Slik lager du ditt eget nøttesmør

God søndag hjerter <3

I dag kjenner jeg at jeg trenger en liten time out. Denne uken har gått i et, og selv om i går skulle være rolig var det full rulle. Så i dag skal jeg kose meg noen timer på kjøkkenet, gå en rolig tur og pusle hjemme.

Jeg har så mye spennende på gang, så masse å gjøre, blant annet lansering av onlinekurs i kveld! Det blir så gøy å starte en ny runde av kurset, bli kjent med nye deltakere og lære bort masse. For meg er mat utrolig spennende, ikke bare fordi jeg elsker å lage mat, men fordi jeg har kjent på kroppen hva et riktig kosthold kan gjøre. Nå har jeg vært frisk fra ME i flere år, mye takket kostholdet mitt!

http://i2.wp.com/heleneragnhild.no/wp-content/uploads/2015/01/DSC01380.jpg

Uansett; over til ukens DIY <3

Nøttesmør gjør virkelig all mat bedre, og kan varieres i det uendelige! En av mine hverdagsfavoritter ;)

♥ Ha en skje i smoothie

♥ Bruk det i bakst

♥ La en skje nøttesmør smelte over varm grøt

♥ Bruk som topping til smoothie

♥ Smør på knekkebrød

♥ Smør på grønnsaksstaver eller eplebiter

♥ Spis rett fra skjeen som en snack før trening

http://i2.wp.com/heleneragnhild.no/wp-content/uploads/2015/01/DSC01361.jpg

Jeg er veldig glad i peanøttsmøret jeg kjøper på vanlig butikk, crunchy fra green people. Det er likevel gøy å variere og ikke minst morsomt å lage ting selv. Andre nøttesmør enn peanøtt er dessuten svært dyre, så her er det penger å spare hvis du er villig til å gjøre jobben.

Det eneste du trenger er nøtter, en god olje og litt salt. Jeg bruker helst kokosolje da nøttesmøret blir ganske varmt når du holder på. Kokosolje tåler godt høye temperaturer. Du kan også bruke MCT-olje, og eventuelt raps hvis du ikke har de andre. Jeg brukte 150 gram mandler, noen dryss salt og en stor ss kokosolje. Du kan bruke akkurat de nøttene du vil!

Hvis du ønsker smak på smøret kan du tilsette vanilje, det smaker nydelig!

http://i0.wp.com/heleneragnhild.no/wp-content/uploads/2015/01/DSC01372.jpg

Det beste resultatet får du hvis du først rister nøttene noen minutter i ovnen. 5 minutter på 150 grader holder. Da kommer nøttsmnaken enda bedre frem. Hvis du vil gjøre nøttene enda sunnere og lettere å fordøye kan du bløtlegge dem i 8 timer med en ss salt i vannet. Skyll dem godt i et dørslag før du tørker dem i ovnen på 60 grader i 12-24 timer.

Når nøttene er ristet kjører jeg dem i en blender eller en foodprosessor, jeg anbefaler sistnevnte hvis du ikke har en sterk blender. Jeg har i noen skjeer olje for å få prosessen lettere.

Det er viktig å smøre seg med tålmodighet, dette kan ta litt tid nemlig! Selv jeg som har en veldig sterk blender må stoppe den og røre i nøttesmøret. Ikke ha for mange nøtter i på en gang, og ikke kjør på høyeste hastighet. Det tar som regel minst ti minutter å få smøret ferdig. Når nøttene har sluppet fettet er det ferdig.

http://i1.wp.com/heleneragnhild.no/wp-content/uploads/2015/01/DSC01349.jpg

Ha smøret over på glass og nyt en skje hver dag <3

6 kommentarer

Hei!

Jeg pleier å lage peanuttsmør, og det er absolutt ikke nødvendig å tilsette olje. Så lenge foodprossesoren er kraftig nok, vil nøttene skille ut oljen sin selv, og det på knappe fem minutter :)

Linnea: Det går som regel raskere med peanøtter ja :) du trenger ikke, men de fleste har ikke så kraftige maskiner og da er det greit å tilsette :)

Dette vil jeg prøve en dag. Ønsker deg en fin søndag videre!

Marie Oma: Takk i lige måte Marie <3

Synd at du må bruke ME som reklame.

Anonym: Jeg bruker ikke ME som reklame, jeg hadde denne sykdommen i 8 år og må vel få lov til å snakke om det på egen blogg?

Skriv en ny kommentar