Hva gjør jeg når kjæresten ikke vil spise sunt?

Da er det tid for ukens spørsmål igjen! Dette spørsmålet har jeg fått mange ganger på bloggen, men siden det er lenge siden jeg har skrevet om det svarer jeg selvfølgelig igjen 🙂

“Hei Helene! Jeg følger deg både via blogg, instagram og snapchat og blir veldig inspirert av deg 🙂 Jeg kom derimot på et spørsmål da jeg så snapstoryen din i dag ettersom du holdt på å lage boller til kjæresten din. Jeg bor selv sammen med en mann som ikke alltid spiser like sunt, selv om han setter pris på sunne måltider jeg lager. Dette synes jeg er litt vanskelig ettersom jeg lett blir fristet til å spise det samme som han; take-away, burger, pizza, snacks og snop. Ikke fordi den maten jeg lager er dårlig, men jeg får jo aldri sunn pizza/burger til å smake det samme som “vanlige” saker, i tillegg er det jo mer krevende å lage. Jeg lurer litt på hvordan du klarer å holde deg unna kjæresten din sin mat? Frister det aldri å spise slik mat?”

 

Da jeg møtte Jon Anders var han ikke en smule opptatt av hva han spiste. Han har alltid vært frisk og slankt, egentlig har han vel heller ønsket å gå litt opp i vekt. Vi hadde vidt forskjellige kosthold, jeg spiste smoothie, suppe, knekkebrød og supermat, han spiste kebab, drakk cola og spiste grandiosa. Dette har selvfølgelig medført litt utfordringer for oss, og jeg deler gjerne hvordan vi har løst det.

Gjensidig respekt

Selv om det har vært kjipt til tider å ha ulikt kosthold, har det aldri vært en stresser i vårt forhold. Dette er mye fordi vi fra dag en har vist hverandre respekt for at vi spiser ulikt. Jeg elsker å spise sunt og hvordan kroppen min føles når jeg gjør det. Han på den andre siden kjenner ikke de samme konsekvensene som meg når han spiser usunt. Han legger ikke på seg, han blir ikke sliten og han føler seg bra. På den andre siden er ikke jeg rigid og vanskelig, vi spiser som regel middag sammen og da finner vi et kompromiss.

Pass dine egne saker

Mange går gjennom en mesias-periode etter å ha “oppdaget” sunn mat. De har kjent hvor godt de har det selv, og vil så gjerne dele dette med alle de er glade i. Dessverre oppleves ikke dette som positivt av de fleste, heller motsatt. Å blande seg i hva andre spiser når de ikke har spurt deg er både frekt og irriterende.

Jeg har ikke lyst til å være ernæringsrådgiveren til kjæresten min, ikke mammaen hans heller for den sakt skyld. Jeg har latt ham passe på seg selv. Med årene har han helt selv endret vaner, og da har det vært hans valg.

Du blir fristet

Jeg skjønner veldig godt at du kan bli fristet av hans mat, det er vanskelig når usunn mat blir lett tilgjengelig. Snakk med kjæresten din og fortell ham hvordan det er for deg. Kanskje dere kan bli enige om å ikke ha usunn mat hjemme annet enn i helgene for eksempel. Jeg prøver selv å ha et avslappet forhold til dette, har jeg lyst på sier jeg til meg selv at jeg kan spise det. Noen ganger spiser jeg litt, noen ganger ikke. Jeg lager så mye godt og sunt, og fristet helt ærlig mye mer av dette! Bananis, sunn brownie, sjokolademousse, oppskåret frukt eller mørk sjokolade er eksempler på ting jeg elsker!

Tidsklemma

Det tar ikke så mye lenger til å lage sunn mat, men det krever planlegging. Hva med å finne et kompromiss mellom den sunne og den usunne maten? Hvis vi skal ha kylling eller fisk lager vi alltid masse grønnsaker til, som vi begge spiser. Jon Anders lager også ris eller pasta, og noen ganger saus til. Da spiser vi det samme, og det tar ikke lenger tid, selv om jeg dropper saus og ris/pasta.

Lag noe sunt sammen

Når jeg lager sunne ting til Jonna er noen ganger skeptisk, men i 90% av tilfellene liker han det. Alt fra grønnsakschips til bananis har gått ned. Smoothie elsker han, han liker mangosalat og grønnsaksmos, og han spiser gjerne oppskåret frukt og grønt. Dette er den enkleste måten å inspirere ham til å selv ønske sunnere mat hjemme, å vise ham at sunn mat er digg! Ikke begynn med grønnkålchips og alger, ta små steg!

Sunne brownies

Tilslutt kan jeg bare si at det er du som styrer ditt kosthold! Det betyr at du kan velge hva du skal spise, men også at du selv må ta ansvar for egne valg. Vi kan ikke skylde på kjærestene våre dessverre, uansett hvor greit det hadde vært! Så fort jeg skjønte det ble det mye lettere å finne balansen mellom sunn mat og usunne utskeielser 😉

 

 

10 kommentarer
    1. TAKK for utrolig mange gode tips. Hos hos er det litt begge to som er dårlige, men tror dette kan hjelpe om vi velger å tenke på disse punktene sammen. Sunn mat er jo egentlig SÅ deilig, hvis man bare vet hvordan man skal få det til å fungere!

    2. Fine punkter! trenger de selv, da jeg er den sunneste i forholdet. Vil helst spise sunt og velge sunnere alternativer. Hvertfall i hverdagen, men er litt vanskelig når jeg er omringet av folk som ikke gjør det. Da både familie og kjæresten 😛

    3. Er helt enig om gjensidig respekt. Vi tar våre egne valg, og tror det er sunnest i alle forhold.

    4. Flott innlegg. Det gjelder ikke meg, men kjenner noen som er i den situasjonen at de lever og ånder for sunn mat, mens kjæresten er motsatt.
      Vedkommende har innsett at det ikke hjelper å prakke på livsstilen en selv har til kjæresten. Da jeg ble sammen med min kjæreste, levde han ikke særlig sunt. Dette ga jeg klar beskjed om at jeg ikke fant meg i og det løste seg. Saken er at jeg hadde store problemer med å se kjæresten min “ikke ta vare på seg selv”. Det var også ett av kravene mine at vi begge var opptatt av å ta vare på oss. Han er også sluttet å snuse og det er jeg veldig takknemlig for. Nå er vi begge lidenskapelig opptatt av mat og inspirerer hverandre, men den sunne baksten er det jeg som står for. Han er veldig glad for å få smake 😊

    5. Anette: Jeg vil jo så gjerne at alle jeg er glade i skal spise sunt, men ofte er det best å gå frem som et godt eksempel og inspirere. Det har fungert veldig bra her i hvert fall 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg