Mine beste studietips

Siden jeg vet at mange av mine søte lesere er studenter tenkte jeg at en repost av denne bloggposten kunne være fin nå 🙂 Som skrevet under er disse prinsippene like bra for deg som sitter med andre arbiedsoppgaver som skal gjennomføres. Jeg skal i hvert fall gjenopplive noen av disse vanene i mitt liv 😀

Mine beste studietips

DSC05622Nå som jeg er ferdig med bachelor i ernæringsfysiologi har jeg blitt spurt om å skrive en artikkel med mine beste studietips for Bjørknes Høyskole. Jeg vil gjerne dele dette på bloggen også, da jeg vet at mange av leserne mine er studenter 🙂 Tusen takk for så mange gode ord rundt resultatene mine, dere er topp!

Interessen min for ernæring begynte da jeg var svært ung, og da jeg gikk i 9. klasse bestemte jeg meg for å bli ernæringsfysiolog. Jeg har alltid vært skoleflink og hatt gode karakterer, så det å komme inn var ingen sak. Da jeg ble syk som 17 åring ble ikke skoleplanene helt som jeg hadde tenkt. Etter en haug med feilbeskjeder endte jeg opp med å bruke 7 år på å ta videregående, inkludert et år på BI. Da jeg var ferdig ville ikke NAV at jeg skulle studere videre, de støtter i utgangspunktet ikke utdanning hvis en er under 26. Jeg ga meg ikke, og fikk etter mange runder gjennom at det var dette jeg skulle. Jeg begynte på bachelor med blanke ark, men med en skrantende helse og min søsters nydiagnostiserte kreft ble det for mye. Heldigvis kunne jeg studere over nett og det ble redningen for meg. Nå sitter jeg her med et vitnemål med kun A’er, og prøver å forstå hvordan jeg har klart det. Jeg har jobbet, jeg har prioritert og jeg har vært flink, samtidig er jeg ingen lesehest. Jeg har ikke sittet 8 timer per dag og jeg har ikke lest mye dagen før eksamen. Da jeg var syk gikk ikke det, ble det to timer var jeg veldig heldig, og dagen før dagen måtte jeg hvile.

Som nettstudent har jeg hatt stor frihet til å legge opp dagene selv. Jon Anders har jobbet skift og det har vært koselig å kunne ta fri på dagtid noen dager med ham, trene klokken 11 når ingen andre er på senteret og ta helt fri når det har passet meg. Jeg har lest fra sengen i flere måneder da formen var dårlig og jeg har lest på radiumhospitalet da Jenny lå der. Jeg har fått studiene til å passe inn i min hverdag, og det kan du også.

Selv om det er mange fordeler med nettstudier byr det også på utfordringer. Studietiden sies ofte å være den beste tiden i ditt liv. En har stor frihet og en møter mange nye venner som en tilbringer utallige timer med, i forelesning, på lesesal og på vorspiel. Min studietid har ikke vært helt slik. Jeg begynte på bachelor som stedlig student, men etter konstatert tilbakefall av ME måtte jeg endre kurs og bli nettstudent. Hadde jeg kunnet velge hadde jeg studert ved en skole, da jeg er sosial og tror at en får mer ut av å være fysisk til stede når en skal lære. Jeg er veldig heldig som har mange gode venner fra før, men jeg skal ikke lyve, jeg har vært mye alene med bøkene de siste årene. Studievenner er gull og det er lettere å komme gjennom når dere er flere. Jeg er en person som liker å gjøre det beste ut av situasjonen jeg er i, og jeg velger derfor å se på det positive ved å være nettstudent. For det å kunne studere over nett er faktisk helt topp. Det gir både syke som meg, småbarnsforeldre, mennesker i full jobb og toppidrettsutøvere mulighet til å ta en utdannelse uansett hvor de befinner seg, og i det tempoet de ønsker. Har du nett har du skolen med deg!

Overgangen til studielivet er tøft for mange, da du ikke blir fulgt opp på samme måte og får fullt ansvar for egen læring. Skal du lykkes som nettstudent kreves det mer av deg. Du må være mer strukturert og ha større disiplin, og det er faktisk ikke for alle. Når det er sagt er det mye en kan lære, og du kan også studere over nett, så lenge du har de riktige verktøyene og den riktige motivasjonen. Studietipsene mine passer for alle, uansett om du studerer på skole eller fra sofaen. Det er også disse prinsippene jeg tar med meg videre i arbeidslivet 🙂studietipsBestem deg

Hvorfor skal du ta denne utdannelsen? Hva ønsker du å bruke den til? Det er viktig å ha svar på disse spørsmålene før du starter. Sett deg også godt inn i hva utdannelsen går ut på. Les om de ulike fagene for å forstå hva du skal lære. Mange satt i førsteklasse i kjemitimen og klaget, de hadde jo kommet for å lære om mat. Lite visste de at vi ikke skulle ha matkunnskapet hele det første året. Når du er forberedt er det så mye lettere å finne motivasjon til å komme gjennom fagene du synes er mindre morsomme. Når du vet hvorfor du valgte akkurat dette studiet kan du tenke på det når motivasjonen er på bunn. Husk hvorfor du startet!

Gjør litt hver dag

Vi overestimerer hvor mye vi kan gjøre på en dag og underestimerer hva vi kan få til på et år. Å gjøre litt hver dag blir faktisk veldig mye i lengden. Jeg leser stort sett hver eneste dag, selv om det  blir mer noen dager enn andre. Det koster faktisk ikke så mye å ta en time lørdag morgen, også kan du gå på kafé med god samvittighet etterpå. Tar du et par timer på søndag er det letter å begynne en ny uke på mandag. Jeg tar meg også helt fri innimellom, men jevnt over har jeg lest litt hver dag. Det viser seg at det blir lettere å huske og forstå ting når vi lærer litt og litt. Hjernen klarer rett og slett ikke å få med seg alt på en gang. Derfor fungerer skippertak dårlig. Når jeg ikke er motivert for en dag med lesing sier jeg til meg selv; «bare les litt». Jeg setter meg ned og jobber i ti minutter. Ofte blir jeg sittende mye lenger. Leser du en time om dagen blir det mye i lengden! Det er selvfølgelig forskjeller på hvor mye en må lese, noen trenger mer tid enn andre og det er helt greit. Finn ut hvor mye du må gjøre for å forstå stoffet og sett av tid hver dag.

Unngå skippertak

Denne henger litt sammen med punktet over, men fortjener et eget avsnitt. Stoffet du jobber med kontinuerlig vil alltid sitte bedre enn det du nipugget i går. Å sitte dagen før eksamen med en liter kaffe og alle bøkene forran deg er ikke lurt. Jeg setter meg mål om å være gjennom alt pensum en måned før eksamen. Det er ikke alltid jeg rekker dette, men jeg har uansett noen uker der jeg repeterer. Dagen før eksamen leser jeg kanskje et par timer, men jeg slapper av på kvelden. Jeg legger meg tidlig og sover godt vel viten om at jeg er klar for morgendagen. Dette er også det som er best for hjernen min. Vi klarer jo ikke å tenke klart når vi er stresset og slitne. På eksamen er en uthvilt kropp mye viktigere enn en ekstra time med pugging.studietips

Ikke utsett, begynn i dag

Les på det vanskelige pensumet til du har forstått det og begynn på de store oppgavene med en gang du får dem. Ikke utsett, det finnes ingen bedre annledning. Når du har mestret og levert i tide, kjenn på den godfølelsen. Når vi får en innlevering på skolen begynner jeg i god tid. Ofte lager jeg forside og skriver alle overskriftene i en artikkel for eksempel. Da har jeg begynt. Ikke la store prosjekter ligge og vokse i hodet ditt. Kom igang, og husk; litt hver dag!

Organiser og lag delmål

Mange blir overveldet av å begynne med nye fag. Det er masse pensum og du fatter ikke hvordan du skal komme gjennom det. På slutten av semesteret har du jo plutselig vært gjennom mye, og forhåpentligvis rundet pensum og kan det meste. For å klare det har du måttet jobbe systematisk og sette deg delmål. Her hjelper skolen deg ofte. Selv om innleveringer kan virke slitsomme, tvinger de oss til å gå i dybden og jobbe med pensum. Jeg har lært mye av innleveringer, selv om jeg kun har valgt å levere de obligatoriske. Innleveringer gir deg en mulighet til å ligge godt an i pensum så jeg anbefaler deg å følge tidsfristene som blir satt opp. Se dem gjerne som en mulighet til å lære, i stedet for en byrde.

Varier kildene dine

Når det er vanskelig å få teken på noe synes jeg det hjelper å lese det fra ulike kilder. Jeg har brukt bøker, nettportalen til skolen og artikler vi har fått, men også youtubefilmer og artikler skrevet på nett. Å se ting fra ulike vinkler gir deg bedre oversikt over fagene, i tillegg blir du mindre lei. Husk bare at du ikke kan stole blindt på alt du leser på internett 😉studietips

Vær praktisk

Vi lærer lite hvis vi bare sitter med nesen i en bok, vi må også bruke kunnskapen i praksis. Gjør alle oppgaver skolen lager og ikke minst prøveeksamen. Det er ofte spørsmål fra forelesning eller prøveeksamen går igjen på selve eksamen, og da vet du jo allerede svaret. I tillegg hjelper oppgaver hjernen din å selv fordøye pensum, og du ender med en bedre forståelse enn om du kun hadde lest.

Ha et morgenrituale

Uansett om du er stedlig student eller jobber på nett er det lurt å ha et morgenrituale. Hver morgen gjør jeg det samme når jeg står opp. Blant annet skriver jeg ned tre ting jeg er takknemlig for og tre mål jeg har for dagen. Det høres cheesy ut, men det fungerer fordi det gir deg en positiv og fokusert start. Ikke sett flere enn tre mål og la målene være så konkrete som mulig. Det kan for eksempel være at du skal skrive resultatdelen av en oppgave eller at du skal jobbe deg gjennom x antall sider. Ikke gjør noe annet før du har gjort de tre målene for dagen. En god morgenrutine er faktisk en av tingene som går igjen hos suksessrike mennesker og jeg lover at det vil gi deg resultater.

Spis næringsrikt

Med min grad kan jeg jo ikke la være å nevne dette. Uten mat og drikke duger helten ikke, og for meg har gode rutiner rundt mat vært alfa og omega. Start dagen med nok protein og fett som gir deg jevn energi til lange dager. Pakk en god matpakke, gjerne to, som du kan glede deg til. Fargerike salater, suppe på termos, smoothie, hjemmebakt brød med proteinrikt pålegg og nøtter er mine favoritter på farten. Matpakke trenger ikke være kjedelig, og kan både spare deg for unødvendig pengebruk og gi deg bedre helse.studietips

Fysisk aktivitet

Å sitte på rumpen hele dagen er ikke godt for hverken hjernekapasiteten din eller kroppen forøvrig. Opp og stå ut og gå, hver dag! Sitter du på lesesal, ta trappene opp og ned når du skal kjøpe kaffe. I min venninnegjeng har vi byttet jentekveld med jentetur. Da slår du tre fluer i en smekk, du får frisk luft, aktivitet og skravling i et. Slik rekker du til og med å være sosial i eksamenstiden. Å få svettet ordentlig ut hjelper når en er frustrert og skolelei, og fysisk aktivitet har faktisk vist seg å være stressdempende for hjernen.

Kos deg

Gjør lesing til noe hyggelig! Ha det ryddig rundt deg og husk pauser. Sitter du mye hjemme kan du henge opp fine bilder, tenne lys og lese med en kopp te. Fokuser på hvor koselig det er å sitte på lesesalen, ikke på at du skulle ønsker du hadde fri. Med et positivt fokus blir det mye lettere å komme gjennom pensum, og gjennom skal du uansett, så du kan like så godt gjøre det beste ut av det!studietips

Jeg håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg enten du sitter og leser til eksamen før jul, eller du skal begynne studiene i det nye året. Husk at det skal være gøy å studere også, og jo flinkere du er til å strukturere hverdagen din, jo mer fri får du! Resultatene du får i løpet av studietiden kan åpne dører for deg, men tenk også hvor viktig det er å faktisk lære. Det er kunnskapen du akkumulerer i løpet av disse årene som skal gjøre deg til en ressurs i arbeidslivet. Happy lesing 😀

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg