Magevennlig godteri

Disse gelegodteriene lager jeg igjen og igjen, jeg blir aldri lei dem! Magevennlig godteri går veldig fort å lage og du kan variere dem i det uendelige 🙂

magevennlig godteriGodteriet lages med gelatin, et protein som har en rekke helseegenskaper. Inntak av gelatin er knyttet til vektnedgang, finere hud, mindre leddsmerter, dempet betennelse og bedre søvn for å nevne noe. I tillegg er gelatin legende for tarmcellene våre og kan dermed bidra til bedre fordøyelse og en sunnere kropp.

magevennlig godteri

Magevennlig godteri

2,5 dl bær

2 dl vann

2 dl kefir

10 dråper stevia

5-6 ss gelatinpulver

kanel (helst ceylon)

magevennlig godteriHer kan du se fremgangsmåten i bilder, men jeg skal også forklare den her. Varm bærene i en kjele sammen med vann og gelatin. Når bærne er tint og gelatinen er smeltet har du i søtning og et dryss kanel.

Disse er ikke veldig søte, men gir masse gunstig næring til tarmen din. Hvis du liker det søtt eller skal gi dem til barn ville jeg hatt i mer søtning som honning eller kokossukker.

magevennlig godteriNå må du la blandingen avkjøle seg litt før du har i kefir. Tåler du ikke melk kan du bruke kokosmelk. La blandingen bli fingervarm før du har i kefir. Smak gjerne og husk at de blir mindre søte etter at de har stivnet. Er den ikke søt nok kan du ha i mer stevia, honning eller fibersirup. Ikke ha i kokossukker nå, det vil ikke smelte og fordele seg jevnt nå som blandingen er avkjølt.

magevennlig godteriHa blandingen over i former eller en brødform med gladplast i. La det stå et par timer i kjøleskap, eller en halvtime i fryseren hvis du er utålmodig som meg.

magevennlig godteriDette er ikke bare magevennlig godteri, men godteri som du kan spise med den beste samvittighet. Det er ikke bare sunnere enn annet godteri, det er som kosttilskudd for hele kroppen!

magevennlig godteriJon Anders er forresten veldig glad i disse og spiser dem gjerne. Han liker best vanlig godteri, så han er en god prøvekanin for meg som skal lage oppskrifter mange kan like.

magevennlig godteriNå skal jeg se orange is the new black og spise middag i sofaen med min kjære. Formen har vært på bunn i dag og jeg føler meg bare rar. Vondt i magen, trøtt og null energi, ikke likt meg i det hele tatt! Jeg har ikke lyst på taco i dag heller, så vi skal ha næringsrike pølser, blomkålmos og fermentert ketsjup.

Jeg håper du får en fantastisk helg fineste <3 jeg setter så stor pris på deg! Stor klem <3

5 kommentarer
    1. Hei, super blogg du har! Mange gode oppskrifter!
      Jeg har nå laget gelegodteri med utgangspunkt i oppskriften på den “gamle” bloggen din med blåbær. De ble gode, men har et spørsmål i forhold til gelatin. I mange oppskrifter står det at gelatin ikke skal koke.
      Jeg ga blandingen med alle ingrediensene (også gelatin) et kjapt oppkok før jeg avkjølte den. Har det noe å si for næringinnholdet? Hvorfor skal man evt ikke koke opp etter at gelatin er tilsatt.
      Har du prøvd å redusere på mengden sitron? Hvordan blir de da?
      Takk for svar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg