Enkel eplegranola uten sukker

Denne oppskriften ble til en kald høstkveld for mange år siden, da jeg puslet på kjøkkenet i tøfler og pysj store deler av dagen. Den ble raskt en favoritt her hjemme og i dag kom jeg på at den lå gravd godt ned i arkivet. Siden den smaker skikkelig høst synes jeg det er på tide å lage den igjen!
 
 Granola, eller musli, er noe jeg alltid lager selv. Både fordi det er mye tilsatt sukker og ugunstige fettsyrer i de fleste ferdige varianter, og fordi de beste alternativene er svært dyre. Derfor ser jeg det som en vinn-vinn å lage den selv! Ved å bruke ferdig eplemos slipper du å stavmikse eplene selv, og da går hele prosessen raskere 😉
 
1 kg havregryn
3 dl havrekli
2,5 dl linfrø
2,5 dl hakkede valnøtter
2 dl kokosflinger
En boks helios økologisk eplemos (usøtet)
50g ekstra virgin kokosolje
1/2 dl vann
4 ss sukrin gold, honning eller fibersirup
2-3 ts kanel
et par dryss med kardemumme
en dæsj salt
 
 
Bland først havregryn, havrekli, linfrø, nøtter og kokos i en dyp langpanne. Så smelter du kokosoljen på lav varme i en kjele (eller stekepanen som jeg har brukt), og har i eplemosen, søtning og krydder. Når dette er godt blandet, heller du massen over det tørre og blander godt.
 
 
 Stek muslien på 160 grader i 20 minutter før du rører i den. Gjenta dette to ganger til, så den stekes i totalt en time.
 
 
 Her har jeg smaksatt min egen yoghurt! Ved å varme blåbær og bringebær og blande dette med gresk yoghurt får jeg en smakfull yoghurt helt uten tilsatt sukker. Du kan også blande cottage cheese og kefir! Hvis du vil ha den litt søtere kan du ha noen dråper stevia i blandingen. Dette smaker helt nydelig med et par skjeer eplegranola på, og kan brukes både som frokost, mellommåltid eller dessert 🙂
 
Hjemmelaget granola er noe av det beste jeg får, enten på yoghurt som her eller som topping på smoothie <3
10 kommentarer

Siste innlegg