Ukens spørsmål – overspising av sukker og egg i smoothie

Hver uke får jeg masse spørsmål her på bloggen, på mail og på snap. Selv om jeg gjerne skulle svart på alle, strekker rett og slett ikke tiden til. Det blir også veldig mange av de samme spørsmålene, og da må jeg jo svare igjen og igjen. Derfor skal jeg igjen prøve meg på ukens spørsmål. Her vil jeg velge ut et eller flere spørsmål som jeg får og svare på disse 🙂


DSC04458

Hei ! Inspirerende du ! 🙂 Har kommentert flere ganger, men må bare få si igjen at jeg syntes du er helt utrolig inspirerende, du har åpnet helt nye veier for meg i matveien 🙂 Jeg lurte litt på hva du tenker rundt rå egg i smoothie? Ser det er mange som bruker det, men også et par steder hvor det frarådes. Har du gjort deg noen tanker?

Hei søta! Tusen takk for det <3 Selvfølgelig har jeg det! Det er helt supert å slenge et egg i smoothien din, men gjør du dette ofte bør du faktisk ikke spise hviten. Rå eggehvite inneholder et stoff som kan hemme opptak av b-vitaminet biotin, og det vil vi jo ikke. Dessuten er det mange som reagerer på rå eggehvite. Rå egg i smoothie gir ikke smak, men en deilig fluffy konsistens 🙂

DSC02706Dette spørsmålet fikk jeg av en jente som først har gått mye ned i vekt, for så å gå noe opp igjen. Jeg synes det var et veldig viktig tema og spurte om jeg kunne dele det med dere.

Jeg er konstant overopptatt av mat og tenker på mat stort sett hele tiden. Jeg har nå skjønt at jeg har en spiseforstyrrelse, og at jeg må ut av den. 
Tror jeg er avhengi av sukker, og har nå prøvd i en uke uten noe som helst søtt og det har gått fint og jeg er veldig stolt over at jeg har klart det. Helt til idag. Tenkte idag at jeg kan jo unne meg en liten sjokolade en gang i uka. Jeg kjøpte den, og det endte med at jeg ikke klarte å stoppe og ville bare ha mer sukker. Så da ble det overspising av søte ting på meg idag igjen. Og nå er jeg helt i kjelleren atter en gang:( Jeg har lest bloggen din i noen år, og heier på kostholdet ditt!!;) Tror du jeg burde kutte ut alt av sukker for å komme meg ut av denne onde sirkelen?

Kjære deg <3 Dette er noe veldig mange kan kjenne seg igjen i, og du er absolutt ikke alene! Jeg mener det er to ting som gjør at vi lett kan havne i dette tankemønsteret. Det ene er tanken om at vi enten er «på» eller «av». Enten så spiser vi sunt, eller så spiser vi usunt. Dette tankemønsteret gjelder gjerne for perioder. Vi setter opp strenge og rigide regimer som vi skal følge med diett og trening. Kommer vi i gang får vi gjerne en slags rus av å klare dette, og føler oss ofte veldig bra. Så går vi på en «smell» og klarer ikke følge opplegget. Da er det lett å falle av og vi sitter igjen med dårlig samvittighet og føles oss ofte mislykket.

Det andre tankemønsteret kaller jeg for svart/hvit-tankegang. Dette handler om at vi tenker alt eller ingen ting. Har vi først begynt å spise noe usunt, så er det lett å tenke at da er hele dagen ødelagt. Da kan vi likesågodt ta flere kakestykker, for dagen er jo ødelagt. Så kan vi heller ha en helt «ren» dag i morgen. Dette høres ekstremt ut for noen, og kanskje gjelder det ikke deg, men disse tankene er utrolig vanlige!

For å komme ut av dette er det viktig å forstå at selv om noe mat er langt sunnere enn annen mat, og endel mat er direkte usunn (i hvert fall  min mening), skjønner ikke kroppen om du spiser perfekt eller ikke. Vi må få i oss nok kalorier og vi må få i oss nok næringsstoffer. For å finne denne balansen synes jeg det er lettest å spise masse grønnsaker, mye fisk, mye egg, noe kjøtt, noe meieriprodukter, bær, frukt, nøtter, frø og belgfrukter. Altså det vi kan kalle «naturlig mat». Jeg fokuserer på at jeg skal få i meg mye næring til hvert måltid, både i form av proteiner, fett og noe karbohydrater. Ved å spise balanserte måltider og fokusere på all den deilige sunne maten jeg vil gi kroppen min, blir det ikke så mye plass til godteri, raske karbohydrater og sjokolade.

DSC04518Jeg trives best med å spise veldig sunt, men hvis jeg spiser noe som ikke passer inn i det vanlige kostholdet prøver jeg å ikke stresser med det. Nettopp fordi alt handler om balanse. Skulle jeg vært perfekt hele tiden ville jeg bare falt av. Ingen er perfekte, og perfeksjon er dessuten kjedelig!

Dette er jo den beste måten å tenke på og noe jeg jobber med! Det er her jeg innrømmer at jeg ikke er perfekt og at jeg noen ganger stresser med å a spist usunt. Men jeg jobber med meg selv og det kan du også gjøre.

Når det gjelder sukker og overspising vil jeg likevel komme med et råd. Føler du at du ikke kan spise sukker uten å overspise, ikke gjør det. Bestem deg for noe annet du kan gjøre for å unne deg noe. Det er ingen tvang til å spise sjokolade på lørdager, særlig ikke hvis dette får oss til å føle ubehag. Kjøp deg en blomsterbukett, en kurv jordbær eller ta en kaffe med en venninne. Søk også hjelp til å få et bedre forhold til mat, det er du verdt <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg