Mine beste slankeråd

Slanking har vært heftig debattert de siste dagene, nesten like mye som kroppen til nybakte mødre (bare nesten). Mange av de som kommer til meg på klinikken eller over nett, ønsker å gå ned i vekt. De har hørt mye rart, og de har som regel prøvd mye rart. Selv er jeg imot slanking, hvorfor kan du lese her. Det er livsstilsomlegging som gjelder!

Jeg fikk selv med meg debatten i går, men ulike eksperter og masse uenighet. Jeg måtte le av Tine Sundfør, som nærmest stod og spyttet i sinne, det så ut som hun skulle hoppe i strupen på Helle Bornstein! Helt tydelig at det er sterke meninger inne i bildet.

En ting jeg synes aldri kommer frem, er faktumet at vi er forskjellige. Noen trives best med litt mer fett, andre med mer karbo. Er det virkelig noe å klikke for? Når det gjelder spiseforstyrrelser så er dette et stort problem, og jeg er helt enig at vi som skriver om helse må ha dette i tankene. Ikke bare i bakhodet, men lengst frem! For å si det slik; jeg synes ikke mat er uproblematisk selv. Jeg synes det kan være veldig vanskelig! Derfor har jeg det i tankene, alltid.

Selv kan jeg kjenne at jeg blir provosert over at det kun er Helle som blir hengt ut. Er det ikke vel så triggende å snakke om mager mat og lavkalori slik Roede gjør? Her vil jeg si at det er delt skyld!

Pizza på 10 minutter

Uansett, nok babling! Her er rådene jeg selv synes fungerer, både for meg og for andre.

Bli bevisst

Slanking er litt som å spare penger. Ved å kutte unødvendige kostnader og småutgifter kan du faktisk få endel mer å rutte med. Gå gjennom ditt eget kosthold, skriv kanskje ned hva du spiser i løpet av en dag og sett deg litt inn i hva maten inneholder. Mange får da sjokk over hvor mye det har å si å ta en sjokolade på butikken hver dag, en pose smågodt eller mengder med nøtter. Jeg sier ikke at du aldri skal spise dette, men det er greit å være obs.

Ikke drikk kaloriene dine

Kaffe latte, juice, brus og sjokomelk gir alle kalorier uten å mette like godt som mat. Når du drikker kalorier er det dermed lettere å få i deg mer uten å bli like mett. Ved å bytte disse drikkene med vann kommer du langt bare der!

Gjør det enkelt for deg selv

Planlegg, planlegg, planlegg! Ikke ha kjøleskapet fullt av fristelser hvis du vet at du blir fristet. Da må du fjerne dette og fylle på med gode alternativer! Ha klart for deg hva du skal spise til frokost, lunsj og middag. Ikke gå en hel dag uten mat, da må du jo gå på en smell. Ta de gode valgene på forhånd, så slipper du å velge mellom sjokkis og eple når du er på butikken.

Søtpotetlapper

Ikke la deg lure

Trenddietter selger, men som jeg har skrevet om før, de fungerer ikke i lengden. Den dietten som fungerer i mine øyne er å spise mest mulig naturlig mat, og mat som gjør deg mett. Da mener jeg ikke at du skal leve på gulrøtter du selv har dratt opp av jorden og elg du har skutt selv (spis gjerne det også). Jeg mener at du skal spise frukt og grønt, kjøtt, egg, fisk, korn, meieriprodukter, nøtter og frø. Slutt å fyll kurven din med tullemat som ferdigpizza, muffins, slankebarer og ferdig rømmegrøt.

Spis mat som metter

Jeg har skrevet om dette flere ganger før, skal en ned i vekt er det veldig viktig å være mett. Ellers blir det lite du tenker på så mye som mat. Sult er en veldig sterk drivkraft, du klarer ikke å lure den for lenge. Mat med mye fiber, proteiner og vann er et godt utgangspunkt!  Her kan du lese mine tips for å spise deg mett.

Spis med mening

Har du noen gang sittet med godteriskålen på fanget og plutselig kjent fingrene skrape bunnen? Hva skjedde? Når vi konsentrerer oss om alt annet enn maten merker vi ikke en gang at vi har spist opp, og kanskje ikke at vi egentlig var mette for lengst. Kjenn på hver munnfull, tygg godt og nyt, det er så undervurdert!

Rydd opp i tankene dine

De fleste vet mye om hva en skal gjøre for å gå ned i vekt, likevel er det få som klarer det. Det psykiske aspektet i vektproblematikken blir som regel ikke vektlagt nok. Det er jo mellom ørene det skjer! Det er her du tar alle valgene. Tenk nøye gjennom hvorfor du vil gå ned i vekt. Hvis du kjenner at du spiser følelsene dine, ta tak i det og få hjelp. Jeg lover deg at det er så verdt det, og DU er verdt det <3

15 kommentarer
    1. kjempe bra lesing , jeg er veldig enig med deg ! jeg skal ned mange kg, men jeg slanker meg ikke.. jeg endrer livsstilen min ! for hvis jeg s l a n k e r meg, hopper jeg like fort av etter 2 -3 uker !

    2. Helt enig med deg. 🙂 Selv om Helle var klar og tydelig (hun fikk nok ikke sagt alt hun ville) så ble hun totalt overkjørt og tillagt meninger hun ikke hadde av Tine Sundfør. Fikk ikke noe godt inntrykk av Sundfør, så bastant om at hun hadde rett og visste best. Nei, alt passer ikke alle – vi er forskjellige. 🙂

    3. Hei Helene! Ville bare si at jeg synes det er så fantastisk at du er så åpen om prøveperioden. Jeg har sett snuttene av deg på gravid uke for uke, og du er desidert den mest interessante å følge. Du er så dønn ærlig og det beundrer jeg virkelig. Jeg gleder meg på dine vegne til du blir gravid. For det er jeg sikker på at kommer til å skje! Du er helt nydelig, og du og kjæresten din kommer til å få kjempe vakre barn! Jeg selv er veldig klar for å få barn (er 26 år), men kjæresten min er ikke helt der enda. Vi har vært sammen i 7 år, og jeg har jobbet i 3 år, så jeg føler meg veldig klar til både å ta steget videre, og til å oppleve noe helt nytt. Jeg har vært klar ganske lenge, men må jo vente til min kjære er klar, så jeg føler det er mye venting på meg også, og det er frustrerende å ikke vite når vi kan begynne å prøve. I mellomtiden følger jeg med både deg og pilotfrue og heier på dere, og føler med dere. Jeg skal innrømme at jeg synes bloggen din er gøyest om man kan kalle det det, å lese når du skriver om graviditet og prøveperioden. Det er kjempe bra å lese om de sunne matvanene du skriver om også. Du er virkelig inspirerende og et godt forbilde. Jeg gleder meg til å følge deg videre! <3

    4. Hvor gikk den debatten om slanking?? Jeg og samboer er gira på å se den. Jeg framsnakket deg i går da jeg måtte en venninne. Mange bloggere påberoper seg kunnskap de ikke har og er nokså bastante i sine uttalelser, men slik er ikke du og det synes jeg er supert. Du tenker helhetlig og det er tydelig at du har mye kunnskap. Å gjemme fristelser er lurt! Jeg bakte sunn søtpotetkake til bursdagsfeiring vi skal ha på søndag,men fryste den da den var avkjølt for og ikke bli fristet før feiringen.

    5. Anette: Tusen takk Anette 😀 både debatten og folkeopplysningen kan du se på nrk.no.
      Det er så mye ulike meninger om ernæring, det er forskning som spriker i ulike retninger og da er det ingen grunn til å være bastant 🙂
      Veldig lurt å fryse, supertips!!

    6. Mathilde: Kjære Mathilde <3 tusen takk for så gode ord! Du aner ikke hvo mye det betyr for meg!
      Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har selv vært klar så lenge, og ventet i flere år på at det skulle være "greit" å bli gravid. Da trodde og håpet jeg selvfølgelig at det skulle gå med en gang. Jeg var også sunnere enn noen gang, og trodde derfor aldri at jeg skulle ha PCO/PCOS og ikke ha eggløsning. Livet gir deg mye rart, men jeg tror på at det kommer en baby til oss <3 Tusen takk igjen, håper kjæresten din snart er klar, hehe. Stor klem fra meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg