Slik endrer du vaner i høst

Nesten alle som kontakter meg ønsker en endring. Finere hud, flatere mage, mer energi, lavere vekt eller bedre fordøyelse. Jeg synes i utgangspunktet det er positivt å ha et ønske om å bedre seg selv. Ikke fordi du ikke er bra nok som du er, men fordi alle fortjener å ha en kropp de trives med. Å gå rundt med ballongmage gjør neppe at du føler deg som en filmstjerne, og det er helt lov til å ønske å føle seg bedre med egen kropp.

Hva krever en livsstilsendring?

Å endre livsstil er hardt arbeid! Ikke fordi du skal leve på salat og løpe hver dag, men fordi det er vanskelig å endre vaner. Til og med vaner vi faktisk har lyst til å gjøre er vanskelige å implementere. Jeg burde ringe mormor oftere, jeg burde se venninner oftere og jeg burde lese ferdig den boken jeg begynte på i sommer. Dette er alle ting jeg har lyst til å gjøre, men de blir ikke gjort.

En av tingene jeg ofte hører fra kunder er spørsmål om hvorvidt de kan fortsette med det de holder på med. De vil helst ikke kutte ut eller endre det de allerede gjør. Dette er helt naturlig, vi er alle vanedyr. Samtidig vil vi aldri oppnå endring hvis vi ikke er villig til å prøve noe nytt.

Når vi gir rom for nye vaner, og respekterer jobben det tar å skape disse er vi langt på vei. Kanskje blir din nye vane en du faktisk elsker?

Mine beste tips til endring av vaner

Ønsker du virkelig endring?

Hva ønsker du å endre? Nå snakker jeg ikke om noe du føler du burde endre, men noe du faktisk har lyst til å gjøre. Jeg har mange ganger kuttet ut kaffe, fordi jeg har lest så mange steder at det er noe jeg burde gjøre. Nå har jeg innsett at jeg ikke føler meg bedre av å kutte denne vanen. Jeg føler meg bedre om jeg holder meg til et par kopper om dagen, men det holder for meg. Når jeg bestemmer meg for å kutte det helt, blir det bare et fokus på hvor mye jeg savner det. Å drikke et par kopper kaffe om dagen er rett og slett en vane jeg ikke ønsker å kutte ut.

Å spise mer grønnsaker er en vane jeg virkelig ønsker meg, og da er det lettere for meg å fullføre den. Dette er vanene du bør begynne med.

Tilpass vanene dine til ditt liv

Vi er alle forskjellige! Kanskje passer det for venninnen din å løpe tre ganger i uken, men for deg blir det for mye. Du har kanskje en svært krevende jobb, er nybakt mamma eller har en kropp som trenger litt ro. Det er en grunn til at alle eksperter gir ulike råd, ulike vaner fungerer for ulike mennesker. Noen trives best med å kutt ting helt ut (i hvert fall i hverdagen), mens andre trives best med å spise litt. Kanskje trenger du en person du kan rapportere til, mens kjæresten din klarer å holde seg selv i ørene. Vær ærlig om hva du trenger.

Innfør en god vane

Du burde alltid begynne å innføre noe nytt, i stedet for å fjerne noe gammelt. Det kan være å gå en tur med en venninne en gang i uken, lage en smoothie til frokost eller lage deg en kopp te hver kveld. Ikke la deg friste til å begynne en endring med å kutte ut noe, det er langt tøffere. Husk å innføre noe du vil!

En ting av gangen

Vi har vel alle gått i fellen av å skulle begynne å trene, kutte sukker og spise kun sunn mat, helst alt på en gang? Det har i hvert fall jeg! Det er selvfølgelig greit å gjøre slike ting i korte perioder (typ helvetesuka), men når det gjelder livsstilsendring er dette en elendig idé. Du er dømt til å feile, rett og slett. Du kommer aldri til å leve “perfekt”, sorry. Når du setter slike uoppnåelig mål for deg selv blir fallhøyden tilsvarende. Du sitter igjen med dårlig samvittighet og en følelse av å faile. I stedet burde du sette ET mål som du faktisk kan gjennomføre, da er du på vei mot mestring. Når du har innført denne kan du legge til en til!

Tenk langsiktig

Livet er dynamisk og ikke alltid under vår kontroll. Det er tøft og vanskelig, og samtidig fantastisk og fullt av ting du ønsker å oppleve. Å tenke at en aldri skal spise en bestemt matvare igjen eller at en skal trene x antall ganger i uken for alltid er uoverkommelig. Plutselig skjer det noe som gjør dette målet vanskelig, slik er det bare. Kanskje er det nettopp når du har det tøft psykisk at du bør trene, kanskje ikke. Ikke bruk livet som unnskyldning, men gi deg selv rom til å leve livet, på godt og vondt. 

Vil du endre en vane i høst? Bli kvitt søtsuget ved å ta mitt gratis 5-dagers onlinekurs; slik blir du kvitt søtsuget! Innholdet får du som en liten film i innboksen, hver dag i 5 dager 😀 Kurset finner du her 😀


 

3 kommentarer
    1. Elsket kurset ditt! Jeg var på god vei til å bli kvitt søtsuget på ren og skjær viljestyrke, og fikk bekreftet en god del av det jeg ubevisst hadde gjort gjennom å ta kurset og greide dermed å holde sukkersuget i sjakk! Bevisstgjøring er nøkkelen til suksess!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg