Juice eller smoothie?

Et spørsmål jeg får veldig mye er om vi bør drikke juice eller smoothie. Dette er et veldig fint spørsmål, og som de aller fleste spørsmål jeg får er svaret; det kommer an på! Jeg har skrevet litt om begge alternativene også kan du velge hvilken som passer best til deg, og ikke minst til hvilken tid.

Juice eller smoothie?

juice eller smoothie

Smoothie

juice eller smoothieNår vi lager smoothie putter vi ulike ingredienser i en blender og kjører alt til en fin masse.

juice eller smoothie

Fordeler:

Det går raskt å slenge sammen

Du beholder fiberet og får dermed fordelene av dette

Det er mindre oppvask

Du kan tilsette fett, protein, supermat osv

Smoothie er mer mettende

Mindre avfall

juice eller smoothie

Ulemper:

Hvis du putter alt for mange ingredienser i smoothien kan den bli hard for magen din å fordøye. Det er også viktig at du ikke sluker den for fort. Når all maten kommer ned i magen i full fart får magesekken sjokk og nedbrytningen av næringsstoffene kan bli forstyrret. Pass derfor på at du drikker smoothie sakte, eventuelt lager den tykkere og spiser den med skje. Du bør også unngå å blande for mange ingredienser for eksempel tre typer frukt, proteinpulver fra myse, masse frø og masse forskjellige grønnsaker i en og samme smoothie.

De som sliter med fordøyelsen kan slite med å fordøye smoothie selv om det er blendet.

Juice

juice eller smoothieNår vi juicer putter vi frukt og grønt i en juicepresse som fjerner fiberet slik at vi sitter igjen med juicen.

juice eller smoothie

Fordeler

Næringsstoffene blir raskt tatt opp

Endel av fiberet (det uløselige) er fjernet noe som gjør juice lett fordøyelig

Å drikke juice gir fordøyelsen en pause

Du kan få i deg store mengder grønnsaker

Du kan få i deg næringsstoffene fra grønnsakene du vanligvis ikke tåler

juice eller smoothie

Ulemper

Det dannes mer avfall (du kan eventuelt bruke dette i brød, kjeks og knekkebrød, men da må du fjerne kjernehus og skall før du juicer)

Det tar lengre tid og gir mer oppvask

Metter dårligere

Koster som regel mer å lage

Gir rask blodsukkerstigning hvis den lages feil

juice eller smoothie

Både smoothie og juice inngår i mitt kosthold, men jeg må si at smoothie er favoritten. Smoothie kan jeg bruke som et helt måltid, mens jeg bruker juice som en oppkvikker, gjerne før trening. Jeg elsker likevel å lage grønnsaksjuicer da de gir meg masse energi. Jeg lager dem da med minst 70% grønt og resten frukt. Juice kan være terapautisk ved fordøyelsesplager og en dag med juice kan gi fordøyelsen en hvil og økt velvære.

Min favorittjuice

juice eller smoothieEn agurk

En sitron (fjærn skallet hvis ikke økologisk)

En håndfull mynte (gjerne marokkansk) eller en bit ingefær

Noen stilker stangselleri

En neve spinat eller grønnkål

1/2 – 1 grønt eple

juice eller smoothieNår vil jeg gjerne høre, hva er din favoritt? Smoothie eller juice?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg