Middagstips: Kylling med blomkålris

Tusen takk for utrolig koselige kommentarer og meldinger etter gårdsdagens innlegg! Det er så koselig å få så mange oppmuntrende ord, særlig når jeg legger ut noe som er veldig sårbart <3


Over til en dielig oppskrift!

Hvis du ønsker å spise sunt må du faktisk lære deg å lage mat! Du trenger ikke å bli gourmetkokk, men ved å lære deg endel triks kan du lage den enkleste maten sunn og smakfull. Min erfaring er også at det tar mye lengere tid i starten, men når jeg har laget en oppskrift en gang går det raskt neste gang.

Forrige helg lagde jeg en utrolig saftig kylling, med enkle ingredienser, og deilig tilbehør!


En pakke kyllingfilet

Saft og skall (riv sitronskallet forsiktig på et rivjern, kun det hvite) fra to sitroner (gjerne øko)

0,5 dl olivenolje

To never frisk rosmarin, hakket

To fedd hvitløk, finhakket

Salt og pepper

Bland alle ingrediensene i en bolle og rør det godt sammen. Hell det over kyllingen i en from og vend gjerne kyllingen et par ganger for å dekke den godt i marinaden. Stek kyllingen i 30-35 minutter på 200 grader.

Til kyllingen serverte jeg blomkålris. Dette er kjempe enkelt å lage og en fantastisk måte å øke inntaket ditt av grønnsaker. Riv blomkål i en foodprosessor eller på et rivgjern. Stek blomkålen i smør eller olivenolje til den er gjennomkokt. Dette tar ikke lang tid! Jeg hadde i hakket hvitløk og masse kydder (cummin, litt kanel, salt, gurkemeie og hakket persille).

Asparges stekte jeg i smør og toppet med ferskrevet parmesan. Du kan selvfølgelig droppe parmesan hvis du ikke har det, og du kan gjerne bruke andre grønnsaker også. Luksusmiddag altså!


Har du prøvd blomkålris?

9 kommentarer
    1. Så digg! Må ta den med på neste ukes middagsplan 🙂 Jeg lurte på hvilken honning du bruker? Er det noen klare fordeler ved å bruke manuka honning? Har hørt så mye bra om den. Eller kan jeg like godt kjøpe vanlig akasiehonning på butikken f.eks?

    2. Kjersti: Hei søta! Så koselig at du vil teste, jeg håper det smaker!! Manukahonning har jeg en krukke av stående, det sies at den har immunstyrkende egenskaper og kan skremme vekk slemme bakterier, hehe. Jeg tar en ts av denne hvis jeg kjenner halsen begynner å skurre og bruker den noen ganger som ansiktsmaske. Jeg ville kjøpt en vanlig (gjerne økologisk) honning til matlaging 😀 god klem!

    3. Hei Helene! Etter å ha lest bloggen din har jeg blitt helt dilla på gelatin og bruker dette i alt jeg kan bruke det i 🙂 tenkte å bestille en svær dunk med dette fra tidsporten og lurte derfor på om hvilket gelatin som er det “beste” eller hva du annbefaler og evt hva som er forksjellen – Altså enten gris, storfe eller fisk 🙂

    4. Hei.Gratulerer med ny flott blogg:) bare et lite tips. Jeg har også PCOS, og jeg ble gravid måneden etter at jeg startet med streng lavkarbodiett. Fjerner du svigninger i blodsukkeret, normaliseres hormonene raskere;-) jeg kjøpte meg blodsukkerapparat og var kjempenøye på kosten for å unngå den minste svigning. Fungerte veldig bra, og jeg ble så mye mer glad av normalt blodsukker og:) og du, husk å sjekke blodsukkeret når du har blitt gravid. Mange med PCOS får svangerskapsdiabetes!
      Jeg håper inderlig dere lykkes i å bli gravide snart:))

    5. Silje: Jeg har ikke klassisk PCOS og har faktisk kjent at streng lavkarbo ikke fungerer så bra for min kropp. Jeg spiser sjelden brød, pasta, ris og potet, og heller ikke store mengder frukt. Men moderat passer best for meg. Det finnes så mange meninger og etter å ha lest og studert temaet nøye ser jeg argumentene for både mer og mindre karbohydrater. Så da må en nok bare finne det som fungerer for en selv 🙂
      Men tusen takk for tips og takk for håpet <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg