Slik blir du kvitt smspising

  • 22.08.2016 kl. 20:43

Smspising, srlig nr en kjeder seg, er ekstremt vanlig og noe mange vil oppleve i lpet av livet. Matinntaket vrt styres nemlig ikke bare av sult og hormoner, men ogs via emosjoner. Det er mye flelser i mat og mat brukes av mange for dempe flelser vi opplever som ubehagelige.

Uansett hvilken diett du flger og hvor sunt du spiser vil du ikke g ned i vekt hvis du spiser nr du ikke er sulten. Skal du ned i vekt er det s viktig ta tak i emosjonelle utfordringer i livet, da kjedespising ikke vil opphre fr du selv innser at du gjr det.

Jeg har lett for fyse p mat nr jeg sitter og jobber, srlig nr jeg sitter hjemme og nr jeg skal gjre noe jeg gruer meg litt til. Jeg har et par tips jeg selv bruker for beskjempe dette og jeg tenkte jeg skulle dele disse med dere i dag :)

Mine beste triks mot smspising

smspising

Fokuser p andre nytelser enn mat

Helt fra vi er sm blir mat assosiert med kos. kose seg innebrer ofte spise noe spesielt, om det er fredagspizza, lrdagsgodt eller kake p bursdag. Dette er faktisk noe som sitter veldig sterkt i oss mennesker, jeg kjenner i hvert fall at jeg har lyst til spise nr jeg skal kose meg. Det er ingenting galt med dette, men det er noe vi kan vre obs p. Prv tenk p andre ting som gjr deg glad. Ferske blomster, et nytt blad, klappe hunden din eller f en klem av en du er glad i. Det trenger ikke vre store ting, bare det kjenne vrsolen p ansiktet kan gi deg nytelse, hvis du bare stopper opp og setter pris p det.

Ha sunne snacks tilgjengelig

Nr jeg skal sitte hjemme forran macen i mange timer vet jeg at jeg kommer til bli fysen. Da er det s vitkig ha gode alternativer i nrheten. Min favoritt er (og det vet alle som flger meg p snap) er faktisk r gjnnsaker. Jeg er ikke s opptatt av at ting skal vre lavkalori, men nr det gjelder snacking er det faktisk lurt at maten ikke er en kaloribombe. Da er grnnsaker genialt da det metter godt og ikke gir deg masse ekstra energi som du faktisk ikke trenger nr du sitter p den ste stumpen din! Br er ogs genialt! Trenger du noe mer mettende er litt peanttsmr p grnnsakene en hit hos meg!

Lag en stor kopp te

Jeg har skapet helt fullt av ulike teposer, lsvekt te og til og med pulverte (jeg er besatt av denne). Jeg lager en stor kopp krydderte med mandelmelk som gir en litt st drikk som fyller magen, gjr deg varm og virker nesten som en klem. Dette er perfekt nr du er fysen, men egentlig ikke er sulten. Her, her og her finner du tre av mine favoritter nr jeg skal ha en litt st kopp te, helt uten sukker selvsagt :) Husk bruke koden NOX480 hvis det er din frste bestilling p iherb.

Ring en venn

Hvis du kjeder deg er det en perfekt unnskyldning til ringe en du er glad i. Jeg er faktisk litt redd for ringe andre, jeg tenker ofte at jeg ikke vil plage dem. Nr jeg gjr det blir jo alltid personen glad, og passer det ikke er det jo bare ikke ta telefonen, hehe. Ring bestemor, mamma, en venninne eller onkelen din og sl av en prat. Jeg lover deg at det distraherer deg fra suget og garantert gjr dagen din bedre. snakke med noen er ogs lurt hvis du fler deg trist eller stressa. Dette er ogs situasjoner der det er lett ty til mat som trst, men det vil som regel ikke gi deg svarene du sker. snakke ut er mye lurere!

G en tur

g en kveldstur gjr det alltid lettere for meg unng smspising p kveldstid. Har du anleding er en tur p dagtid optimalt. Da fr du fylt p d-vitaminlageret og lykkehormoner fra solen. Trening og bevegelse gjr p en eller annen mte at vi fr mindre lyst p tullemat og mer lyst p maten som gjr oss godt. Kanskje trenger du en ordentlig pause fra arbeidet ditt, og da vil en tur i frisk luft gjre deg langt mer klar i toppen enn pne den sjokoladen som ligger bakerst i kjleskapet.

Spis nok til hovedmltidene



Er du mye sulten mellom mltidene er det et tegn p at du faktisk spiser for lite eller feil mat til hovedmltidene. Pass p f i deg nok protein og fett til mltidene slik at du holder deg mett til neste mltid. Egg og avokado er mine favoritter til mettende mltider!

Drikk vann



vre dehydrert kan f deg til fyse p mat. Kjenner du deg sulten selv om du har spist kan det hende at du egentlig er trst. Begynn dagen med en kopp varmt vann med sitron, og drikk vann mellom mltidene gjennom dagen. Unng drikke for mye til mltider da dette tynner ut fordyelsessaftene vre og kan gi deg oppblst mage. For gjre vannet mer spennende kan du tilsette br, mynthe, agurk eller sitron. Husk at hvis du trener m du passe p f i deg mer vske!

Ta frem strikketyet

smspising

Genialt hvis du trenger noe du kan ha fingrene i mens du ser film eller er p jentekveld. Det er s lett strekke seg etter chipsposen eller smgodtet bare fordi det er der. ha strikkety er et av mine beste triks til unng overspise. Kanskje et noe uvanlig triks, men det funker som bare det!

Har du et bra tips mot smspising?

4 Kommentarer

Gro

23.08.2016 kl. 08:17
Jeg ble kvitt stsug, saltsug og fysing da jeg fikk orden p tarmfloraen min. Anbefaler boken "sunn tarm, klart hode".

Jeg har ogs blitt mye bedre ift ME, nr jeg, etter viktig inspirasjon fra deg, la om kostholdet og tilfrte gode bakterier for tarmene. Jeg har gjort det meste ift hodet/psykisk helse, siden lege og "ME-ekspert" mente at det var det som mtte til. Men energien kom frst nr jeg fikk orden p tarmfloraen. Fiffige greier denne kroppen vr.

Takk for at du har delt s mye Helene! Det har vrt veldig nyttig for meg. Jeg hper at langt flere som har ME, kan oppdage denne bloggen og ditt viktige budskap.

Ha en fin dag ❤

Gro

Helene Ragnhild

23.08.2016 kl. 09:58
Gro: Tusen takk Gro :D s hyggelig hre at du har blitt bedre! Den boken er kjempe god! Absolutt en favoritt :) Ha en nydelig dag <3

Kari Larsen

23.08.2016 kl. 13:43
Hei Helene. Jeg spiser sunt, og fler jeg spiser mer enn nok til hovedmltidene. Men selv om jeg er STAPP METT, s har jeg umiddelbart lyst p dessert (stt) helst sjokolade rett etter maten. Det suget varer i minst en halvtime. Hvorfor er det snn? Jeg fler det skjer uansett om jeg har spist 3 brdskiver med leverpostei, eller om jeg har spist wok med grnnsaker og kylling....

Helene Ragnhild

23.08.2016 kl. 14:25
Kari Larsen: Jeg anbefaler deg ta gratiskurset mitt "bli kvitt stsug" :D du finner det verst i verktylinjen p bloggen :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits