Er laks sunt? + Min laksefavoritt!

Laks er en stor favoritt hjemme hos oss, og vi spiser det i hvert fall en gang i uken. Jeg kjøper litt ulik fisk ut i fra det jeg finner, både økologisk, vill og oppdrettslaks. Ferske forskningstall i Norge viser at mange gjerne vil spise mer fisk og grønnsaker, men er redde for å få i seg skadelige stoffer fra denne maten.

Det er mange grunner til å velge økologisk, men hvis valget står mellom økologiske grønnsaker eller ikke grønnsaker synes jeg det blir for dumt! Grønnsaker er fortsatt sunt, økologisk eller ei!

Oppdretslaksen har mindre omega enn villaks, men villaks har mer tungmetaller. Derfor er det faktisk ikke tryggere for meg å bare spise villfanget, fet fisk. Jeg velger å kose meg med laks med god samvittighet jeg, og det synes jeg du skal også!

Jeg steker laksen på middels varme i ekte smør eller baker den i ovnen. Hvis jeg gjør sistnevnte smører jeg litt smør over fisken før jeg har på et par skiver sitron og urtesalt, det smaker himmelsk!

Til fisken serverer jeg salat av babyleaf, mango, spisspaprika, avokado og hakkede valnøtter. Hvis du vil ha dressing kan du bruke en god balsamiko, min favoritt er fra Olivers & Co. Har jeg surkål legger jeg ved en halv dl til meg selv, det hjelper fordøyelsen.

Skal vi flotte oss ekstra damper jeg søtpotet og moser med litt smør, eller lager fries. Det er festmiddag for oss, gjerne på en helt vanlig onsdag!

Hva er din laksefavoritt?

 

14 kommentarer
    1. Min favoritt er bakt laks med urtekrydder kjøpt lokalt, spinatblader,hjertebladsalat, litt tomat ( gjerne bakt),litt mango, alt etter hva jeg har 👍

    2. Jeg spiste vill laks i bryllupet til min søster i sommer og det var nydelig 😊 Da hadde jeg ikke spist laks på flere år siden jeg ikke ønsker å spise oppdrettslaks.

    3. Hei 😊 Jeg er veldig glad i laks, men har blitt litt skeptisk da oppdrettslaksen behandles mot lakselus. Et middel som brukes i stadig større konsentrasjon fordi lusa blir resistent. Dette middelet har jeg hørt at ødelegger tarmfloraen vår og er giftig i for store mengder. Hva tenker du om det?

    4. Noen av tungmetallene som det er mer av i økolaks, som f.eks kvikksølv må sees i sammenheng med nivået av selen i og med at kvikksølv er regnet som farlig pga de binder seg til de enzymene som selen lages av. Dvs hvis det er mer selen enn kvikksølv trenger man ikke bekymre seg for akkurat det 🙂

    5. Ser kjempegodt ut 🙂 Jeg elsker egentlig laks, og før spiste jeg det nesten daglig, men tror jeg spiste meg litt mett på det dessverre. Men må prøve å ordne noen nye oppskrifter som frister meg litt igjen 🙂

    6. MaritBE: Jeg skal legge ut en fantastisk lakseoppskrift med litt asiatisk vri, kanskje den kan friste? Hver dag er nok i overkant, men jeg vet selv hvor lett det er å bli dilla på ting!! Ha en nydelig lørdag vakre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg