Overnight oats med smak av kakedeig

Først må jeg bare si tusen takk for alle de fine kommentarene og mailene jeg fikk av dere i går! Jeg har lest alle og skal svare alle etterpå <3

Jeg kunne sikkert lagt ut masse av det jeg har fått tilsendt og alle kommentarene på den gamle bloggen osv, men det er ikke det som er poenget. Å skrive til dere fungerer på en måte som terapi for meg. Å sette ord på tankene mine. Jeg stod opp en lørdag for noen uker siden, alene hjemme da Jon Anders var bortreist. Jeg hadde fått en meldingsforespørsel på facebook og begynte å lese. Det var en lang tekst fra en dame i 50 årene, der hun skrev om hvor fæl jeg var i sosiale medier. Jeg var både bastant, nedlatende og værre var. Hun sa hun hadde fjernet seg fra alle grupper der jeg var fordi hun ble så ødelagt av meg. Jeg er jo ikke aktiv i ME-grupper og har meldt meg ut av mange, rett og slett fordi det er et så stort sykdomsfokus at det ikke er posistivt for meg. Det er ingen grunn til å være der som frisk heller. Jeg begynte å svare henne, at jeg beklaget at hun hadde opplevd det slik, men om hun måtte fjerne seg gikk det på henne, ikke meg. Da viste det seg at hun hadde blokket meg.

Den følelsen av at hun skulle få spy ut sine meninger til meg privat, en lørdag morgen, uten at jeg skulle få forsvare meg fikk på en måte begeret til å renne over. Men det var også da jeg skjønte at jeg kan ikke ta ansvar for andres følelser. Det handler ikke om meg, men om henne. Jeg er så glad jeg slipper å skrive slike meldinger til yngre kvinner jeg ikke kjenner!

Så tusen takk for at du viser meg at du bryr deg, det får meg til å fortsette <3

Nok om det og over til noe hyggelig! Nemlig en utrolig digg lunsj som skal være med meg på jobb i dag 🙂

Kjøleskapsgrøt, eller overnight oats, er helt genialt for folk på farta! De siste ukene har jeg flydd hit og dit og da har jeg virkelig fått kjenne på konsekvenser av dårlig planlegging. Når jeg ikke planlegger og blir sulten på veien prøver jeg alltid å finne en matbutikk. Da kjøper jeg cherrytomater, spisspaprika, bær, kalkunpålegg, speltlomper, nøtter osv. Dette er sunn mat, men jeg savner ordentlige måltider.

Mange har også etterspurt tips til matpakker her på bloggen, så jeg prøver å bli flinkere til å lage dette selv. Så kan jeg forhåpentligvis inspirere dere også!

Visste du at å lage grøten dagen før eller på morgenen gjør havren ekstra sunn? Da får den ligget i bløt og fytinsyren i kornene brytes ned. Fytinsyre binder seg til mineraler og sporstoffer som jern, kalsium og magnesium og tar dette med deg ut av kroppen igjen. Når vi bløtlegger blir næringen i kornet altså mer tilgjengelig for tarmen. I tillegg blir kornene lettere for tarmen å fordøye!

Overnight oats med smak av kakedeig

1,5 dl havregryn

3 dl melk (jeg brukte mandelmelk)

1,5 ts kakao

1 ss chiafrø

Søtning: fibersirup, kokossukker, sukrin eller stevia (selv brukte jeg kun 5 dråper stevia og synes det var nok, men smak selv)

Et dryss havsalt

Topping: kokosmelk, gresk yoghurt eller yoghurt, kakaonibs eller hakket mørk sjokolade (er jo fredag) og bær

Bland alle ingrediensene, gjerne i et glass. Rør eller rist godt så alt blir helt blandet og alle chiafrøene er godt fordelt i grøten. De sveller og gir en mer mettende grøt, men kan eventuelt droppes hvis du mangler dette.

Sett grøten i kjøleskapet over natten eller i minst 4 timer (for best nedbrytning av fytinsyre bør du vente 8 timer).

Ta ut grøten, topp med det du ønsker og ta den med deg i vesken. Kjapt, sunt og veldig godt!

Nå skal jeg og Kokos følge Jon Anders til skolen, så skal jeg hjem og jobbe før jeg drar innom gynekologen. De siste dagene har vært så hektiske at jeg ikke engang har fått tenkt på eggstokker, fertilitet og hormoner, litt deilig egentlig.

Resten av kvelden skal tilbringes i sofaen med sunn taco, film, armkrok og strikketøy, hurra <3

Ha en nydelig fredag vakre <3

Smil fra meg!

 

46 kommentarer
    1. Så digg! Spiste det hver morgen før. Tenkt på at jeg burde lage det igjen snart! Takk for oppskrift 🙂 Pleier bruke soyamelk, men mandelmelk skal jeg prøve en gang 🙂 Er det grei melk å drikke ellers og?

    2. Dette så veldig fristende ut 😊 Takk for at du deler 😊 Tror du jeg tåler bløtlagte havregryn? Jeg lurer på det pga før da jeg spiste havregryn (ikke bløtlagte) ble jeg skikkelig oppblåst og ekkel i magen. Går det an å bruke fløte eller kokosmelk? Jeg tør ikke bruke mandelmelk siden jeg ikke tåler nøtter som ikke er bløtlagt

    3. Denne skal jeg prøve i morgen! Jeg er en sånn persjon som alltid er sent ute så jeg trenger raske frokoster og denne hørtes veldig god ut! ^^

    4. Det er jo et bevisst valg å bringe opp ME-historien din på den nye bloggen. Hvis du ikke ønsker stresset det medfører, så kan du jo heller bare fokusere på sunn mat, sunn livsstil osv, uten å nødvendigvis knytte det opp til ME? Jeg skjønner at engasjementet fører til flere lesere osv, men jeg ser ikke helt poenget. Selvfølgelig er det lov å bli frisk med alternative metoder, og selvfølgelig skal man få lov til å skrive om dem- men da må en tåle kommentarer fra de som også er uenige (ikke ufine kommentarer, men de saklige). For det ER et tema som engasjerer og provoserer når det snakk om en såpass alvorlig sykdom.

    5. Mina: Poenget er at når jeg nevner på MIN blogg at jeg har blitt frisk, så kommer trollene både på bloggen og i min private innboks. Det er frivillig å lese blogger og det er ingen som skal bestemme hva jeg får skrive om. Hvorfor mener du egentlig at jeg ikke skal skrive om det? Det er en kjempe stor del av livet mitt? Fordi andre ikke er friske eller er uenige (uenig i hva?)? Jeg lurer faktisk på hva du mener om dette?

    6. Mina: Fordi det har preget 10 å av livet mitt, som derfor fortsatt preger meg. Er det ikke lov å si at jeg er takknemlig for hvor langt jeg har kommet uten å få hetsende meldinger?

    7. Uhmm…..overnight oats er så lækkert 🙂 Ønsker dig rigtig god weekend (helg) og klem fra mig 🙂
      P:S. Har lige opdaget din blog og den ser virkelig inspirerende ud, så jeg vil lige bruge lidt tid på at få den rigtig set igennem

    8. Selvfølgelig har du lov til det!:) Men å bli overrasket over at det skjer, det trenger du kanskje ikke bli. Det ble jo et rabalder uten like på den forrige bloggen da du tok opp samme tema. Du er ikke noe offer som det er synd i. Du velger å aktivt fronte LP og kostholdsomlegging som en behandlingsmulighet for ME, og da må du nesten tåle at ikke alle er enige. Selvfølgelig er det uheldig at folk blir ufine og går til personangrep, men det sier kanskje bare litt om hvor sårt temaet er for enkelte.

    9. Mina: hvorfor er det så sårt at jeg har blitt frisk? det er faktisk mange som er redde for å snakke om at de har blitt friske, det kjennes sårt for meg må jeg si…

    10. Er vel ganske sårt å bli rammet av en alvorlig sykdom som tar så mye av livet. Hvem er det som ikke unner deg å ha blitt frisk? De to prosentene som er direkte ufine? I såfall ville jeg valgt å fokusere på alle de som skriver fine ting:)

    11. Anette: Du må nesten bare teste selv, alle mager er unike <3 jeg ville ikke brukt fløte eller den fullfete kokosmelken. Eventuelt kan du bruke litt kokosmelk og resten vann, ellers blir den alt for kaloritung og sikkert veldig kvalmende 😉

    12. Er vel fordi ME ikke er anerkjent som en alvorlig somatisk sykdom. Noe du kanskje ikke helt bidrar til ved å si at ME-syke kan bli friske av å rydde opp i tankene på tre dager?
      Fokuser på alle de som unner deg friskmeldingen, vi er i stort flertall!:) De fleste diskuterer sak, ikke person:)

    13. Men så fikk søsteren din behandling med kreftmedisin for å bli frisk også da. Hun spiste seg ikke frisk fra lymfekreft! Litt forskjell!! Og hun kan i motsetning til deg leve et aktivt liv, spise det hun ønsker, studere det hun ønsker osv. Skjønner det er sårt at hun ikke ble kritisert for å bli frisk fra kreft, men så ble nå faktisk hun behandlet av helsenorge med skikkelige medisiner, og ikke av en psykoterapeut eller kostholdsendring som det du har gjort. Og hadde du vært helt 100% frisk så hadde ikke dette vært et så sårt tema for deg tror jeg, da hadde du kunne lagt sykdommen død og fokusert på alt det fine du har i livet ditt.:)

    14. Mina: Vi? kan ikke helt se at du er en av dem Mina? Handlinger taler sterkere enn ord vettu, hjelper ikke å si at du unner andre å bli friske når det lyser bitterhet gjennom ordene du skriver. De fleste diskuterer ikke sak, det er nettopp det jeg har opplevd. Jeg synes du skal fokusere på deg selv jeg, også kan jeg skrive akkurat hva jeg vil. Hvis du vil fortelle om din sak er du velkommen til å opprette egen blogg også, slik er det altså i Norge.

    15. Anonym: Hva vet du om det? Jeg er ikke interessert i å diskutere mer med deg nå, i hvert fall ikke når du ikke tørr stå frem med hvem du er. Det er tydelig at du har studert meg nøye gjennom bloggen, men det betyr ikke at du kjenner meg og mitt liv? Jeg kommer til å fortsette å snakke om min historie, også kan jo du stå frem med din?

    16. Det er stor forskjell på unne noen å bli frisk, og det å synes at reklamering av LP er en positiv ting for ME-saken. Hvis du ikke klarer å se det, så kan det være det samme. Da kan du bruke aggresjonen din til å “krangle” med noen andre:)

    17. Mina: For at noe skal kalles reklame må en få betalt for det, å dele en erfaring er ikke reklame. Kanskje sette seg inn i slikt før en kommer med anklager? Virker som om du har mer enn nok energi i hvert fall, dette gidder ikke jeg bruke energi på mer. god helg!

    18. Hei
      Du la ut en kjøleskap grøt med gullerot og habregryn . I vår . Finner den ikke igjen
      .kan du legge den ut igjen ? Ellers vil je si du er vennrlig å snil menneske . Vil alle bare vell . Go d helg fra meg

    19. Kjære deg. Jeg synes det er trist at det finnes nettroll som skriver stygge ting til deg. Det er ikke du som har et problem, men DE. De skriver stygge ting til deg for å føle seg bedre selv. Når noen synker så lavt sier det vel litt om hvor vanskelig de har det. Jeg skjønner at det ikke er lett, men prøv og distansere deg fra de og ikke bruk den dyrebare energien på de. Bloggen din er superinspirerende og jeg følger den daglig 😊 Du er ett bra forbilde!

    20. Alle i norge med kreft får cellegift og eller andre kreftmedisiner. Derfor går jeg sterkt ut fra at det var dette din søster ble frisk av. Hvis hun derimot har hvilt og spist av seg kreften så tar jeg av meg hatten:p hehe! Fantastisk at hun ble frisk, men så er det ofte slik at medisiner gjør folk friske:) men å tenke seg frisk fra ME som er en autoimmun sykdom går nok ikke. selv ikke du kan det. At du orker å bruke livet ditt på å være bitter på andre mennesker , sur fordi folk ikke behandler deg og søsteren din likt er uheldig for helsen din. Skaff deg en psykolog og jobb med det så du kan finne fred, for det er tydelig noe som stikker svært dypt i deg. Å bearbeide alvorlig sykdom er viktig, og det virker ikke som du har gjort det ut fra måten du skriver på.

    21. Jeg har det helt fint. Men skjønner at du trenger å skrive om alle de vanskelige følelsene dine her på bloggen. Gjør gjerne det, men da får du tåle at folk er uenig i synet på en sykdom som har rammet 20 000 av norsk befolkning:) også får du ta opp det at du føler deg urettferdig behandlet ift søsteren din med andre enn bloggleserne dine. er jo du som stadig skriver innlegg om det og bringer det på banen og tydelig har et behov å bli tatt like seriøst som det hun ble. Forskjellen er vel at du løper til alternative behandlere, psykologer, lightningkurs osv for en fysisk tilstand, og da er det jo dessverre vanskelig å ta deg seriøst.

    22. Hev deg over sånne kommentarer.
      Og ikke senk deg ned på samme nivå ved å skrive innlegg om negative tilbakemeldinger for å søke støtte. Det blir useriøst og du mister nok mange følgere pga dette.

    23. Mari: Jeg synes ikke det er å synke til samme nivå å fortelle hva jeg opplever. Hvorfor skal jeg gå med det alene? Burde det ikke komme frem når andre holder på sånn?
      Synes absolutt ikke at jeg mister følgere, og om jeg mister noen av de som sender slikt rusk er det jo bare bra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg