hits

12 tips til ren og gldende hud

  • 02.09.2016 kl. 18:44

Jeg har hatt mine perioder med uren hud, s jeg vet hvor mye det kan g utover selvtilliten. I hvert fall var det slik for meg da det var p sitt verste. Jeg sier ikke at kosthold kan lse alle hudproblemer, men det er ingen tvil om at hva du putter i huden pvirker hva du ser i speilet. Jeg tror p det nre huden bde innenfra og utenfra. Jeg tester for tiden en utrolig spennende kologisk hudpleieserie som jeg gleder meg til fortelle dere mer om, la oss bare si at det lover bra!

Jeg merker selv at stress, lite svn og feil mat kan bde gi meg utbrudd og gjre dem vrre. Nr jeg er flink til spise sunt og gi kroppen nok hvile fr jeg rett og slett en helt annen gld i huden. Da fr jeg ogs mange sprsml om hva jeg gjr for denne glden, s i dag deler jeg mine tips!

Spis rikelig av grnnsaker, frukt og br

Grnnsaker hylles uansett hvilken diett eller kostholdsmnster du sverger til! De er rike p vitaminer og mineraler, inneholder mettende fiber som gir mat til tarmbakteriene og gir oss komplekse plantekjemikalier som antioksidanter. Varier inntaket i alle regnbuens farger, spis bde rtt og varmebehandlet og til alle dagens mltider. Frukt og br er naturens godteri, stt og godt! G crazy i frukt- og grntavdelingen, huden din vil takke deg!

Spis avokado

Avokado, med sin kremete konsistens er full av gunstig enumettede fettsyrer, B-vitaminer og vitamin E. Jeg anbefaler deg som nsker finere hud og mindre utbrydd spise en halv avokado om dagen! Lag guacemole, smashed avocado toast, r sjokolademousse, grnn smoothie eller spis den med skje. Fettet og fiberen i avokado stabilisere blodsukkeret og metter lenge.

Drikk grnn te

Grnn te er rik p antioksidanter og polyfenoler som har vist styrke huden! Matcha er en konsentrert form av grnn te der du fr i deg hele blader og dermed langt strre doser av antioksidanter. Lag en matchalatte eller bak mine matchacookies :D

Hydrer riktig

Drikk nok vann gjennom dagen og spis matvarer rike p vann som grnnsaker, frukt og br. Du skal ikke drikke mest mulig, men slik at urinen din er lys gul. Vi nsker hydrere, ikke vann ut kroppens elektrolyttbalanse.

Vitamin E

Vitamin E fungerer som en antioksidant i kroppen, blant annet ved beskytte de flerumettede fettsyrene vre. Dermed beskytter vitamin E mot aldring og skader forrsaket av solen. Du finner vitamin i mandler, solsikkefr, olivenolje, avokado og grnne grnnsaker som spinat og grnnkl. Husk at vi trenger fett for ta opp fettlselige vitaminer ;)

Vitamin C

Hvis du har fulgt meg en stund vet du hvor mye jeg elsker kollagen, proteinet vi har aller mest av i kroppen. N er det faktisk slik at vi trenger vitamin C for stimulere kollagenproduksjonen i kroppen, s tar du ekstra kollagen er det viktig ogs f i seg vitamin C. Dette vitaminet fungerer dessuten ogs som en antiksidant som beskytter mot frie radikaler!

Det er heldigvis lett f i seg nok C-vitaminer ved spise frukt og grnt. Kun to dl brokkoli, en kiwi, 1/2 paprika eller en appelsin er nok til dekke dagsbehovet. Jeg anbefaler deg selvflgelig spise mye mer grnt enn dette, men da ser du hvor lett det er!

Sunn sjokolademousse

Vitamin A

Dette fettlselige vitaminet er viktig for syn, celleproduksjon og reproduksjon. Betakaroten er previtaminet til vitamin A og finnes i gulrtter, gresskar, brokkoli, paprika, stpotet og mango. Vitamin A finner du i eggeplomme, lever, melkeprodukter og fet fisk. Husk spise grnnsaker med fett til for best mulig opptak!

Omega 3

Omega 3-fettsyrer demper inflammasjon, gir fukt til huden innenfra og styrker cellemembranene i kroppen. Vi finner omega 3 i plantematvarer som valntter, linfr, chiafr og hampfr, men den mest potente kildene til de skalte EPA og DHA fettsyrene finner du i fet fisk, fiskeleverolje og alger.

Spis kraft og fermentert mat

Kraft og fermentert mat er supermat for tarmen, som igjen har en stor pvirkning p huden! Kraft er rikt p aminosyrer som prolin, glysin og glutamin som demper inflammasjon og styrker tarmcellene. Det er ogs en kilde til lettopptakelige vitaminer. Hvis du ikke vil spise kjtt, men vil ha i deg kollagen kan du kjpe kollagen laget av fisk.

Fermentert mat som kefir, hjemmelaget surkl, kombucha, jun, fermentert ketsjup og kimchi bidrar med gunstige bakterier som booster fordyelsen ved bidra til bakteriemangfoldet i tarmen. Disse bakteriene er livsviktige for helsen vr, og jeg fikk selv utrolig mye finere hud av ta vare p tarmen.


Sunne brownies med tre ingredienser

Reduser inntak a melk og melkeprodukter

Jeg er ikke imot melkeprodukter, jeg mener det er bde sunt og godt. Nr det er sagt har flere studier sett en sammenheng mellom inntak av melkepdukter og acne, og det er ogs min erfaring med kunder og meg selv. Du trenger ikke kutte melk for alltid, men prv g tre uker uten og se om huden forbedres. Det er noen melkeprodukter som er "vrre" enn andre ogs, som melk, is, brunost og for mye kesam, yoghurt og cottage cheese. Du trenger ikke kutte alt, spis smr, dryss litt fetaost over salaten og ta ost p tacoen, men ikke kutt ned ;)

Reduser inntak av raske karbohydrater og sukker

Raske karbohydrater kan fremme inflammasjon, ke nivet av androgener (mannlige kjnnshormoner) og akselererer aldring. Sukker binder seg til blant annet kollagen og reduserer elastisiteten i huden.

Kutt ut pasta, ris, kjeks, kaker, godteri og melkesjokolade. Fokuser heller p hele, ubearbeidede kilder til karbohydrat som grnnsaker, rotgrnnsaker, poteter, havregryn, frukt og br.

Stress ned

Nr huden min blir drlig i perioder blir det lett et fokus. Jeg synes det er veldig vanskelig ikke pelle p huden, som selvflgelig er veldig dumt da det ker betennelsen og gjr tilstanden vrre. Srlig da jeg lever av snakke om sunn mat kan jeg fle at jeg m vre perfekt. Det blir dumt og uoppnelig, ingen er perfekte!

Prv fokusere p noe annet, det er tross alt ikke huden din folk liker deg for! Du er jo s mye mer enn bare det! Stressmestring gjennom yoga og avspenning er ogs viktig for meg, det er kanskje ikke s lett se sammenheng her, men det er faktisk utrolig viktig <3



Hva er ditt beste tips for fin hud? Jeg lrer gjerne fra deg <3

24 Kommentarer

Simona Juseviciute

02.09.2016 kl. 18:46
S spennede! Bra tips

Helene Ragnhild

02.09.2016 kl. 18:50
Simona Juseviciute: Takk! God helg <3

Heidi

02.09.2016 kl. 19:02
mange gode tips :) ha en fin helg

Helene Ragnhild

02.09.2016 kl. 19:40
Heidi: Takk Heidi <3

Henriette Celin

02.09.2016 kl. 19:27
Tusen takk for fine tips! Flger en del av de, men m nesten kutte mer ned p melkeprodukter (:

Helene Ragnhild

02.09.2016 kl. 19:40
Henriette Celin: Jeg gjr det i perioder jeg merker huden er i ubalanse, og da hjelper det alts! Ellers tler jeg det fint! Jeg har delt endel melkefritt i det siste, bli med s er vi flere, hehe <3

Anonym

02.09.2016 kl. 20:16
Hei !

02.09.2016 kl. 20:21
Hei Helene! Har du noen erfaring med overspising? Har i flere r hatt et anstrengt forhold til kropp og mat, tidligere har jeg vrt opptatt av spise s lite som mulig, for s spise lite, men jevnt for opprettholde forbrenningen, for n prve spise helt normalt. Problemet er at jeg sprekker, og spiser alt for mye, kan vre usunt og sunt. Har ftt hjelp av flere personer, men fler aldri det hjelper for meg. Har du noen rd om hva man burde gjre med dette (uten oppske hjelp, for jeg tror ikke problemet ligger i noe psykisk).

Anonym

Helene Ragnhild

03.09.2016 kl. 00:03
Anonym: Jeg skal vie dette sprsmlet et eget innlegg jeg, for det er s stort og viktig at mange m f lese. Du er i hvert fall ikke alene, det skal du vite! Det er helt klart en kombinasjon av psyke og biologiske funksjoner som frer til overspising, i den grad vi i det hele tatt kan skille disse. Stor klem fra meg <3

Anette

02.09.2016 kl. 21:50
Jeg hadde hudproblemer da jeg var ungdom, men etter at jeg kuttet betraktelig ned p kornprodukter og begynte spise ren og naturlig mat, ble jeg betraktelig bedre. N sliter jeg med kviseutbrudd bak ett av rene. Har vrt hos hudpleier og hun sier at kvisene er "underjordiske", alts sitter dypt. Jeg spiser egg og avokado daglig, grnnsaker, moderate mengder frukt og velger ko p de matvarene hvor det er avgjrende. Samt spiser halvt om halvt med ko kjtt og konvensjonelt. Har tenkt tanken at det kan vre lurt kutte ned p melkeprodukter. Spiser en del flte i perioder samt rmme. Opplever det utfordrende kutte ned p melkeprodukter da jeg liker det som tilbehr flere ganger i uka. Jeg er nylig begynt ta leverkapsler, tro om det kan hjelpe? Det er veldig frustrerende ha "langvarige" kviser som svir skikkelig. Tusen takk for mange tips 😊 Hadde jeg bodd i nrheten skulle jeg gjerne hatt en veiledningstime hos deg 😊

Hege Kristin

02.09.2016 kl. 23:36
s fine tips <3

Helene Ragnhild

02.09.2016 kl. 23:59
Hege Kristin: Tusen takk <3

Hannah

02.09.2016 kl. 23:57
Hei Helene!

Det er alltid gy komme inn p bloggen din, man merker s godt at du har lagt masse tid i hvert innlegg. Takk for gode tips. Jeg gr p p-piller n som holder huden i sjakk nr det gjelder kviser, men syns fortsatt jeg mangler litt gld og friskhet i huden. Skal ta til meg disse tipsene. S et sprsml, vet ikke om du kan svare p dette, men kan du noe om mat i forhold til traumer/psykiske lidelser? Jeg jobber med barn som har dette og opplever at flere av disse er overvektige og vil si at samtlige frotser/overspiser hvis vi ikke stopper dem. Jeg skjnner at mat for dem kan vre en trst, men jeg lurer snn p hvorfor dette skjer? Hvorfor sker vi trst gjennom mat? Mange forbinder jo mat med noe kos og hyggelig, men disse barna jeg er borti har faktisk ikke hatt noe forhold til faste middagstider osv. De har ordnet seg selv pga omsorgsvikt.. Jeg syns det hadde vrt interessant f hre din kunnskap om dette med overspising :)

Helene Ragnhild

03.09.2016 kl. 00:01
Hannah: Tusen takk, det gjr jeg s det er hyggelig hre!!

Det var leit hre om disse barna, men dessverre er det ikke uvanlig. Det er mange grunner til overspising og det er et stort tema som krever et eget innlegg, eller kanskje en film. Da er det enda lettere forklare. Det er i hvert fall viktig at du ser dem, slik du gjr <3

Karianne

03.09.2016 kl. 10:24
Heisann!

Jeg har ett nske om innlegg. S jeg bare lurer p om du kunne laget ett innlegg om dine favoritt supermat, og gjerne hvorfor osv. Hadde blitt s glad :-D finner s mye inspirasjon p bloggen din. S takk nemlig <3

Helene Ragnhild

03.09.2016 kl. 17:26
Karianne: Kan jeg vel :D <3 s koselig hre! stor klem <3

Nina Elisabeth

03.09.2016 kl. 11:00
Hei! med tanke p din pcos, sliter du med behring? (ansikt) Jeg har pcos selv og noe som plager meg mest er de sorte og- eller lange hrene i ansiktet? Har du noe tips mot dette eventuelt? Fantastisk blogg du har, som jeg flger hver dag <3

Helene Ragnhild

03.09.2016 kl. 17:22
Nina Elisabeth: Hei Nina :) jeg har ikke PCOS diagnose, kun PCO :) sliter ikke med behring, men jeg kan skjnne at det er veldig slitsomt!! Kostholdet har mye si, jeg har skrevet en artikkel om det p ullevalkiropraktor.no sin blogg :) tusen takk og takk i lige mte <3

Nina Maria

05.09.2016 kl. 08:11
Kjekke tips jeg skal ta med meg videre :)

Helene Ragnhild

05.09.2016 kl. 08:18
Nina Maria: god mandag :D

therese

05.09.2016 kl. 10:59
Tusen takk for fine tips! Det er s kjekt bli pmint p alt det gode sunn mat gjr for oss! :)

og en liten kommentar ifm denne setningen din: "Srlig da jeg lever av snakke om sunn mat kan jeg fle at jeg m vre perfekt. Det blir dumt og uoppnelig, ingen er perfekte!" - jeg var p et veldig bra foredrag nettopp. Av en motivator. Hun sa at ingen liker perfekte folk. Vi knytter oss bedre til folk som har feil, fordi det er da vi kan se oss selv i dem. S du har helt rett. Ingen er perfekte. Og folk liker en bedre dersom man kan/tr vise at man ikke er helt perfekt. :)

Helene Ragnhild

05.09.2016 kl. 11:25
therese: Takk Therese! Jeg har skrevet endel om dette rundt utfordringene mine rundt det bli gravid. Jeg synes det var kjempevanskelig i starten, fordi jeg var redd for skulle tenke "herregud, skal ikke denne dama kunne spise seg frisk da?"...99% av kommentarene er positive! Dette er noe jeg har lrt meg med rene, og lrer enda, perfeksjon er kjedelig! Dessuten blir en helt kokko av strebe etter perfeksjon, for det finnes jo ikke. Livet er dynamisk og det vil aldri vre helt p topp eller helt p bnn.

Jeg er s s enig med deg, og blir glad du snappet opp den setningen i innlegget <3 ha en god mandag :)

Julie

25.08.2017 kl. 14:09
Hei!

Hva betyr egentlig fermitert?

Helene Ragnhild

25.08.2017 kl. 17:00
Julie: Fermentering er en mte konservere mat som skaper gode bakterier :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no