Jeg føler meg som verdens verste person

I dag var jeg tilbake hos Frøyaklinikken hos skjønneste Anette. Noen mennesker er bare skapt for å hjelpe andre, det er jeg helt sikker på! Jeg satte meg ned og begynte å fortelle om sommeren og hvordan ting hadde vært. Det gikk ikke mer enn et par minutter før jeg satt og tørket maskara fra kinnene og var helt på randen. Jeg tror jeg har gått rundt og prøvd å holde alt inne, og i dag rant det bare over.

DSC05543

Det blir bare for mye noen ganger, for oss alle. Jeg er jo veldig åpen om min situasjon, og det trenger en ikke å være. Samtidig tenker jeg at det er viktig å være helt ærlig med noen i livet ditt om hvordan du faktisk føler det. Hvis ikke finner en andre utløp for disse følelsene, som å stenge seg inne, overspise, overtrene, drikke eller lignenede. Jeg synes det er mye bedre å få ut vonne følelser, da er det kanskje ikke så skumle likevel?

broken, quote, and okay image

Jeg snakker mer om dette i ukens film, følelsene jeg opplever når jeg får vite at andre er gravide. Jeg synes det er ganske kjipt å dele at jeg føler det slik, for det er jo ikke noe hyggelige tanker. Jeg føler meg virkelig som verdens verste person…

Anette trøstet meg i hvert fall med at jeg ikke er alene, det er veldig vanlig å ha nettopp disse følelsene når en selv prøver å få barn. Kanskje kan åpenhet gjøre at flere ikke føler seg så alene <3

40 kommentarer
    1. Huff.. jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen du er i, men jeg skjønner deg godt at du blir trist og misunnelig når flere rundt deg blir gravid, men ikke du. Jeg vil sende deg en god klem <3

    2. Føler skikkelig med deg💜 det er viktig at du forteller din historie og får vanskeligheten ved å bli gravid frem i lyset!

    3. Takk for at du deler <3 Har selv prøvd siden august 2014, og syns det blir mer og mer slitsomt for hver mnd som går 🙁 Kjenner meg veldig igjen i følelsene du beskriver. Håper dere snart lykkes <3

    4. Fine deg! Det er så trist å høre at du føler det slik, men samtidig er det som du sier heelt normalt! Jeg håper det virkelig ordner seg for deg. Også er det godt det ikke er så lenge til ginokologen kommer hjem fra ferie. Støttende tanker herfra, stor klem <3

    5. Kjære Helene ❤️ Så leit å høre at du har det vanskelig. Har egentlig bare lyst til å gi deg en stor klem og si at det ordner seg, men det hjelper nok lite..
      Du er utrolig modig som tørr å være så åpen som dette, og om det er en liten trøst så hjelper du nok mange i samme situasjon som sliter med å føle at de er alene om problemene. Du er et forbilde på så mange områder!

    6. Klem<3 du er modig som tørr å sette ord på vanskelige følelser...
      Er i akkurat samme situasjon selv og kjenner meg så alt for godt igjen. Skal be for at vi får en skikkelig fertilitetsboost! Det er skummelt og vondt å tenke på at man ikke klarer det man vil mest i verden, å få baby<3 en dag er det nok vår tur også! Håper den ikke blir lenge til, og tror absolutt det er supert å spise så bra og næringsrikt som du fremmer på bloggen. Digger deg, good natt og gode ønsker:*

    7. Terese: Søte Terese <3 det er så koselig å høre fra andre i samme situasjon, selv om jeg ikke unner noen å gå gjennom dette! Den boosten skal jeg bestille til oss ja <3 hehe, sov godt <3

    8. Skjønner godt hvordan du føler det. Selv om jeg ble gravid etter 6 mnd prøving så ønsket jeg egentlig å få barn når jeg var i starten av tjueårene og er snart 33 når babyen kommer, men jeg var singel, og det tok lang tid før jeg kom inn i et seriøst forhold. Så jeg var faktisk ufrivillig barnløs i mange år før jeg i det hele tatt fikk muligheten til å starte prøving. Var aldri hyggelig å høre om venninner som fikk seg kjæreste, samboere og ble gravide når jeg selv hadde følt meg klar for familie i mange år.
      Hvis du hadde vært min venninne hadde jeg derfor ikke forventet at du hoppet av glede fordi jeg var gravid, men derimot blitt veldig glad for at du var åpen og ærlig om dine følelser. Selv om jeg er gravid nå, blir jeg ekstra begeistret når noen jeg vet har ønsket seg barn lenge endelig blir gravide, og da føler jeg vi er litt mer i samme båt enn de som blir uplanlagt gravide, eller de som har vært sammen mange år og så blir gravid på første forsøk etter de starter prøving.

    9. Camilla: Takk for at du deler med meg Camilla <3 Det er så sant som du sier, som Anette sa i går føles det nesten som om noen sniker i køen! Gratulerer så mye med spire i magen <3

    10. Kjære Helene Ragnhild, tusen takk for at du deler dette tabue tema. All respekt! Ikke bare at det er utrolig personlig, men også utrolig vanskelig tema å være åpen om. Jeg føler meg veldig heldig som kan lese denne bloggen, da jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg og deler alle dine følelser og tanker i denne prosessen. Jeg er like gammel som deg, pco’er (jeg har da eggløsning) og gjør alt “riktig etter boken” (spiser sunt og trener), dette føles så urettferdig! Jeg tar vare på meg selv, men forstatt så føles det ut som jeg har verdens mest ubruklige kropp! Mannen og jeg har prøvd i snart 2 år (hans svømmere er helt fine) og jeg måtte sist måned godta å sette kroppen på hormoner. Jeg ville helst ordne det med kosthold og fysisk aktivitet. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg klarte det selv. Ingen spire selvom, og jeg begynner å tenke veldig negativt -jeg er så redd for å aldri lykkes med den store drømmen, som jeg hadde fra jeg var liten. Typisk at “sånne som oss” sliter? Å høre andre lykkes i dette er ikke koselig lenger, jeg klarer heller ikke ha den gleden for andre, som jeg en gang hadde. Derimot så vil jeg få en lykke og et veldig stort håp når du klarer det! Jeg unner deg , og ønsker deg all lykke nå fremover. Takk for din åpenhet, du hjelper mange. Håper vi kan hjelpe deg med våres kommentarer. Stor klem fra en som også er……..ja, du vet..

    11. Alexandra: Tusen takk for denne kommentaren Alexandre! *Gåsehud* for dette er jo “meg”. Vonde følelser er virkelig ikke like skumle når de slippes ut i verden, derfor er det godt å høre at vi er flere. Det er nok mange som kjenner dette og aldri sier det. En dag fine du <3

    12. Det hjelper veldig å følge bloggen din!
      Har prøvd siden august i fjor og har PCOS. Pergotime ga meg ikke eggløsning, så det var jo 11 måneder prøving uten eggløsning. Men jeg fikk den på første runde på Letrozol forrige måned:) Kjenner meg igjen i alt du sier her, og digger at du deler det. Takk!
      Lykke til videre<3

    13. Hei Helene!
      Så utrolig ærlig og fin video av deg. Det kan ikke være lett.. Veldig modig av deg å være så åpen:)
      Jeg ville bare tipse deg om Dr Hertoghe´s clinic i Belgia.
      Det er veldig normalt å ha hormonelle ubalanser, og legene her er blant de beste i verden på hormoner og hormonelle ubalanser. De behandler virkelig alt, fra lavt stoffskifte og depresjon til hudproblemer, liten sexlyst og fertilitetsproblemer + mye mer! Fikk høre at det ikke er uvanlig at p-piller kan klusse til med kroppens hormoner.
      Jeg har vært der selv og er virkelig super fornøyd! 🙂
      Klem fra Pernille

    14. Mari: Blir du fulgt opp når du tar letrozol nå? Jeg bare spør fordi jeg ikke visste hva jeg kunne forvente meg, og kommentarer fra andre har gitt meg en pekepinn. Nå blir jeg tett fulgt opp hver måned og kan da være sikker på at jeg får eggløsning, når den er osv. Det er så hyggelig at du finner hjelp her, men du skal vite at kommentaren din også hjelper meg!! <3 stor klem <3

    15. Pernille Vig: Takk for tips Pernille! Tror nok ikke jeg kommer meg til Belgia med det første, men blir veldig godt fulgt opp her også heldigvis! Jeg skal absolutt sjekke dem ut 🙂 stor klem <3

    16. Jeg heier på deg og er sikker på at du blir gravid 😊 Må jo føles ekstra urettferdig siden du gjør alt rett, eks har et veldig sunt kosthold. Jeg skjønner godt at det er sårt å høre at folk rundt deg blir gravide når det er ditt høyeste ønske nå. Når du får baby, kommer du nok til å være ekstra takknemlig siden det var så etterlengtet, men det er kanskje en fattig trøst. Sender deg gode tanker og positiv energi 😊

    17. Anette: Det er absolutt en trøst! Jeg prøver å fokusere mye på takknemlighet da jeg har en sterk tro på at det gir meg mer glede. Jeg har jo så mye bra i livet mitt, og kan ikke bare fokusere på det jeg ikke har. Den dagen jeg blir gravid tror jeg at jeg kommer til å sprekke av takknemlighet, haha! Og takk for kommentar <3 klem :-*

    18. Er du hos Anette er du i trygge hender. Ikke mist motet eller gi opp. En dag er det din tur..du har bare en litt lengre reisevei 🙂 Hilsen ei som var sikker på at livet skulle forbli barnløs..men kan takke Anette og frøyaklinikken for en baby i en alder av 40 🙂

    19. Så hyggelig:)
      Jeg skal egentlig bli fulgt opp, men legen min har hatt veldig lang ferie, og jeg fikk ikke ny time før helt i slutten av august. Jeg skulle egentlig bare gå èn kur, og så vente til timen, men i og med at jeg fikk eggløsning klarte jeg ikke å dy meg, og går nå på en runde til. Er litt redd for å ha gjort noe galt, og få kjeft når jeg kommer på timen;)
      Har du prøvd Letrozol?

    20. Hei! Første gang jeg er innom bloggen din, og liker den godt med mange sunne og fine oppskrifter som jeg skal forsøke 🙂 Jeg vil bare si til deg at det er helt greit å ikke være glad på andres vegne når de blir gravide. Det handler ikke om at du er et dårligere menneske, venn, søster. Du har lov til å vise sårbarhet, og det er naturlig når du lengter etter å ta det neste steget i livet ditt, men ikke kan helt enda. Jeg forstår deg godt, ved å kjenne på misunnelsen og det gjør vondt, men vit at det er helt greit. Datteren min døde for ett år siden, og etter dette fikk mange av mine nære venner og familie barn. Det var selvfølgelig bra at de fikk beholde sine barn på jord, men jeg kjente ingen glede i situasjoner jeg kanskje skulle kjenne glede for andre. Det var bare vondt. Det er ingen selvfølge å få friske barn. Det er et av verdens mirakler, og jeg tror at man etter motgang og strev, vil sette enormt større pris på det man har, spesielt hvis man er så heldig å få kjenne nærhet av et velskapt barn som vil kalle deg mamma en dag 🙂 Pust meg magen, vær grei og god med deg selv og forsøk å ta livet med ro. Jeg heier på dere og håper spiren finner sin plass i magen din snart hvor den kan få vokse seg sunn og fin på næring fra kroppen din. Med kjærlighet fra Marte 🙂

    21. Marte: Kjære Marte <3 tusen takk for kommentaren din! Du aner ikke hvor stor pris jeg setter på dette. Jeg kan ikke se for meg å være i din situasjon, og hvordan du føler det. Det eneste jeg kan si er at jeg beundrer deg for at du klarer å sette ord på noe så umennekselig vondt! Åpenhet er fint, det gjør det lettere å leve livet, noe som slettes ikke er så lett som vi kanskje trodde... Mange gode klemmer til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg