10 tips for å overleve prøvetiden før du blir gravid

Hver gang jeg føler meg litt ovenpå med denne prøvingen føler jeg at den tar knekken på meg igjen. Jeg føler meg til tider helt hudløs… Jeg hadde så store forhåpninger om at eggløsning var på vei, men gyno sa bare at det var små eggposer og fortsatt tynn slimhinne. Da jeg gikk rett på posten for å hente en pakke fra iHerb og den ikke var der kjente jeg at tårene presset på. Stakkars damen i kassen så helt forskrettet ut der hun stod og beklaget. Det er altså ikke så mye som skal til før det renner over om dagen.



Jeg har lyst til å dele noen tips jeg selv bruker for å føle meg bedre. En ting er å si hva jeg gjorde i ettertid når jeg en dag sitter med en positiv test i hånden, en helt annen er å si hva som faktisk hjelper her og nå. Slik opplever i hvert fall jeg det.

Få det ut

For meg hjelper det å sette ord på vonde tanker og følelser. Når jeg får ting litt på avstand føles ikke de dypeste tankene så skumle lenger. Derfor lar jeg begeret renne over, hver gang jeg føler for det. Dette gjelder ikke bare det som er vondt, men også det som kjennes godt. Jeg er glad og kjenner på håpet, også får jeg heller bli skuffet. Dette er en berg og dalbane og det hjelper ikke å stoppe følelsene.

Gjør noe aktivt

De første månedene vi prøvde trente jeg mye mindre mindre enn før. Jeg hadde hørt at det ikke var bra å trene hardt, at det kunne stresse kroppen. Dette stemmer nok hvis en overtrener, men det gjorde egentlig ikke jeg. Nå er jeg i gang med treningen igjen, og det kjennes så bra! Når jeg trener får jeg også ut frustrasjon og etterpå føler jeg meg lettere til sinns. Jeg går masse lange turer og trener ellers 3-4 ganger i uken.

Vær sammen med venninner

En lang periode stengte jeg meg inne og orket ikke være sosiale. Hver gang jeg dro i bursdag eller møtte en jeg ikke hadde sett på en stund følte jeg at alle visste at jeg var ulykkelig. Det føltes som å gå med “ikke gravid enda” tatovert i pannen. Nå ser jeg at dette er noe jeg tenker mest på, ikke andre. Å være sammen med jentene mine løfter meg opp! Alle trenger å le, tulle og være fnisete innimellom.


Praktiser stressmestring

Alle maser om at jeg ikke skal stresse, men hva skal jeg gjøre da? For meg hjelper det å gjøre noe for å dempe stress, ikke bare tenke på at jeg ikke må være stressa. Å være kreativ hjelper faktisk veldig, alt fra strikking til maling. Det er akkurat som om hjernen min brukes til noe annet, og det evige tankespinnet slipper ikke til. Nå har jeg startet på et lite prosjekt jeg skal dele når det er ferdig.

Ikke sett livet på vent

“Når jeg reiser i det bryllupet er jeg gravid”…”ingen vits å booke ferie, jeg skal jo bli graivd”…”ikke noe vits å kjøpe ny BH, den kommer ikke til å passe om et par måneder”…kjenner du deg igjen? Det er så lett å bli så opphengt i all prøvingen at jeg glemmer alle månedene som går forbi. Nyt livet så godt du kan. For meg er det tid med kjæresten, jobben jeg elsker, turer ute, kaffe i sengen i helgene, nyvasket leilighet og planer med venner. Jeg føler at jeg lot hele sommeren fly forbi uten å nyte jeg! Det skal det bli slutt på!

Ikke kjøp babyklær

Det er sikkert ulike meninger om dette, men selv har jeg valgt å ikke kjøpe noe babystæsj frem til jeg ser et positivt resultat. Jeg har gledet meg i så mange år til å gå gravid og jeg vil at de opplevelsene skal være positive. Jeg gleder meg til å kjøpe mitt første babydrøm, vår første body og vår første smokk. Dette skal ikke være trist, men koselig for meg og Jon Anders.


Vær varsom for forum

Forum kan være nyttig, men husk at det er flest negative opplevelser som deles her. Det sier seg selv at de som ble gravide raskt ikke sitter i et “bli gravid” forum og beskriver sine opplevelser. Vi er uansett alle unike, med ulike kropper og ulike sjebner. Hvis du blir stressa av å lese om andre er det faktisk best å la være. Er du redd for at ting ikke funker etter en periode med prøving anbefaler jeg deg heller å gå til legen for en sjekk, for både deg og mannen.

Ta vare på forholdet

Jeg ønsker å få et barn med mannen i mitt liv, det finnes vel egentlig ikke noe mer positivt? Dette er noe vi ønsker sammen, men det kan lett glemmes mellom eggløsningstester, spermkvalitet og ben slengt opp etter veggen. Avtal en koselig date, det trenger ikke være så avansert. Se en film i sofaen med dyne, noe godt å spise og en kopp kakao. Gå en lang tur med hunden. Tilbring tid i hverdagen sammen og gjør små ting for å gjøre den andre glad. Jeg har også følt meg litt alene om prosjekt baby, men det hjalp faktisk å forklare Jon Anders hvordan jeg følte det. Menn er ikke tankelesere vet dere 😉

Snakk med noen

Det er ikke alle som ønsker å være så åpne som vi er, men det kan være lurt å betro seg til noen når prøvingen går trått. Jeg synes det er deilig å slippe å holde fasaden når jeg har det tøft, ikke klarer jeg det heller. Jeg er veldig glad jeg har Anette på Frøyaklinikken også, hun har vært en stor støtte.

Ikke gi opp håpet

Dette er det vanskeligste punktet, men også det viktigste! Husk at de aller, aller fleste blir gravide til slutt. Hvis jeg kjenner den lille tvilen, langt ned i magen minner jeg meg selv på det. Heldigvis har legevitenskapen kommet utrolig langt, og det er helt fantastisk alt de kan få til. En dag vil dette være en historie vi husker tilbake på, og da vil vi sette så uendelig stor pris på den lille vi tilslutt fikk <3

Tusen tusen takk for så mange koselige snaps i dag, dere er virkelig gull <3 Stor klem fra meg <3

P.S. I dag kan du lese mine kostholdstips til jenter som prøver å bli gravide hos søte Julianne 🙂 hun prøver også å bli gravid nemlig!

15 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg prøver også å få en liten spire i magen.
      Men har et spørsmål. Jeg har lest at jeg ikke kan drikke koffein når jeg prøver å bli gravid? Jeg elsker grønn te og kan drikke 2-3 kopper om dagen. Men det er jo koffein i grønn te? Og Red bull har jeg også holdt meg unna. Hva anbefaler du?

    2. Christina: Det er litt frem og tilbake om dette med koffein i prøveperioden. Jeg er selv svak for kaffe og jeg føler at det min største last. Jeg velger koffeinfri når det er tilgjengelig og begrenser inntaket. Når det gjelder grønn te ville jeg ikke stresset med det! 2-3 kopper er ikke noe problem 😉 masse lykke til <3

    3. Min tips er faktisk ikke å stresse for mye med det.. Jeg har i 9 år ønsket meg barn.. Til sist oppsøkte vi fertilitetsklinikk for å få hjelp, da jeg tenkte det kanskje var noe galt. De fant ingen feil. Men grunnet celleforandring fikk jeg ikke kommet i gang med hormon behandling med en gang (noe som forresten ikke påvirker muligheten til å bli gravid, så vit jeg har forstått. men de er strenge på fertilitetsavd med at alt SKAL være OK)
      Til sist ga jeg i bunn og grunn opp.. Var skikkelig lei meg i desember og tenkte sånn, nei vi får bare gi opp og adoptere i stede.. Helt ut av det blå, tar jeg en graviditets test i Februar og finner ut av jeg er 10 uker på vei..
      Altså i mitt tilfelle var det som skulle til. At jeg måtte slutte å tenke på det rett og slett.
      Så mitt tips er.. Ta det rolig.. Kroppen merker hvis du stresser med det.
      Lykke til.. Håper det lykkes for deg/dere 🙂

    4. Syns det er så tøft gjort av deg å dele, og fikk så vondt av deg på snap idag.. Sender en god klem og håper det snart går din vei! 😊 Jeg prøver også å bli gravid men går ikke helt min vei heller.. Så gull verdt at du deler dine erfaringer og tanker! 😊

    5. Så fint innlegg:) Kan jeg spørre om det er noen grunn til at du ikke bruker metformin? mange med PCOS har svært god effekt av det ifm å bli gravide:)

    6. Mie: Takk <3 Jeg kjenner godt til legemiddelet og har lest endel om bruk av det for PCOS, men det føles ikke riktig for meg. Jeg har ikke påvist insulinresistens, men jeg tåler ikke raske karbohydrater særlig godt. Samtidig er det faktisk vist at kostholdomlegging er mer effektivt mot insulinresistens enn metformon, så jeg holder meg til det enn så lenge 🙂

    7. Kjære, sterke deg!! Du er så TØFF og åpen som skriver disse innleggene. Og jeg håper så inderlig at det snart er din tur! Jeg har kommentert på et annet, lignende innlegg fra deg før med min “historie” rundt dette – vi har ikke hatt problemer med å bli gravide, men jeg trodde vi skulle få det, av ulike grunner (og det er like vanskelig å tenke på selv om vi da ikke hadde bestemt oss ordentlig for å forsøke). Jeg kjenner meg derfor godt igjen i mye av det du skriver. Og noen punkter gjelder for så vidt under graviditeten og – spesielt “vær varsom med forum” – herregud, DER er det mye man kan få angst av. Står liksom bare om aborter, sykdom, plager osv. Legen min tok faktisk opp med meg at man ikke skal bruke forum som informasjonskilde under svangerskapet. Det har jeg hørt på, og det tror jeg er veldig smart. For det er skrekkhistoriene som legges ut der. Når dagen kommer må du gjerne en prat med en som meg som – i motsetning til forumene – har 99% positive ting å fortelle om graviditeten 🙂 🙂 Inntil videre ønsker jeg dere masse lykke til!!! Og god helg! Hilsen DandyBlend-naboen din 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg