Slik gjør du knekkebrød lettere å fordøye

Hjemmebakte knekkebrød

knekkebrødEn ting jeg alltid har på kjøkkenet mitt er hjemmebakte knekkebrød i skapet eller hjemmebakte rundstykker i fryseren. Da kan jeg raskt lage meg noe sunt og godt til frokost, lunsj eller kvelds. Det er perfekt å ha med på matpakken eller på besøk hvis du ikke tåler eller vil spise vanlig brød. De siste årene har jeg brukt noen ekstra triks for å få knekkebrødene mer næringsrike og lettere å fordøye. Dette er ikke vanskelig, men krever litt mer planlegging.

DSC04296

Helenes knekkebrød

120 gram hasselnøtter

50 gram valnøtter

2 dl linfrø

2 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

1 dl gresskarfrø

2 ss fiberhusk

1 ts salt

1 ss molkosan eller vitabiosa

6 dl vann

knekkebrødMål opp nøttene og kvern dem i en foodprosessor, blender eller med en stavmikser.

DSC04305DSC04307Bland i resten av de tørre ingrediensene og rør godt.

DSC04311hjemmebakte knekkebrødFiberhusk eller psylliumfrø binder væske og gjør deigen lettere å jobbe med. Det gjør også knekkebrødene mindre smuldrete og er lurt å tilsette til glutenfri bakst.

hjemmebakte knekkebrødDSC04324DSC04325Tilsett en ss molkosan etter at du har tilsatt vannet. Dette er melkesyre og vil bidra til å bryte ned fytinsyre i nøttene og frøene. Frø ønsker å spre seg og gjør dette på ulike måter. Noen frø fester seg i pelsen til dyr, noen spres via luft og noen spres ved at dyr spiser dem og legger dem igjen et annet sted. Nå har det jo blitt slik at vi legger igjen disse frøene i do i stedet for i naturen. Sånn sett har vi snytt naturen for denne prosessen.

For at frøene skal vokse best mulig ønsker de å ta med seg mest mulig næring ut av kroppen vår. Fytinsyre i frø, korn og nøtter binder derfor mineraler til seg slik at det kan fraktes videre. Ved å bløtlegge i surt miljø brytes fytinsyre ned og vi kan både ta opp mer næring fra frøene, men også ta opp mer næring fra maten vi spiser til. Mange, inkludert meg selv, opplever også at de blir lettere å fordøye.

hjemmebakte knekkebrødLa blandingen stå i 8-10 timer før du baker ut. Jeg har lært dette trikset av mamma, å ta en dusjhette over boller som står og hever. Jeg husker at pappa alltid hadde med dusjhetter hjem fra jobbturer da jeg var liten. Husk å fjerne dusjhetten når du sover på hotell flere netter, så får du kanskje flere. Jeg bruker dem flere ganger, det er bare å vaske dem forsiktig.

DSC04331Del deigen i to og ha en del over på et bakepapir. Bruk et annet pakepapir til å presse deigen ut til en jevn tykkelse. Stek knekkebrødene på 160 grader. Jeg steker først i 15 min, før jeg ruter de opp med en kniv. Så steker jeg videre i 15-20 minutter. Blir de ikke helt tørre før de blir gyldne tørker jeg dem på 100 grader med døren til ovnen på gløtt.

hjemmebakte knekkebrødDSC04468Disse smaker helt fantastisk med ost og agurk, men egentlig med alt pålegg altså! Oppbevar dem på glass eller i en kakeboks så holder de seg sprø. De varer lenge, men får raskt ben å gå på her hjemme.

hjemmebakte knekkebrødhjemmebakte knekkebrødI går begynte jeg på et nytt strikkeprosjekt som jeg gleder meg til å vise frem. Å strikke er faktisk et supertips i forhold til dette med småspising. Jeg blir i hvert fall mindre fysen når jeg har noe mellom hendene. Ha en deilig søndag så lenge så snakkes vi senere <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg