Smuldrepai med eple og kanel

Eplesesongen er endelig i gang, enda en ting jeg elsker med høsten <3

Særlig eplene i hagen på Malmøya er noe jeg ser frem til hvert år. Har du ikke epler i hagen finnes det mange gode sorter på butikken, så her er det bare å slå seg løs!

Apple crumble har vi laget siden vi bodde i USA da jeg var liten. Dette er typisk amerikansk, selv om jeg selv liker å lage en sunnere vri på den gamle klassikeren. Da kan du fint kose deg i hverdagen, fylle på met næringsstoffer og bli god og mett, og det liker jeg.

Denne oppskriften kan også brukes til bær eller annen frukt. Jeg lager den ofte med bringebær, men tipper plommer er veldig godt.

Sunn smuldrepai

ca 6 porsjoner

2-3 epler

1/2 dl eplejuice

1,5 dl havregryn

1 dl kokos

1 dl valnøtter (eller andre nøtter)

2-3 ss fibersirup (jeg brukte gold), honning eller lønnesirup

2 ss kokosolje eller smør (adlink)

Et dryss salt

1 ts kanel

Jeg brukte 2 store (giga) epler til denne formen, bruker du vanlige ville jeg brukt tre. Formen min er ca 30X20 cm.

Del opp eplene i passende store biter og ha dem i en ildfast form. Hell over 1/2 dl eplejuice og sett til side.

Ha resten av ingrediensene i en bolle og bruk en stavmikser for å blande alt.

Så “smuldrer” du blandingen over eplebitene.

Stekes midt i ovnen på 180 grader i 25-30 minutter.

Jeg toppet min med litt krem, men du kan også bruke vaniljekesam, kokoskrem eller yoghurt.

Dette smakte nydelig, og duften av eple og kanel som fylte stuen var en fin bonus <3

11 kommentarer

Siste innlegg