å gå over på mandelmelk nå. (Ikke rismelk..prøvd den før og den falt ikke i smak).

    9. Hei! For et bra innlegg. Jeg begynte å erstatte vanlig melk med soyamelk for å finne ut om jeg får færre kviser av å kutte ut laktose. Så fikk jeg høre at soya kan virke hormonforstyrrende. Googlet soya og hormon og slik havnet jeg inne på denne siden. Nå skal jeg erstatte soyamelken med laktosefri melk. Vet du om det er like mye laktose i youghurt og ost som i melk?

    10. Hei Helene, takk for innlegget. Spiser du mye av fermenterte soyaprodukter selv? Man får ikke i tak i Norge i dem så lett.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg