3 matvarer fra nærbutikken jeg ikke klarer meg uten

Mat trenger ikke være så komplisert og vanskelig å få tak i. Det er veldig mange som spør om hvor jeg handler mat, og jeg skjønner at dere lurer. Jeg bruker i perioder endel alternative ingredienser, men mest av alt spiser jeg helt “vanlig” mat fra nærbutikken. Jeg vil så gjerne løfte dette frem, at du ikke må kjøpe masse rare pulver og piller for å være sunn nok. Jeg elsker både supermat og levertilskuddene mine, men fundamentet i kostholdet mitt er et sunt kosthold i bunn.

3 matvarer jeg ikke kan leve uten

Egg

Egg inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger, med unntak av vitamin C. Jeg bruker alltid hele egget, og det er kun da egget vlir en fullverdig protienkilde. Mye av proteinet sitter faktisk i plommen, og her finner du også de fettløselige vitaminene A og D. Egg er skikkelig sunn mat, både for fettforbrenning og fertilitet.

Hvis jeg bruker rått egg i smoothie, bruker jeg kun plommen. Dette er fordi det finnes et stoff i hviten som heter avidin. Dette stoffet binder B-vitaminet biotin, også kjent som skjønnhetsvitaminet! Hvitene tar jeg derfor på et glass og når jeg har 4-5 stykker putter jeg dem i knekkebrød.

Smør

Vita hjertevond og ekkel margarin kan bare gå og legge seg, det er ekte meierismør som gjelder. Nå som vi for lengst har kastet hypotesen om at smør gir deg hjerte- og karsykdom kan vi bruke dette gyldne fettet med god samvittighet. Det betyr ikke at du skal spise smør dagen lang, men bruke det i passelige mengder i matlaging. Jeg steker alt i smør da det gir best smak, og du; smak er også viktig!

Tåler du ikke melkeprotein kan du klarne smøret, søk på ghee på youtube så finner du fremgangsmåte.

Bær

Jeg har alltid elsket bær, både jordbær, bringebær, rips, solbær, bjørnebær og blåbær. Jeg bruker bær hver eneste dag i smoothie, på cottage cheese, på grøt og som snacks. Bær er svært rike på antioksidanter og fiber, også smaker de fantastisk. Spis mer bær!

Bringebærterte uten egg, melk, gluten og sukker

Hvilke matvarer klarer du deg ikke uten? Del gjerne i kommentarfeltet <3

15 kommentarer

Siste innlegg