Himmelsk rød pesto

rød pestoPå sommermarkedet fikk jeg smake en helt fantastisk pesto som jeg har spist daglig siden! Pesto er en slager på kjøkkenet, det kan smøres på alt fra pizza til omelett. Dette er en rød vri på den tradisjonelle grønne, og siden jeg nå har blitt en fermenteringsnørd skal jeg selvfølgelig fortelle deg hvordan du kan fermentere også denne!

rød pesto

Rød pesto

100 gram soltørket tomat (jeg brukte tørkede som jeg la i bløt et par minutter)

50 gram revet parmesan

40 gram pinjekjerner

1,5 dl udos choice olje eller en god olivenolje

(2 ss molkosan hvis du vil fermentere)

rød pestoHa alle ingrediensene i en blender og kjør i vei. Du kan også bruke en kjøkkenmaskin eller en stavmikser 😉 Ønsker du å fermentere pestoen din for å gjøre den lettere å fordøye og rik på gunstige bakterier tilsetter du to ss molkosan eller vita biosa. Ha pestoen i et glass (jeg bruker et gammelt surkålglass), tørk vekk rester på kantene og skru igjen lokket. La pestoen stå på kjøkkenbenken et par dager før du setter den i kjøleskapet. Her kan den stå og nytes i ca en uke.

rød pestoJeg gleder meg til å teste denne som pizzasaus på blomkålpizza <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg