Sunne fries

Noe av det beste jeg får som tilbehør er hjemmelagede sunne fries! Jeg må innrømme at søtpoteten er favoritten, særlig når jeg lager den i smør med havsalt. Jeg liker å eksperimentere, så denne gangen testet jeg persillerot. Jon Anders spiste med stor iver og skrøt av mine søtpotetfries. Han merket faktisk ikke forskjell! Selv merker jeg at det er to forskjellige ting, men jeg synes absolutt disse er veldig gode. Du kan også lage fries av sellerirot, gulrot og pastinakk.

sunne friesRotgrønnsaker er rike på vitaminer og mineraler, men de er også svært gunstige for tarmen vår. De inneholder prebiotika, fiber som fungerer som mat for de snille tarmbakteriene våre. Dette er grunnen til at en med en tarm i ubalanse kan bli oppblåst av nettopp disse grønnsakene. Sliter du med IBS anbefaler jeg deg å lese dette innlegget, der skriver jeg mer om utfordringene med lav FODMAP kostholdet.

Sunne fries

Men, tilbake til min deilige, enkle middag her om dagen! Dette er en favoritt, både til hverdag og fest. Laks (kjøp gjerne øko om du finner det) stekt i smør, mangosalat og fries. For å lage disse skjærer jeg dem i tynne staver, putter dem i en brødpose, heller oppi en ss olivenolje og et dryss salt, paprikakrydder og litt gurkemeie. Lukk posen slik at den ser ut som en ballong (jeg viste dette på snapchat her om dagen, følg meg gjerne der for mer tips) og rist i vei. Slik fordeler oljen og krydder seg jevnt.

sunne friesFordel fries utover på et stekebrett som på bilde over og stek dem på 180 grader i ca 20 minutter. Ulike ovner steker litt forskjellig så følg med :)

sunne friesSer det ikke godt ut? Salaten lager jeg av mango, babayleaf, paprika, avokado og valnøtter (tom for de to siste da bilde ble tatt).

P.S. Følg meg gjerne på facebook for å se mer av det som engasjerer meg og få med deg når jeg legger ut innlegg <3

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar