5 tips for en sunn høst

Snart står høsten for tur og jeg skal surre meg inn i store sjerf, nyte mange kopper te i sofakroken og starte et nytt strikkeprosjekt. Selv elsker jeg høsten og følelsen den gir. Følelsen av blanke ark og en ny start, en jeg skal utnytte til det fulle! Etter sommeren er det mange som er gira på nye, sunne vaner, og høsten er faktisk en fantastisk tid for nettopp dette. Her er 5 tips til en sunn høst:


Fråts i høstens grønnsaker

Gulrøtter, pastinakk, rødbeter, polkabete (kjempe godt!), gresskar, søtpotet, løk og kål! Her er det så mange gode smaker og uendelig med variasjoner.

♥ Kjøp en pakke med betemiks på butikken, del dem opp i terninger og stek i godt med smør ♥

♥ Lag supper på gulrot eller gresskar, gjerne med stekte pølsebiter eller hjemmelagede krutonger ♥

♥ Bak søtpotet og fyll med ønsket fyll, for eksempel tacokjøtt, grønnsaker og ost, nam! (oppskrift kommer) ♥

♥ Stek grønnsaksstaver i ovnen. Snitt søtpotet, pastinakk og gulrøtter (eller bare en av dem) i staver og putt dem i en brødpose. Hell en ss olivenolje i posen sammen med øsnket krydder (jeg bruker salt og paprika). Lukk posen slik at den fylles med luft som en ballong og shake it out. Fordel stavene på et stekebrett og stek på 180 grader i ca 30 minutter eller til de er gyldne ♥

Kom deg ut

Høstluften er som en vitamininnsprøytning for kroppen din! Pakk deg inn i varme klær, solbriller (eventuelt regnjakke,hehe) og gå eller løp en tur. Du velger selv om du vil være alene eller ta med deg en venn. Noe av det beste jeg vet er å gå lange turer med podcast på ørene og bare gå rundt i min egen verden. Du finner mine favoritter her.

Gi deg selv en ny start

Husker du følelsen av nye fargestifter og rene ark før skolestart? Jeg elsker denne følelsen, en frisk start der jeg kan begynne på nytt. Selv om du ikke har noen skolestart kan du skape de samme følelsene for deg selv. Dette gjør du ved å rydde i skap og skuffer, kaste ting du ikke trenger og eventuelt kjøpe inn noe nytt. For meg er det notatblokker, en ny planlegger og noen freshe, nye plagg. En god genser er øverst på listen!

Kjøp en god te

bulletproof

Jeg er besatt av te! Nå snakker jeg ikke om lipton te med kunstig smak, men fyldige krydderteer med rik smak og deilig lukt. Høsten er perfekt for te og mine favoritter en chaite, rooibos og koffeinfrie krydderte, nam! Denne er også helt fantastisk. Husk å bruke koden NOX480 for 5$ i rabatt 🙂 Det finnes masse gode teer på norske helsekoster også!

Fyll krydderskapet

Maten blir så mye bedre med godt krydder! Jeg handler mye krydder på iherb og soma.no da disse er økologiske og ubestrålte. Dette gir rikere smak og ikke minst får du alle helsefordelene krydder har å by på. Jeg er helt besatt av røkt paprikakrydder, ingefær, gurkemeie, basilikum og curry. Krydder virker varmende i kroppen og kan til og med redusere betennelse og sette i gang forbrenningen! Her gjelder samme rabattkode som sist, NOX480.

Hva er ditt beste tips for en sunn høst?

 

15 kommentarer

Siste innlegg