Stress og fertilitet

Nå har jeg akkurat vært tilbake hos gynekologen og fått svar på mine prøver. Som jeg tipset om på snap anbefaler jeg deg å be om å få en utskrift av prøvene dine. Da kan du selv se på resultatet og kanskje også få hjelp til å tokle det. Selv om alle mine prøver var innenfor referanseområdet mente Frøyaklinikken at jeg hadde noe høy østrogen. Dette er klassisk for de som har gått lenge på p-piller og det kan gjøre det vanskelig for kroppen å lage en skikkelig eggløsning. Neon ganger modnes egget halvveis, emn blir ikke sluppet og da dannes disse cystene i eggstokkene (PCO). Det er viktig å huske at referanseområde bare er en referanse, det betyr ikke at alle verdier innenfor dette er optimalt. Jeg synes i hvert fall det er veldig fint at jeg nå har fått en god oversikt over mine utfordringer og får fantastisk oppfølging. Nå skal jeg fokusere på å ha det bra i sommer <3

Jeg går på den samme smellen igjen og igjen jeg! Å skrive om helse og kosthold, gi råd, veilede andre og glemme meg selv. Jeg tror at jeg gjør alt riktig, samtidig som jeg lar meg frustrere over kroppen min som ikke gjør det jeg vil. Jeg legger fokuset mitt feil sted og ender på feil sti. For hva er den ene tingen jeg har fått råd om å gjøre som er så vanskelig? Hva er den tingen vi alle hører, det ene rådet som går igjen og igjen. At vi må jobbe med stresset vårt.

Jeg er nemlig verdensmester i stress. Jeg er veldig flink til å føle meg overveldet. Det kommer fort og setter meg ut av spill. Det er akilleshælen min.

Det tar som regel alltid en stund for meg å se det. Kroppen sier ifra, lenge, før jeg hører etter. Også jeg som vet så innmari godt!

Heldigvis er det vi som bestemmer om vi lar stress påvirke oss. Jeg hørte en gang at det ikke finnes stress, bare press og hvordan vi håndterer det. Det likte jeg så godt. Det er ikke mye å gjøre på jobben eller en full avtalebok som sliter oss ut, det er de konstante tankene på at vi er så stressa som sliter på kroppen.

DSC04572Nå er det sommer og sol og jeg har endelig skjønt at jeg må begynne å høre etter!

Skal en bli gravid er det en ting som er sikkert; kroppen må føle seg trygg. Det nytter ikke å presse den. Dette handler ikke om å ligge på sofaen og spise potetgull, men å dyrke godfølelse. For meg er ikke det motsatte av stress latskap, men å ha det bra.

DSC00123

Komme meg ut i frisk luft hver dag, det gjør meg så glad!

Være sammen med venninner

Svette ut noen dager i uken

Gi mer f*

Le

Drikke vin

Ligge på badehuset i bikinitrusen

Nyte sommeren til det fulle

Få fregner på nesen

Shoppe

Lese bøker

DSC04573Nå skal jeg jobbe videre før jeg tar turen til Moss. Der skal jeg lage is for en gjeng herlige shoppere! Bor du i nærheten bør du stikke innom Soma sommermarked klokken 18 <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg