Magevennlige sjokoladekuler

Inneholder annonselenker

Jeg har hatt lyst til å lage en ladning sjokoladekuler i noen uker nå, men jeg har rett og slett ikke fått ut fingeren. I dag skal jeg på sommerfest, og da passer det jo bra å lage noe en kan pakke med seg?Magevennlige sjokoladekuler

    Disse er laget med bløtlagte valnøtter, noe som gjør dem langt lettere å fordøye og mer næringsrike. Når vi bløtlegger brytes antinæringsstoffer ned og vips kan vi ta opp mer næring fra nøttene. Jeg kjenner også at magen reagerer langt bedre på bløtlagte nøtter enn ikke-bløtlagte. Det høres sikkert ut som om dette er en kjempe jobb, men det er det virkelig ikke altså! Det eneste du må gjøre er å ha tid.

Jeg puttet en hel boks valnøtter i vann med en ss surdeigsstarter over natten. Har du ikke starter kan du få av en venn (eller meg), bruke molkosan eller annen syrlig kultur som kombucha. Etter 8-12 timer skyller du nøttene godt i et dørslag og tørker dem i et håndkle. Ha dem så på et bakeark og sett dem i ovnen på 50 grader over natten eller 8 timer. De skal være helt tørre, ellers kan de ikke lagres i skapet. Nå har du lettfordøyelige, fermenterte nøtter til musli, yoghurt, godiskuler, nøttesmør osv. I USA kalles slike nøtter for «aktiverte» nøtter.

Magevennlige sjokoladekuler

Magevennlige sjokoladekuler

3 dl aktiverte valnøtter

10 myke dadler (jeg kjøper på internasjonalbutikk)

2 ss kakao

1 ts extra virgin kokosolje eller smør

En dæsj salt

Magevennlige sjokoladekuler

Ha nøttene i en blender og blend til du får mel. Ikke gjør det så lenge at fettet fra nøttene slipper. Du kan også bruke en kjøkkenmaskin med s-blad eller en stavmikser.

Magevennlige sjokoladekulerFjærn stenene i dadlene og ha dem i blenderen. Tilsett resten av ingrediensene og kjør til du får alt blandet.

Magevennlige sjokoladekulerRull massen til kuler og rull eventuelt i kokos, kokosblomstsukker, bipollen eller kakao.

Jeg håper du får en nydelig lørdag <3

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar