Ny matplan og et mellommåltid

I dag hadde jeg min første runde med mental trening, og wow, jeg føler meg utslitt. I løpet av timen fikk jeg høre at jeg kunne oppleve kroppslige reaksjoner etter å ha jobbet intenst mentalt, men at jeg skulle bli så slått ut hadde jeg ikke forventet. Samtidig kjenner jeg at noe løsner, så det er også godt. Jeg skal i hvert fall legge meg tidlig i dag og få en god natt søvn, det trenger jeg nå!

Ellers har jeg også fått min nye matplan, veldig spennende. Den inkluderer endel mer karbohydrater enn jeg er vant til, og kanskje mer mat? Jeg synes egentlig det er veldig vanskelig å vite hvor mye jeg spiser i løpet av en dag, ikke minst svinger det endel. Det blir veldig bra å få en endring, ikke at den er så radikal.

Jeg kommer jo til å dele mer av planen etterhvert, men ikke hele. Det er fordi dette er en plan til meg, tilpasset meg. Å dele hele planen blir derfor litt feil. I korte trekk kan jeg si at det er:

  • 4 faste måltider per dag
  • Mer varm mat i form av “middagsmat” flere ganger om dagen
  • Mer karbohydrater
  • Helt i tråd med det jeg deler på mine kurs og her på bloggen
  • Hel og “naturlig” mat
  • Hjemmelaget mat
  • Inkluderer fortsatt fermentert mat og kraft <3
  • Kjøtt, fisk, annen sjømat, kylling, egg, grønnsaker, frukt, bær, noe meieriprodukter, surdeigsbrød, rotgrønnsaker, ris, havregryn, potet og søtpotet

Jeg gleder meg til å ha noe å følge, selv om det er utrolig uvant.

Ellers ville jeg dele noe godt jeg stadig lager og faller tilbake til, nemlig denne skålen med cottage cheese, kefir og bær. Nå lyver bildene litt for denne gangen hadde jeg ikke kefir, men det skal egentlig være oppi! Jeg varmer bær i en liten kjele (kan bruke mikro) sammen med litt kokosolje og en dråpe stevia.

I en skål blander jeg ca en dl kefir og en halv boks cottage cheese. Så heller jeg bærene over og har på masse kanel og en ss hjemmelaget granola.

Dette er så godt, har du ikke testet vet du hva du har å gjøre! Kefir er godt for fordøyelsen og lettere å fordøye enn for eksempel vanlig melk. Helst bruker jeg hjemmelaget, men du kan også bruke den du kjøper i butikken 🙂

Stor klem til deg fra sliten meg <3

18 kommentarer
    1. Så spennende, matplanen din ligner ved første inntrykk veldig på den jeg nettopp fikk 🙂 Også jeg måtte skru opp på karbohydratene. Gråt av skrekk da jeg fikk beskjeden (har gått på lavkarbo i mange år og hatt det som livsstil), men har så langt fått mye mer energi på kort tid – så gleder meg til å høre hvordan du opplever det! 🙂 Lykke til!

    2. Bare hyggelig, og selv takk! 🙂 Nei, jeg går ikke til Børge, men til to utrolig dyktige akupunktører med mye mer enn bare akupunkturutdanning 🙂 Så det med kostholdet blir et viktig element i bruken av akupunktur, i håp om bedring av både IBS, energimangel og søvnproblemer 🙂 Dette er faktisk første gang jeg merker en positiv endring, så dette er spennende! 🙂

    3. Så spennende med mental trening og ny matplan. Hvorfor spiser du mer karbohydrater nå? Jeg spør av nysgjerrighet siden jeg synes det er spennende og lærerikt 😊

    4. Så spennende med nye måltider og litt mentaltrening. Hva tenker du om mer karbohydrater når du sliter med høyt blodsukker? Mener å huske at karbohydrater ikke er anbefalt til mennesker på PCOS. Mange blir gravide på lavkarbodiett, har du vurdert det?

    5. Ingrid: Det er veldig omdiskutert altså, for å ligge lavt på karbohydrater over lang tid (som jeg har gjort) kan også slite ut kvinnekroppen. Sjekk ut dama bak paleo for woman, hun har laget masse opplegg for PCOS blant annet. Jeg skal ikke spise sukker og loff liksom 😉

    6. Jeg har også behov for å innføre mer karbohydrater i kostholdet etter en lang periode med lite av dette. Men jeg syntes det er vanskelig å finne gode og sunne kilder som er snille mot magen. Hva tenker du om ris? Og bør det ev. velges hvit ris eller fullkornsris?

    7. Så spennende, tror dette blir bra. Blir det Mer karbohydrater og mindre fett? Det stod ingenting om fett

    8. Mimi: Litt mindre fett som mellommåltid kanskje, men ikke så mye mindre til måltidene. Også spiser jeg litt ulike næringsstoffer til ulike tider 🙂 litt mindre protein også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg