Jeg trenger hjelp

Jeg synes det er så utrolig vanskelig å be om hjelp jeg, helst vil jeg klare alt selv.

Jobben min går i stor grad ut på å hjelpe andre, noe jeg er utrolig takknemlig for. Hver dag får jeg tilbakemeldinger på at jeg inspirerer dere til å leve sunnere, jeg har masse kontakt med kundene mine og jeg følger opp deltakerne på kurs. Det er nesten ingenting som kan måle seg med det å få hjelpe andre, og da mener jeg ikke til en mindre buksestørrelse. Det er når jeg får høre at jeg har gjort hverdagen bedre for et annet menneske at jeg blir glad! Kanskje er det nettopp fordi de har klart å gå ned i vekt, kanskje har de fått tilbake mensen eller fått en mage i balanse.

I det siste har jeg ikke klart å følge egne råd. Jeg har på en måte satt meg litt fast og blitt mer og mer usikker. Kanskje er dette også fordi jeg får så mange råd hele tiden, så mange at det blir vanskelig å forholde seg til. Jeg får ulike råd fra legen, gynekologen, familie, venner og lesere. Alle er så velment og alle prøver å hjelpe, men jeg føler meg bare forvirret.

Nå ønsker jeg å få tettere hjelp av en person, i stedet for å stadig bruke energi på å lete selv. Jeg leter ikke etter en oppskrift, men hjelp til å finne tilbake til min egen intuisjon. Derfor har jeg har investert i en coach som skal følge meg opp den neste tiden, for å få friske øyne på eget kosthold, trening og ikke minst alt mellom ørene.

Egentlig skulle jeg begynt på en pille som fremprovoserer mensen i går. Det gjøres for å få i gang en ny syklus, slik at jeg kunne tatt sprøyter for å få eggløsning, sprøyte for å modne egget og hormoner for å eventuelt holde på et foster. Det virker som om kroppen min ikke har lyst til å bli gravid akkurat nå, og plutselig føles det helt feil å skulle tvinge den.

Jeg sier ikke at jeg ikke skal fortsette oppfølgingen hos gynekologen, men jeg tar noen ukers pause og lar kroppen få litt fri.

Jeg har aldri fulgt en matplan før, så jeg er veldig spent på hvordan det skal bli å gi opp kontrollen og stole på en annen person. Heldigvis har jeg valgt en av Norges beste, og jeg har bestemt meg for å bare hoppe i det. Ved å slippe opp noe av denne kontrollen, håper jeg å kunne få litt ro selv. Jeg har jo så mye annet å gjøre, så mange jeg vil hjelpe og så mye jeg vil gi <3

Hvorfor tror du det er så vanskelig å be om hjelp? Er det bare meg?

30 kommentarer
    1. Først vil jeg si at det er tøft gjort å be om hjelp og enda tøffere å blogge om at du har tatt det skrittet. *applaus*
      Det vitner om en sterk karakter og enda sterkere vilje! 🙂
      Ja det er vanskelig å be om hjelp, for noen er det verre for enn andre. Jeg har blitt opplært til fra barnsben av at det ikke er synd i meg, det er alltid noen som har det verre enn meg. Jeg er takknemmelig for den holdningen fordi det har gitt meg styrken til å ikke gi opp så lett. Men det har også gjort terskelen min til å be om hjelp ganske høy!
      Slik tror jeg at det er for ganske mange der ute. Jeg tror det er mange med den innstillingen at det er å vise svakhet hvis man spør om hjelp. Jeg mener at det er å vise styrke! Det er menneskelig å ikke klare alt selv og sterkt å be om hjelp! Min erfaring er at mennesker rundt oss ikke ser ned på de som ber om hjelp- de respekterer heller at man tør å vise “svakhet”/menneskelighet! Det er nemlig ikke “svakt” å være menneske! 😉
      Kult at du har skaffet deg coach, lykke til! 🙂

    2. Först vill jag poängtera att det är starkt, tufft och ett väldigt välformulerat inlägg (som alltid). För det andra så förstår jag dig helt och hållet och då våra passioner består av samma saker och även resultaten när vi “lyckas” tillsammans med våra studenter. Som jag väljer att kalla dem. Vad jag insett med åren precis som när jag bad dig om hjälp är att bara för att man kan det här betyder det inte att det är enklare att följa det. Vi har också andra liv förutom att vara näringsfysiolog eller personlig tränare så ställs vi för samma frestelser och utmaningar som vem som helst. Problemet som jag upplever är att man växer in i rollen som sitt yrke och “att det inte bara är ett yrke”. Jag har precis samma problematik och oavsett vad det gäller så har jag svårt att fråga om hjälp men speciellt “i mina områden”. Men jag väljer att tänka att det handlar om utveckling och det är ett område jag inte har fokuserat på så därför finns det stor förbättringspotential. 😊
      Kram och trevlig söndag!
      /J

    3. Utrolig kult av deg å be om hjelp! Veldig viktig og av og til kunne slippe opp og stole på at ting ordner seg… <3
      Masse lykke til!

    4. Du er tøff du. Alle rundt oss med kroniske lidelser vil alltid komme med “gode råd” i beste mening. Nå førstan har jeg lært å lytte til meg selv og hva kroppen min sier, og det er takket være noen ord fra deg. Tror du har gjort det som er rett akkurat nå for deg. Ønsker deg alt godt fremover, og er sikker på at en del ting lykkes for deg med tiden. Oktoberklem🍂🍁

    5. Det er modig å dele det som du deler, både ønsket om graviditet og sårbarheten rundt denne situasjonen. Ja, av og til er det like greit å stoppe opp litt – framfor å prøve å “tvinge” noe til å skje fordi vi ønsker det så sterkt. Kanskje er nettopp DET det aller beste du kan gjøre for deg sjøl akkurat nå? Lykke til!

    6. Vet akkurat hvordan den følelsen er, blitt overveldet av alt for mange og forskjellige råd selv. Man må vel bare følge egen magefølelse av hva som er riktig, vi er jo alle forskjellige og ingen kjenner kroppen sin bedre enn seg selv. 😊 Kan jeg bare spørre om du tviler på noe av det du lærer bort i glødende kostkurs?😊 Matplaner, kosttilskudd feks? 😊

    7. Så tøft av deg å dele dette:) kan jeg spørre hvilken coach du har valgt? Er på leting etter en selv.. Psykolog eller kostholdsekspert?:)

    8. Du er kjempetøff som deler dette! 🙂 Det er kjemperart det der – når man hører om andre som ber om hjelp for slike ting, tenker man bare åh, så bra at de finner en løsning. Og tenker ikke mer på det. Men når det er en selv føles det nesten flaut å måtte be om hjelp. Men det er vel mest mellom ørene våre.. :p Har selv akkurat bedt om hjelp med kostholdet, i håp om å få kustus på både mage og syklus. så ja, det er en kjent følelse – du er ikke alene! 🙂 Lykke til!

    9. Heier masse på deg,Helene❤️Takk for at du gir så mye av deg selv🙏🏼Liker både deg og bloggen din skikkelig godt⭐️God klem🐻

    10. Du er modig som deler dette og jeg tror du gjør kjempelurt i å motta hjelp. Jeg har de siste årene vært flink å motta hjelp. Jeg tenker at man kan ikke klare alt alene og sammen kan man utfylle hverandre. Folk flest synes bare det er hyggelig å hjelpe. Hvem liker vel ikke å føle seg nyttig? 😊 Kanskje det er nettopp det du trenger, å få hjelp fra noen og dermed slippe å ha alt “ansvaret” alene. Det kan være det som gir det sjelero og kanskje det er det lille ekstra som skal til for å bli gravid? 😊

    11. Det er helt naturlig og bare klokt å be om noen råd utenfra en gang i blant. Det kan bli litt mye for oss alle noen ganger, og kanskje er du litt sliten for tiden. Pass på å puste og slappe litt av også. Gå rolige turer ute i naturen. Gjerne alene. Da faller mange av tankene på plass av seg selv. Yoga og pusteøvelser er også fint når man trenger å roe alt ned og få kontakt med sin egen stemme igjen. Når det gjelder det å få mensen i gang, har jeg hørt at rødbeter fungerer bra. Vi har virkelig oppdaget ferske rødbeter for alvor i år. Skreller de, kutter de i biter og koker de i så lite vann at jeg kan bruke all kraften de har kokt i. Har de gjerne i tomatsauser til pasta og pizza, og de er så gode! Tillat deg selv å få være litt sliten og ta hensyn til det. Det er ikke så rart hvis du er det i blant. Ikke ta på deg for mye og ikke forvent for mye av deg selv❤️Klem!

    12. Merete: Tusen takk Merete 🙂 For meg har det vært viktig å finne noen som deler mine meninger om ernæring, men samtidig kan gi meg nye øyne. Det handler jo også mye om å slippe å ta alt ansvar selv,det holder å ha ansvar for gjennomføringen! Stor klem <3

    13. Mari: Nei, det er nettopp derfor jeg synes det er rart å skrive. Jeg tviler ikke på de rådene jeg selv gir, og på min egen fagkunnskap. Det er jo noe som så fint heter: gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Børge promoterer både riktig fett, kraftkoking og kollagen for eksempel 😉 Akkurat som jeg hjelper mange som selv kan mye om ernæring, trenger jeg selv en knuff i riktig retning selv 😉

    14. Johan Carlaby: Den som har jeg selv som coach har en idiot til coach er det jo noe som heter? hehe 😀 tusen takk Johan!! <3
      Jeg tenker også at det å jobbe med meg selv kun gjør meg til en bedre rådgiver selv!

    15. Tone Anett: Tusen takk <3 det er noe med det, ingen liker den som virker perfekt og som aldri tørr å vise svakhet. Folk vil se folk, hehe!
      Det er som du sier viktig å ikke ta offerrollen, men det betyr ikke at en må klare alt alene. De handler jo også om å finne en som kan hjelpe deg til en løsning, ikke finnen en som skal si stakkars deg. Takk for gode ord <3

    16. Gry Skogland: Jeg tenker at jo mer plass jeg frigjør fra tankekaoset i eget hode, jo mer plass har jeg til å gjør ting jeg faktisk liker. Som å blogge og inspirere til et sunt kosthold og en livsstil med senkede skuldre!!

    17. Så spennende!!:) Og skummelt å gi noen andre kontrollen over maten! Hva skjer når man reagerer på matvarene, tørr man stå i symptomene, eller havner man tilbake til gamle spor pga frykten for sykdom? Samtidig vil kanskje det å gi bort kontrollen til noen andre, gi såpass ro at intoleransene ikke blir så ille. Gleder meg til å følge deg, håper det går kjempefint!!:))

    18. Det er nok mange som synes det er tungt å spørre om hjelp, men jeg synes du er kjempe tøff! Hadde selv en periode i livet hvor jeg gikk til psykolog, ikke at jeg hadde lyst men alle rundt meg mente at det kunne gjøre godt for meg og i etter tid så jeg det selv. Ikke at det blir det samme som coach, men det er ingen skam å få litt hjelp innemellom.
      Jeg skjønner at det er tungt i forhold til at dere prøver å bli gravide. Selv endte vi opp med utredning etter nesten ett års prøvetid, vi fikk tidligere utredning fordi jeg hadde mensen hver 3 måned hvis jeg var heldig. Så fikk jeg tabletter som jeg skulle gå på neste gang jeg fikk mensen i april, men mensen kom aldri og nå er jeg gravid i uke 28. Jeg håper virkelig det ordner seg for deg og for jeg vet hvor slitsomt det er når det virker helt uoppnåelig og det eneste du ønsker er å få en liten baby. Krysser fingrer og ber for dere!

    19. Stine: Tusen takk Stine! Jeg har gått til psykolog før og vurderte det nå også, men så føltes dette riktig.
      Så koselig å høre at du ble gravid, det gir masse håp <3 Stooor klem <3

    20. Lurte på om du også tok en slik gentest. Den er nå på “Black Friday” tilbud. Så grubler om det er verd pengene… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg