De 5 viktigste tingene for god helse

Nå er jeg så klar for fredagskveld <3 Før jeg tar kvelden vil jeg dele noen ting som er utrolig viktig for min helse, ting som har gjort meg frisk og rask igjen etter mange års sykdom! Helse er ikke et mål, det er en tilstand. Det vil nok aldri være perfekt, men ved å gi kroppen de riktige verktøyene hver dag føler i hvert fall jeg meg som mitt beste 🙂

En god fordøyelse og tarmflora

Har du en dårlig fordøyelse vil du ikke klare å absorbere alle næringsstoffene du spiser. I tillegg krever fordøyelse en god del energi, så fungerer den ikke optimalt vil det kreve ekstra energi for kroppen. Det er utrolig mange som sliter med nettopp dette, jeg vil si så mange som 90% av de som kommer til meg! Ikke bare sliter det på kroppen, det sliter på psyken. Mange blir ikke trodd eller får den hjelpen de trenger. Heldigvis er det du selv som kan gjøre mest for din egen fordøyelse!

Solskinn

Har du merket hvor mye bedre humør du blir i av å være ute i solen? Ikke bare hjelper det på den naturlige døgnrytmen vår, det gjør det gladere. Når vi er ute i sollys omgjøres kolesterol i huden til aktivt vitamin D og vitamin som er viktig for en rekke prosesser i kroppen. Jeg anbefaler mine kunder å ta vitamin i alle måneder med -r i navnet, da får vi nemlig ikke nok fra solen.

Næringsrik mat

Prøv å snu fokuset fra at du skal spise kalorifattig fettfattig mat til at maten du velger skal gi deg mest mulig næring. Velg matvarer som kjøtt, fisk, egg, lever, grønnsaker av alle slag, bær og fullfete meieriprodukter. Når vi spiser næringsrikt får kroppen byggeklossene den trenger og du får mer energi, et klarere hode og bedre humør!

Bevegelse

Minst 30 minutter bevegelse per dag er anbefalingen fra helsedirektoratet, og det er noe alle kan få til! Finn en aktivitet du trives med og som fungerer i din hverdag. Husk at all bevegelse teller! Selv liker jeg å gå, og går gjennomsnittlig 11000 skritt per dag. I tillegg liker jeg saltimer, styrketrening, yoga og dansing. Å vaske leiligheten og leke med barna gir ektra morsjon som bonus!

Tid med de du er glad i

Det hjelper ikke å spise spinat til du blir grønn eller trene hver dag hvis du ikke har det bra! For de aller fleste av oss betyr dette samvær med andre mennesker. For meg inkluderer en sunn livsstil kaffedate med venninner, sofatid med kjæresten og vin med jentene. Det er dette som utgjør livet, det er slike ting du vil huske tilbake når du blir gammel <3

Nå logger jeg av og tilbringer tid med mine kjære <3

11 kommentarer
    1. Jeg digger bloggen din! Har foresten en stor giveaway konkurranse på min blogg, det du kan vinne mange fine premier. Bli gjerne med

    2. Ser jeg har det ganske så bra. 🙂
      Vi er ute hver dag, ganske masse også siden jeg går hjemme med minsten – leker på lekeplassen, kaster stein i vannet osv…
      Jeg sykler inne på trimsykkel hver morgen – men får jo også rørt mye på meg med minstemann, har ikke bil så må gå eller bruke sykkelvogn 🙂
      Kostholdet kunne nok vært bedre men jeg spiser ihvertfall masse økologisk selvom det blir mye korn om dagen, så får jeg i meg masse egg, litt kjøtt, og mye bær, frukt og grønt

    3. Hei Helene,
      Et lite spørsmål på siden. Jeg ser du bruker Wilfa blender men mins å huske at du har ref. til en Vitamix blender også? Jeg har selv en KitchenAid og er så misfornøyd. Hvilken blender vil du anbefale om jeg ønsker en sterk blender som klarer matvarer som dadler, is etc.? Men som også tåler varme?

    4. Karine: Stemmer, jeg har begge 🙂 wilfa bor hos mamma og pappa. Vitamixen min kjøpte jeg på finn, men den er fryktelig dyr i Norge. Det er rolls-royce av blendere og den er like bra etter 5 år. Wilfa er også veldig bra, og den ligger på en mye snillere pris 😀 den tåler også varme!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg