6 tips mot kvalme – også for deg som er gravid

Å være kvalm er noe av det værste som finnes! Det er ubehagelig og gjør det vanskelig å fungere i hverdagen. Mange kvinner opplever kvalme i starten av svangerskapet, noen også lenger. Dette er helt normalt og det er ikke farlig, så lenge en ikke opplever ekstrem kvalme, eller diagnosen hyperememis gravidarum. Det er flere teorier på hvorfor en blir kvalm som gravid, alt fra magnesiummangel til detoxing, men den underliggende årsaken er dessverre ikke klarlagt.

Jeg er ikke gravid, men jeg har slitt mye med kvalme i løpet av livet. I tillegg til triksene jeg har lært på skolen, har jeg plukket opp mine egne på veien.

Her er mine beste tips mot kvalme:

Spis med en gang du står opp

Unngå å gå på tom mage, da kommer kvalmen ofte raskt. Ha gjerne noen salte knekkebrød liggende ved sengen og spis disse mens du nipper til vann før du står opp. Er du gravid kan du også be kjæresten smøre et knekkebrød eller lage en smoothie til deg og servere på sengen, er det en tid du bør bli skjemt bort er det jo nå!

Spis hyppig

Pass på å ha med deg mat i vesken så du kan spise hyppig. Sunne snacks inkluderer ristede nøtter med salt, hjemmebakte kjeks eller knekkebrød. Frukt og grønt er også supre alternativer, hvis du klarer å få det i deg.

Drikk ingefærte

Ingefær er kjent for å være naturlig kvalmestillende. Kjøp fersk ingefær på butikken, skjær av en bit, skrell og del i skiver. Ha skivene direkte i en kopp kokende vann og la trekke i 5-10 minutter. Tilsett gjerne en ts honning for søtme.

Enkle energibarer finner du her <3

Drikk kalde drikker

For noen kan det være bedre å nippe til iskalde drikker enn varme. Isvann er det enkleste, men tilsett gjerne et par frosne bringebær til vannet ditt så smaker det frisk og godt også!

Lukt på en sitron

Mange opplever lukter som voldsomme når de er kvalme. Da kan det hjelpe å lukte på noe friskt og nøytraliserende. har du ikke fersk sitron kan en liten flaske sitronolje i vesken gjøre susen faktisk!

Cut lemon
Licensed from: alenkasm / yayimages.com

Lag en anti-kvalme smoothie

2 dl kokosvann (full av elektrolytter)

1 frossen banan (lett å fordøye og rik på B-vitamin)

1/2 dl frosne blåbær

1 dl havregryn/ferdigkokt havregrøt (fyller magen og demper kvalme)

1-2 cm skrelt, fersk ingefær

En klype salt

En ts honning eller annen søtning

Putt alle ingrediensene i en blender og kjør til en jevn smoothie. Nipp sakte til denne <3

Har du noen tips mot kvalme du vil dele?

18 kommentarer
    1. Thea: Ja, topp!! Hva tenker du om å ta det før da? Jeg tar det nemlig nå (for fertilitet) og håper at det også kan hjelpe meg til mindre kvalme den dagen jeg blir gravid 🙂

    2. Hvilken kokosmelk/kokosvann anbefaler du?
      Lime og sitron er mye brukt mot kvalme hos oss også. Og akupunkturarmbånd mot reisesyke fra apoteket kan lindre noe.

    3. Gry Skogland: jeg liker best smaken på kokosvanner fra coconutt bros og den du får kjøpt på meny og coop, husker ikke hva den heter, men den kommer i literskartong. Til smoothie liker jeg å bruke lett kokosmelk, men ellers bruker jeg vanlig, både boks og kartong 😉 det er ikke veldig viktig å velge økologisk kokosmelk.

    4. Hei Helene.. Over til noe helt annet. Det siste året har jeg hatt skikkelig problemer med kjeven. Akkurat som om jeg ikke får slappet av i underkjeven.. Veldig ubehagelig.. Dette setter seg i hode og nakken også etterhvert. Føler det blir bedre når jeg feks tygger tyggis. For da slapper jeg av i kjeven. Har selvfølgelig prøvd div øvelser jeg har fått fra tannlegen min, men synes ikke det fungerer. Er dette lignende det problemet du hadde? Mener å huske jeg leste litt om det på bloggen din? 🙂

    5. Jeg har hørt b12 tilskudd skal virke bra. Mange som plages med kvalme har lave b12 og folat verdier (og høye homocystein og MMA verdier). Mangel på b12 gjør at magesekken tømmer seg saktere enn normalt, og man opplever derfor kvalme. B12 speeder opp farten på magen til det dobbelte og er derfor svært gunstig;) men det må høye doser til! Tips er å kjøpe folat/b12 tilskudd i form av dråper, det tas enklere opp 😉

    6. Supert innlegg, alltid godt med tips for ei som sliter masse med dette. For meg hjelper lakris best mot kvalme!

    7. Har gjennom fire sv.skap erfart at noen tørre kjeks på senga allerede FØR man kommer seg ut av senga, hjelper endel <3 Jeg hadde alltid en pakke Mariekjeks eller Ritz stående på nattbordet..hehe.

    8. Mia Bakken Olsen: Hei Mia! Det stemmer, jeg har slitt masse med vond kjeve. Det som har hjulpet meg er botox som jeg tok hos Silje Austnes på Beths beauty, superdyktig jente!!
      Tyggis er faktisk det værste jeg kan gjøre, da trenes muskelen min opp igjen og blir stiv igjen… kiropraktikk kan også hjelpe 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg