Lett bringebærpai – uten sukker, gluten, egg og melk

God morgen lørdagshjerter <3

Jeg har sovet litt ut i dag, og lå i sengen helt til ni! Ja, jeg vet at det ikke er lenge, men for meg er det det, og ekstremt etterlengtet. Før jeg stod opp tok jeg en ti minutters avspenning også, for en god start.

I kveld skal jeg på jentevors med et par av mine aller nærmeste venninner og da liker jeg å ha med noe godt vi kan kose oss med. Mine venninner er alltid åpne for alt det rare jeg serverer dem, alt fra grønnkålchips til avokado- og sjokolademos. Denne har jeg laget mange ganger før, helt siden jeg for mange år siden måtte kutte ut en rekke matvarer. Det nærmer seg 10 år siden, noe som får jeg til å føle meg gammel, hehe.

Grunnet mine tidlige intolleranser er denne paien uten både gluten, sukker, gjær, melk og egg. Den er også veldig lett, altså kalorifattig, om det skulle være et mål.

Helenes bringebærterte

2 dl havre (glutenfri hvis den skal være helt uten gluten)

1,5 dl havremel (jeg kvernet selv)

1 dl sukrin gold, sukrin eller kokosblomstsukker

175 gram eplemos

1/4 ts salt

Potetmel

500-600 gram bær

Bland alle ingrediensene unntatt potetmel og bær. Skal du lage mel putter du bare 1,5 dl havregryn i en blender og kjører i vei. Du kan også bruke annet mel.

Finn frem en paiform og fordel paideigen nedi. Jeg liker å presse deigen litt oppover kantene.

Fordel ca en ss potetmel i bunnen av paideigen. Dette vil suge til seg noe av væsken fra bærene og gjøre paien mer fast.

Stek paibunnen på 225 grader i 5 minutter.

Så heller du de frosne bærene rett i paiskallet og fordeler dem jevnt. Jeg brukte litt blåbær i tillegg til bringebær, men siden originalen er med bringebær har jeg beholdt navnet.

Stek videre i 20-25 minutter, pass på så den ikke brenner seg.

Serveres med pisket kokoskrem, krem, vaniljekesam eller is. Vi skal nyte denne med et glass vin eller to til <3

Ha en nydelig lørdag i solen <3

Klem fra meg!
 

11 kommentarer

Siste innlegg