Nutritional goals - grønnsaker

Jeg føler meg best når jeg spiser sunt, men hva mener jeg egentlig med dette? De fleste vil nok si at jeg spiser veldig sunt hele tiden og at det virker som om jeg aldri skeier ut. Hvor sunt et kosthold er kommer jo helt an på øynene som ser. For de fleste er grovbrød med magerost ansett som sunt, for meg er ikke det riktig mat for min kropp. Ikke fordi denne maten nødvendigvis er usunn, men fordi jeg ikke føler den gir meg noe. Det er hverken spesielt næringsrikt for kroppen eller sansene.

grønnsakerSelv om jeg lager mye sunn mat blir jeg også matlei til tider. Jeg tar raske løsninger og orker ikke alltid å lage middag. Jeg tar det beste valget ut i fra det jeg har tilgjenglig og det jeg har lyst på. For å gjøre det enkelt for meg selv har jeg for eksempel ofte hjemmebakte rundstykker eller brød i fryseren, i tillegg til suppe i kjøleskapet og knekkebrød på benken. Jeg har alltid egg tilgjengelig, frosne bær til smoothie og et sunt proteinpulver. Dermed kan jeg enkelt slenge sammen noe sunt og godt, selv om jeg ikke orker å gjøre mer enn å smøre en skive.

grønnsakerEtter mange år med eksperimentering har jeg funnet ut at jeg trives best med et plantebasert kosthold. For meg vil det si at rundt 70-80% av maten jeg spiser kommer fra grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, linser og supermat. Resten består av rene stykker fisk, kjøtt og egg, samt noe meieriprodukter. Dette fungerer for meg og min kropp, jeg liker maten og jeg elsker å lage den. For å holde inntaket av særlig grønnsaker høyt har jeg bestemt meg for å ha minst 50% grønnsaker på tallerkenen til hvert måltid. Jeg elsker jo alt som er grønt så det handler mest om å planlegge, samt gidde å lage måltidene.

grønnsaker

Grønnsaker er…

Rike på vitaminer og mineraler

Rike på fiber som gjør oss mette, er godt for tarmen og for utskillelse av avfallsstoffer som hormoner

Innholder mye vann som er gunstig for metthet

Inneholder mye næring i forhold til energi

grønnsakerDet er alltid motiverende med en utfordring og frem mot sommeren har jeg alltid lyst på mye grønt. Jeg craver friske salater, smoothies og wok.

Med mitt nye mål i sikte kunne det ikke passet bedre å starte dagen med denne grønne herligheten til frokost. Her har jeg blendet to stor håndfuller spinat, en halv avokado, en kvart agurk, en kvart frossen banan, 4 isbiter, en scoop vaniljeprotein, greens, lecithin og ricebran med litt vann i blenderen. Jeg helte smoothien i en stor kopp og toppet den med pekannøtter (så digg), kokos og litt bipollen. Når jeg spiser smoothie med skje fungerer fordøyelsen min bedre, prøv det!

grønnsakerHvem er med på å spise mer grønnsaker fremover?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar