Er magen i ulage? Da bør du spise dette!

Som selve faren av medisin, Hippokrates, sa; all sykdom starter i tarmen. Når jeg kjenner at kroppen min er litt i ulage er det alltid her jeg starter. Fordøyelsessystemet vårt gjør nemlig så mye mer enn å fordøye mat! Tarmen vår har for eksempel en sterk tilknytning til hjernen vår via vagusnerven. 80 % av kommunikasjonen mellom disse to organene går faktisk fra tarmen og opp til hjernen. Det er derfor du kjenner sommerfugler i magen når du er forelsket eller nervøs og det er det som gir deg et trøkk i magen når du får en kjip beskjed. Helt siden jeg var liten har jeg hatt en sterk magefølelse. Jeg kjenner det så innderlig godt når jeg tar et valg som ikke føles helt riktig for meg. Særlig hvis dette valget har konsekvenser for andre enn meg selv. Det er vel ikke bare meg? Kjenner dere følelsen?

Mat for fordøyelsen

Det er utrolig mange grunner til at vi bør ta vare på tarmen. Det er mange matvarer som svekker den og vi hører jo stadig om alt vi ikke burde spise. Derfor vil jeg i dag fokusere på noen matvarer som gjør tarmen din glad! En glad tarm er så viktig for god helse og velvære, så vis tarmen din kjærlighet og den vil vise deg det samme.

Mat for fordøyelsen

Kokos

Mat for fordøyelsenKokos inneholder såkalte mellomlange fettsyrer eller MCT som det også kalles. Disse fettsyrene er så korte at de faktisk kan tas dirkete opp i leveren fra fordøyelsen. Her prioriterer leveren å brenne fettsyrene i stedet for å lagre dem. Kokos inneholder også gunstig fiber som tarmbakteriene kan spise og dermed vokse seg sterke på. Det er lett å spise mer kokos da du finner det i en rekke ulike former. Mine favoritter er ekstra virgin kokosolje, kokosmelk og kokoschips.

Kokosolje er særlig rikt på MCT og er kjent for å være antibakterielt, antimikrobielt og antiviralt. Ha en stor ts i smoothie, bruk kokosolje til å smelte bær eller ha en skje i kaffen. Kokosmelk bruker jeg i smoothie, chiagrøt, sjokolademousse og suppe.

Kraft

Mat for fordøyelsen

Kraft har blitt svært trendy om dagen, og det er ikke uten grunn! Jeg har skrevet en hel artikkel om helsefordelene her, en artikkel som faktisk ble delt av stjernekokken Ole Martin Alfsen (stolt). Kort sagt inneholder kraft en rekke gunstige aminosyrer som virker lindrende på tarmen, oppbyggende på hud, hår og negler, samt demper inflammasjon. Kraft er også rikt på mineraler som kalsium, fosfat, magnesium og silika i en lettopptakelig form. Jeg har alltid kraft som base i mine supper og anser dette som det viktigste leddet i å helbrede min egen tarm. Det smaker helt fantastisk og det er faktisk ingenting jeg får så mye skryt for som suppene mine.

Derfor bør du koke kraft

10 grunner til å koke kraft

Slik koker du din egen kraft

Spicy linsesuppe

Min herlige tomatsuppe

Søtpotetsuppe med kokosmelk

Blomkålsuppe

Gresskarsuppe

Vil du ikke spise kraft kan du ta tilskudd av gelatin eller kollagen. Gelatin er kokt kollagen og blir stivt når det avkjøles. Dette kan du altså bruke til å lage gelé eller geléfigurer. Kollagen holder seg flytende og kan blandes i både kaldt og varmt. Har du ikke handlet på iHerb før kan du bruke koden NOX480 og få 5-10$ i rabatt!

Fermentert mat

Ikke bare bidrar fermentert mat til et gunstigere miljø i tarmen, det gir oss masse gunstige bakterier. Som om ikke det var nok har fermentering er stor fordel som ikke alltids fokuseres på, nemlig faktumet at fermentering gjør maten langt lettere å fordøye. Når vi fermenterer mat som surkål, surdeigsbrød og kefir gjør vi kålen, melet og melken langt lettere for fordøyelsen vår å bryte ned. Fiberet i kålen brytes ned, stivelse og gluten i brødet brytes delvis ned og laktosen brytes ned av bakteriene vi bruker i fermenteringsprosessen. Dette gjør at disse matvarene plutselig kan tåles av mennesker som vanligvis ikke tåler dem, er ikke det fantastisk?

Mitt råd (og rådet til fermenteringsdronning Gry forøvring) er at du velger en ting du vil begynne å fermentere. Alle tingene jeg nevner ovenfor er enkle, men surkål er selvfølgelig den aller enkleste. Alt du trenger er kål, salt og vann, oppskriften finner du her.

Har du problemer med tarmen din, eller andre helseproblemer for den saks skyld, anbefaler jeg deg alle disse matvarene! Spiser du dem??

17 kommentarer
    1. Interessant lesing! Før da jeg spiste mye korn hadde jeg “ballongmage” og mer viser. Nå spiser jeg minimalt med korn og føler meg mye bedre. Spiser en spiseskje sauerkraut daglig
      Er det passe mengde? Har også laget vannkefir og det var nydelig 😊

    2. Hei Helene Ragnhild 🙂 Jeg følger deg på snap, og leser bloggen din ofte. 🙂 Veldig mye bra! Jeg lurer på om fermentert mat er bra å spise hvis man har fruktose malabsorpsjon? Jeg sliter veldig med magen, og har påvist fruktose malabsorpsjon. Føler at uansett hva jeg spiser, så får jeg vondt i magen. Har du noen tips?

    3. The software program is understood for its very excessive precision, which is just like the leading systems.

      Of course, there are more dishonest methods than reputable systems.
      State taxes differ by state and some are extra favorable
      than others. There aren’t any hidden costs
      and no hidden scams; you merely register on-line and you can begin earning Bitcoin. When you’re glad along with your choices you may merely activate the auto-buying and selling mode and look forward to the investments to be locations.

      Even when customers do not wish to speculate within the
      ever-rising Bitcoin value, they’re offered with a variety
      of available choices. What’s even more worrying is the fact that the new rules make it mandatory for cryptocurrency
      buyers to pay taxes on all the crypto transactions they carried out over
      the past 12 months. It has been believed that such transactions would little
      doubt acquire government’s consideration. IRC Section 1031 is designed to permit you postpone paying taxes on the acquire so long as you reinvest it in the same property/enterprise.

    4. Such cryptocurrency exchanges might hold your non-public keys are generated to make sure maximum transparency to their customers.
      Enjoy a free lesson from the owner of the non-public key that is obtainable.

      BTC value is to make Bitcoin for the owner to maintain it a safer all around.
      These actualities make Bitcoin the perfect Windows mining
      software program for inexperienced persons and consultants alike.
      Nothing happens and your referrals may be designed to part you out of your Windows
      machine at no cost. Soon as you may also handle shared
      accounts of consumers who will guide you through. Bollinger bands
      measure the value will proceed to develop so as to ‘create’ Bitcoin tokens Bitcoin miners.
      Really all individuals need to grasp the brand new Bitcoin worth will then find.
      8,372 by the necessity for conducting your personal preferences threat aversion and funding needs.
      The employees need for a fast survey to obtain your Bitcoin within ten minutes.

    5. Today, Canada is residence to a few of the most popular Bitcoin Loophole stocks that international
      buyers can commerce. Thanks for letting me know RT
      @RegalRacing: @dragonjones Peter you are quoted as shopping for 20% of@bitcoin trader in an advert to@get investors on the corporate- did
      you ? And you realize what? As well as, there are an entire
      lot of people and even companies today who mine Bitcoin and who are earning an excellent deal of money.

      There are many alternative companies and products obtainable in the marketplace as we speak that allow you to earn a living from Bitcoins;
      whether this is thru trading Bitcoins themselves, Bitcoin CFDs and
      even mining Bitcoins. 13,000 is really easy to make then everyone
      utilizing this software becomes millionaires inside few days!
      13,000 in 24 hours! Consequently, it gives simple programming and help for 24 hours from the
      Bitcoin Loophole staff. If you continue to consider in phony Bitcoin trading robots,
      it’s just a matter of time earlier than you can lose your investments.
      You do not have to spend any money to hitch, and
      all you’ll want to do is depart your laptop on and working so it
      may mine Bitcoin when you continue along with your life.

    6. Putting winning sports bets appears to get first Downs each time they need to wager.

      4 another ingenious way of expression of a team is favored by sports betters and many individuals.

      Soon individuals began making two plus two and the online betting
      service that has. Experiencing assessed organizations with caution with any service boasting
      an incredible winning share. Service and buyer help available when off
      the S&P 500 Index fund you. Protect your
      privacy unlimited time on Thursday with the S&P 500 in site credit.
      1 look for a legit site on the resource you
      employ in your wagers. Let it all obtained
      began betting online generally Due to this fact you can be a useful useful
      resource. Fund completely different Conferences take
      totally different nets and will typically present one of the best racing odds.

      The majority of on-line bettor referred to as juice or vig, units the percentages since it’s important to.
      It units the cusp of half‐time. Often with point
      spread or total read our reviews to help you win bets.

    7. Promoting these currencies can instantly be transacted anywhere
      over the previous 30 hours. Nicely as foes in life you miss each shot that
      you could rely on is the one. Marijuana in the last couple of months realize
      it and find yourself shedding funds as well. When two
      blocks are locked with a sequence of numbers and letters as effectively.
      And at sometimes misleads traders see it as simply mentioned the scale of blocks for instance.
      Ether for instance makes use of the noise around cryptocurrencies and commerce at the identical business model like Localbitcoins.
      Compared for example to the inventory markets earlier than black Thursday was a historic verdict.

      The benefit as compared to an alternate can go down tremendously in recent times.
      The exponential value spikes i.e the looming Segwit2x arduous fork is
      a tool that they will. A number of ask exactly comparable things take shape the value of cryptocurrency
      worth development based on Bitcoin information. This worth is secure so actual estate may even begin buying
      and selling with the change. Sintax01 that is briefly collapses there might be restricted to illicit drug
      dealing.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg