Sunne sjokoladecupcakes og babyshower

Noe av det beste jeg vet er å bake tidlig om morgenen. Når jeg lager mat eller baker setter jeg på en serie på macen eller hører på podcast, lager kaffe eller te og koser meg skikkelig. Jeg har alltid elsket å bake, men etter at jeg merket at sukker og mel ikke fungerte helt for min kropp ble det mindre av det. Så begynte jeg å eksperimentere med alternative ingredienser og i dag er det (nesten) ikke en ting jeg ikke kan bake sunnere. Jeg lager alt fra rawfood kaker til lavkarbo cookies, nam! Disse er uten gluten, korn, sukker og melk. De inneholder smør, men de fleste vil kunne tåle dem selv om de ikke tåler melk, i hvert fall hvis det er laktosen som er problemet 😉

Jeg baker fortsatt boller til Jon Anders og vanlige cupcakes til bursdager innimellom, men i dag ville jeg lage en sunnere variant. Når min kjære venninne Julie skal få babyshower skal det ikke spares på kruttet nemlig. Er det en jeg vet kommer til å bli en bra mamma så er det henne, finere jente skal du lete lenge etter!

Helenes sjokoladecupcakes

8 store egg (eller 10 små)

2 dl sukrin gold (eller vanlig sukrin/annen søtning)

1 dl mandelmel (den fettreduserte)

1/2 dl peanøttmel/kokosmel

1 dl bakekakao

2 ts bakepulver

2 ss fiberhusk

50 gram smør

Et par dryss salt (gir mye bedre sjokoladesmak)

Pisk egg og sukrin til eggedosis med en elektrisk visp.

Tilsett det tørre litt etter litt, det er sikkert best å bruke sikt, men jeg droppet det.

Smelt smøret og rør inn dette tilslutt.

Fyll cupcakeformer ca halvfulle og stek på 175 grader i ca 15 minutter. Jeg heller alltid røren i en blenderflaske og heller så over i formene. Da unngår jeg søl og det går fort.

Stikk en pinne i en cupcake og se om den kommer ren ut igjen, da er de ferdige.

Sjokoladeglasur

250 gram romtemperert smør

1 dl + 1 ss sukrinmelis

2 ss valgfri melk (jeg brukte mandelmelk)

1 ts vaniljepulver eller vaniljeekstrakt

1-2 ts bakekakao

Et dryss salt (igjen for å fremheve sjokoladesmaken)

Bland alle ingrediensene i en bolle med en elektrisk visp. Smak gjerne til søtningen så du får den så søt som du ønsker. Jeg brukte sprøytepose og tipp 1M for å lage de små rosene. Vanligvis lager jeg rosene så de dekker hele cupcaken, men jeg synes disse er veldig mettende og da holder det med litt glasur på hver. Jeg hadde også kjøpt blått strøssel som jeg hadde over da jeg kom frem, glemte det nemlig helt da jeg tok bilder…

Gaven til Julie og Noah var denne luen som jeg har strikket helt selv (med litt hjelp fra mamma)! Jeg må si at jeg er litt stolt, da jeg synes den ble veldig søt <3

Vakre Sophie stilte som modell for luen <3

Elsk på alle de små bodyene, luene, sokkene, koseklutene og smokkene. Jeg gleder meg til det er min tur <3

Jeg håper dere har hatt en like fin søndag som meg?

Smil <3

17 kommentarer

Siste innlegg