Hvorfor blir jeg ikke mett?

  • 19.05.2016 kl. 20:10

Har du noen dager der du føler at du bare kan spise og spise, men blir ikke mett? Det kan faktisk være ganske frustrerende å prøve å spise sunt, men samtidig føle at en aldri blir mett. For da blir det også langt lettere å småspise usunne ting eller gå på en «smell». Jeg får faktisk veldig mange spørsmål om nettopp dette, hvor mye vi skal spise. Det er ganske vanskelig fordi som så mye annet så er jo dette veldig individuelt. Hvor mye vi skal spise spise påvirkes av hvor mye vi veier, hvor høye vi er, våre gener, vår forbrenning og mest av alt; hvor mye vi beveger oss. Det vil si, hvor mange kalorier vi skal spise påvirkes av disse tingene. Hvor mye mat du skal spise kommer an på hvilken mat du velger å spise. Spiser du kaloririk mat må du naturligvis spise mindre mengder mat enn om du hadde spist mat med lite kalorier.

Hvorfor blir du ikke mett?Å kun spise mat med lite kalorier er likevel ingen god strategi for å holde seg mett, eller gå ned i vekt hvis det er målet. Vi trenger også maten som naturlig inneholder mer energi, og mange som kun leter etter lavkalori matvarer er nettopp de som sliter med å bli mette. Her er 6 grunner til at du ikke bli mett og hva du kan gjøre for å bli det!

Hvorfor blir du ikke mett?

Hvorfor blir du ikke mett?Du spiser feil mat

Spiser du mye raske karbohydrater vil dette kunne gi deg blodsukkersvingninger. Når blodsukkeret blir lavt er det naturlig for kroppen å gi oss signaler om å spise mat som raskt kan øke blodsukkeret igjen. Derfor får vi ofte lyst på sukker, bakverk, kjeks eller brød. Å spise for å holde blodsukkeret stabilt er en av nøklene til god helse, energi og en stabil vekt.

Du spiser for lite til hovedmåltidene

Prøver du å spare på kaloriene eller rett og slett ikke er særlig sulten til frokost, lunsj og middag ender du lett opp med et økt kaloriinntak mellom måltidene. Særlig kvinner påvirkes av å hoppe over måltider ved at det kan sette igang stressreaksjoner i kroppen. Å spise seg god og mett til både frokost, lunsj og middag er derfor viktig for å holde seg mett gjennom dagen.

Du prøver å slanke deg

Det er helt lov å ønske å gå ned i vekt, men la oss ikke gjøre det på feil måte. Vær så snill å kast dietter som nutrilett og herbalife i søpla og spis ordentlig mat. Nå som vi har det ut av veien er det faktisk viktig at du får i deg nok mat. Når vi sulter kroppen vil kroppen tro at den er i sultkrise. Dette setter igang sulthormoner og du kan få skikkelig ulvehunger. Dette er en av årsakene bak den klassiske slankesmellen. Når du først tar deg en sjokolade eller et kakestykke klarer du ikke å slutte. Kroppen skjønner ikke at du har lyst til å føle deg ekstra vell i bikini, den er kun opptatt av å overleve.

Hvorfor blir du ikke mett?Du har en tarm i ubalanse

Det bor så mange bakterier nede i tarmen din at det er vanskelig å se dem for seg (og kanskje er det likegreit). Disse bakteriene sender mange signaler til hjernen din og påvirker dermed hvordan du tenker og hva du føler. Er disse bakteriene i ubalanse kan du oppleve mer cravings på søt mat, svingende blodsukker og mer sult. Forskning på tarmfloraen vår er enormt spennende og forskere avdekker stadig flere sykdommer og helsetilstander tilknyttet disse rakkerne. Kanskje kan disse bakteriene være grunnen til at vi reagerer så ulikt på mat?

Du er dehydrert

Har du akkurat spist, men fortsatt føler deg sulten kan det faktisk hende du ikke drikker nok vann. Noen ganger blir vi litt forvirret over signalene kroppen sender og kan blande følelsene av tørste og sult. Føler du deg fysen drikk et glass vann og se om du føler deg bedre. Du skal ikke drikke for mye heller, men pass på å få i deg rundt 1,5 liter vann per dag, og mer hvis du trener.

Du har gått for lenge på lavkarbo

Å spise strikt lavkarbo kan faktisk sette sulthormoner ut av spill over tid. Dette gjelder ikke alle, men kjenner du at du konstant er sulten selv om du spiser mye fett kan det hende det er på tide å endre kostholdet litt. Det betyr ikke at du må lesse på med karbohydrater, men spise noen gode kilder til de riktige tidene.

Hvorfor blir du ikke mett?Slik blir du mett

Hvorfor blir du ikke mett?Spis masse grønnsaker

Grønnsaker er rike på fiber, vann, vitaminer og mineraler. De er gunstige for tarmfloraen din og bør inngå i alle kosthold. Jeg spiser helst grønnsaker til alle måltider, da føler jeg meg helt klart best! Her kan du lese mer om hvordan du kan spise mer grønnsaker.

 Spis nok mat til hvert måltid

Spiser du deg mett til frokost er det mindre sannsynlig at du småspiser gjennom dagen. Fokuser på proteiner og fett og ha gjerne grønnsaker også her. Unngå frokostblandinger og søte saker som kun får blodsukkeret ditt til å svinge, og gjør deg trøtt og uopplagt.

Spis riktig fett

Vi trenger fett for å holde oss mette og for å regulere hormonbalansen. Fett senker hastigheten på tømmingen av magesekken vår og får oss dermed til å føle oss mette lenger. Mine favoritter er avokado, kokos, smør, olivenolje, fet fisk, nøtter og frø.

Hvorfor blir du ikke mett?Spis proteiner til hvert måltid

Protein metter mest per gram og koster også kroppen mest å forbrenne. Spis minst et gram protein per gram kroppsvekt og gjerne opp mot to hvis du prøver å gå ned i vekt eller trener mye. Mine favoritter er fisk, egg, kjøtt, meieriprodukter hvis du tåler det, kylling, kalkun og linser.

Spis rotgrønnsaker og søtpotet

Dette er mine favorittkilder til karbohydrat og jeg spiser dem sikkert 4-5 ganger i uken! Jeg liker å spise karbohydrater etter trening og til middag, ikke på dagtid. Dette er bra for søvn, hormoner og energi! Karbohydrat er faktisk viktig for at blant annet leveren vår skal kunne aktivere stoffskiftehormonene våre, og det er ikke farlig å spise dem så lenge du velger de riktige kildene.

Ikke vær for streng

Hvis du prøver å spise 100% riktig og perfekt vil du som oftest ikke holde en sunn livsstil i lengden. Perfeksjonisme er dessuten kjedelig og usexy, ikke vær den jenta! Har du lyst på et knekk sjokolade på en onsdag, spis det, men bare hvis du har lyst. Gi deg selv litt friere tøyler og lov til å spise ting, så blir de plutselig ikke så fristende.

Hvorfor blir du ikke mett?Sliter du med søtsug kan du ta mitt gratiskurs «slik blir du kvitt søtsuget«. Dette er et onlinekurs som går over 5 dager der du får en liten film med meg hver dag. Kurset er som sagt helt gratis og du finner det her.

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits