What I eat in a day – bilder og oppskrifter

Jeg elsker å både se og lese andres “what I eat in a day” innlegg, og siden så mange etterspør disse innleggene tenkte jeg at jeg kunne vise frem en dag i mitt kosthold. Nå som jeg planlegger kostholdet mitt mer merker jeg at energien er jevnere, jeg er mye lenger mett og jeg er flinkere til å få i meg fisk. Jeg spiser egentlig veldig mye av den samme maten som jeg tidligere har gjort, men i andre mengder. Jeg er også flinkere til å faktisk lage måltider, ikke bare småspise gjennom hele dagen.

Selv om jeg er utdannet innen ernæring er det ikke alltid jeg klarer å følge egne råd, akkurat som langt fra alle PT’er topptrente til enhver tid eller alle økonomer har oversikt over egen pensjon. Vi må alle stramme inn tøylene og gi oss selv et spark brak innimellom. Jeg har spist sunt, men jeg har tatt litt snarveier 😉

Jeg liker ikke så godt å vise frem spesifikke mengder her på bloggen, i frykt for at andre skal se det jeg spiser som en slags mal. Samtidig tenker jeg at det kan være fint å vise frem hvor mye en faktisk kan spise, da veldig mange spiser alt for lite. Jeg tror i hvert fall mange av dere som leser denne bloggen gjør det 😉

What I eat in a day

Frokost

Frokost er mitt favorittmåltid, jeg er og blir et frokostmenneske! Det er så viktig å starte dagen med en skikkelig frokost, i hvert fall denne dagen hvor jeg skulle på trening 😉

Pannekaker med egg og havre

Lunsj (etter trening)

På lørdag trente jeg en time, først cardio step og så litt styrke. Da jeg kom hjem var jeg ganske sulten igjen, og da hadde det også gått en stund siden frokost.

Jeg laget kolje med fermentert ketsjup, masse beter, vannkastanjer og wokmix med grønnkål. Alt er stekt i smør 🙂

Mellommåltid

Etter noen timers vandring i Bogstadveien med kaffe og venninnetid var jeg sulten igjen. Dette måltidet ble litt senere enn det skulle, ups, men jeg fikk det i hvert fall inn 😉

Kirsebærskål med kefir, cottage cheese og hjemmelaget granola

Middag

Til middag spiste vi kylling med fermentert ketsjup (jaja, jeg vet det blir mye av det samme!), dampet brokkoli og søtpotetfries.

For meg ser dette ut som ganske mye mat, det er i hvert fall større porsjoner enn jeg er vant til. I tillegg spiste jeg faktisk en questbar, som jeg ikke tok bilde av. Til gjengjeld holder jeg meg mett lenger, og får dermed mindre småspising mellom måltidene. Det er så viktig for fordøyelsen, og ikke minst for sult og metthetshormonene våre. Win win altså!

Synes du det ser ut som mye mat?

37 kommentarer
    1. Dette ser ikke ut som mye mat. Du har mye mat på tallerken i form av en hau med grønnsaker, men kalorimessig ser det ikke så mye ut 🙂

    2. Dette er da ikke mange kaloriene for en aktiv kropp?:O Men hvis dette er mye mat, forstår jeg hvorfor jeg står “fast” på 60-tallet på vekten;p

    3. Det der var jo absolutt ikke lite mat!
      Jeg lurer på om du har noen formening om faste og fordøyelse? Sliter masse med magen og har blitt tipset om at 2 dager i uken uten mat i en periode er bra for både blodsukker og tarm.

    4. Til dere som mener dette er lite mat. Har dere prøvd å lage oppskriftene hennes ? Jeg er en stor (trent) jente, og trener 6 dager i uken (så matlysten min er STOR) Jeg blir stappmett av frokosten (pannekakene ) som har godt med energi og metter lenge! Mellommåltiden hennes metter også så mye at jeg vil kalle det en middag! Jeg selv klarer ikke alltid spise alt det hun la ut på én dag. Fettet som man bruker i oppskriften hennes er også med på å mette mye og gir kalorier. Bare kaffen hennes (bulletproof) er utrolig mettende og energirik! Før når jeg spiste mye karbohydrater som ris, pasta brød osv, så hadde jeg ikke bånn i magen, og kroppen min /enerigien min var der etter. Så jeg tror dere som sitter bak skjermen der har sett litt for mye på fitnessfolk som poster bilder av måltider, og som legger ut dietter og nærmest sulter seg selv med proteinpannekaker og torsk med grønnsaker.

    5. Det såg digg ut, Helene. Herleg med varmmat til lunsj og masse grønnsaker og fett som gjere deg god og mett lenge. 😘🙌🏼👍🏼

    6. Jeg liker bloggen din, og generelt det du deler. Men Dette ser lite ut. Og det at du skriver at det ser mye ut for deg, kan få andre til å bli usikre på om de spiser for mye. For dette ser IKKE mye ut. jeg har slitt/sliter med spiseforstyrrelse. Jeg har lært at 2000 er minimum å spise, og om man trener/går en del i tillegg, skal man legge til mere. Beklager, jeg liker deg og det du deler, men dette ble jeg litt provosert av. Jeg er ingen ekspert på feltet, men etter mange års sykdom vet jeg en del om mengder og innhold. Jeg kommenterer ikke om hvor mye maten inneholder, da jeg ikke vet eksakt mengde og hvor mye olje og smør du bruker. Men for det blotte øyet, ser dette overhodet ikke for mye ut.

    7. Dette ser kanskje lite ut for noen, men det er nok ikke det. 2000kcal er bra må jeg si. Har selv regnet på kcal og -forbruk og for meg som har en stillesittende jobb må jeg ha ca 2050kcal om dagen. Ca 1450 kcal er mitt forbruk (vekt/alder etc).
      Nå i vektnedgang har jeg prøvd meg litt frem…jeg trener 5 ganger i uken (2xstyrke /3xhøypuls) og for MEG funker det ikke å ligge på 1800kcal…jeg må ned i ca 15-1600kcal for å gå ned i tillegg må jeg ha 2-3 gå-/løpeturer. Dette fordi kroppen venner seg til det man gjør og fordi jeg har kontorjobb og sitter dermed 7-8timer hver dag. Dette er beregnet utifra min vekt. Nå er Helene mindre og skal ikke ned i vekt, så for henne er nok 2000kcal helt riktig

    8. Kaja: Jeg skjønner at det ikke kan treffe alle, men i forhold til det mange andre deler er dette helt innafor mener jeg. Jeg ser stadig eksempler der lunsj er f eks to speltlomper med magerost, kalkun og grønnsaker, eller frokost er to små knekkebrød med magert pålegg. Utrolig mange som reagerer på at jeg spiser 3 egg og havregryn til frokost, pluss steker i godt med smør. Jeg bruker et par ss fett i hvert måltid 😉 som jeg skrev så er dette med mengder vanskelig, men jeg tror mange vil tenke at dette er mye hvis de sammenligner med andre bloggere. Jeg vil ikke nevne navn, men det finnes mange som er gode på å dele små porsjoner.

    9. Alexandra: Så enig Alexandra! 3 egg og havregryn holder meg mett lenge, og jeg ser flere (senest i går) som legger ut at pannekake av et egg og noen ss havregryn er nok til frokost! Kaloriforbruket vårt er forskjellig, og ser en på oppskriftene er det endel fett i tillegg (en ss kokosolje i mellommåltidet f eks), noe som metter masse og gir mye energi. Jeg vet ikke om det ser ut som lite på bildene jeg, kan se den faktisk 😉 jeg får invitere dere hjem på noen store porsjoner med masse smør <3

    10. Så flotte bilder av sunn og god mat 😊 Jeg synes det ser ut som mye mat, men hva så? Det er sunn og næringstett mat som gagner kroppen 😊 Babyen din kommer til å være godt rustet når den tid kommer 😊 Jeg har selv veldig god matlyst og det er sjelden jeg møter jenter som spiser mer enn meg, men jeg holder vekta kontant, teller aldri kalorier og spiser kun når jeg er sulten, stopper når jeg er mett. Når jeg ser folk poster bilder av en speltlompe med magert pålegg vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte.
      Du er ett sunt forbilde og har inspirert meg mye 😊

    11. Blir så inspirert av deg! Spesielt dette med fett og at du ikke er redd for å bruke det i maten. Selv har jeg blitt mye bedre til det i det siste og det er nok mye takket være deg:) Nå har jeg hatt et litt problematisk forhold til mat da, så at jeg nå lager nøttesmør, bruker olje på grønnsaker og salater, eggeplumme i smoothie og i grøt, spiser nøtter, chiafrø, tar omega 3 (haha ja jeg var faktisk litt “redd” for det en periode) og spiser blant annet masse laks og makrell er sykt forbedring for meg, så tusen takk!
      Vet ikke om det er slik med deg, men føler jeg blir litt sett “ned på” av å spise så sunt osv. Blir så provosert av de som tror sunt kosthold betyr lite kalorier. Havregrøt er jo søren ikke bare havregrøt når det er både eggeplumme, kokosolje/nøttesmør, frukt og nøtter oppi! Så jeg bare klapper munnen igjen og ler av de som kommer på skolen med en liten god morgen yoghurt og lurer på om jeg “liksom blir mett” av den havregrøt jeg spiste til frokost og mitt sunne kosthold. Vet ikke om det bare er jeg som føler det slik da, menmen…

    12. Skjønner ikke helt hvorfor noen sier at dette ser så lite ut da jeg syns dette var bra porsjoner 😉
      Håper virkelig du vet hvor mye du inspirerer andre, du er så flink!!

    13. Hei fine deg!
      Du er en stor inspirasjon for meg og det at du deler så mye innenfor kosthold setter jeg veldig stor pris på.
      Jeg er en aktiv jente og spiser greie mengder mat, men fettprosenten min er veldig lav!!
      Jeg lurte på om du har noen tips til hvordan jeg kan legge på meg fett? Sunne kilder til fett.
      Stor klem fra meg! 😊

    14. Celli: Masse mellommåltider med fett som nøtter, nøttekuler og nøttebarer. Både karbohydrater og fett til alle måltider, gjerne ting som ikke metter alt for godt. For eksempel ris med smør i stedet for masse grønnsaker med smør. Kan skrive et innlegg en dag 😉 klemmer <3

    15. Helene, du vet hvor godt jeg liker både deg og bloggen din, men her syns jeg du trår litt feil. Du har tidligere vært ganske åpen om ca hvor mye du veier og at du egentlig ønsker å litt opp i vekt. Når du her da skrivet at du har et såpass høyt aktivitetsnivå denne dagen, men likevel stiller spørsmålstegn til om du spiser for mye vet jeg at mange jenter kommer til å tenke over om de spiser for mye, og kjenne på en dårlig samvittighet da de mest trolig spiser mer enn deg.
      Greit at dette er mer enn mange andre spiser, eller mye i forholdt til hva du har spist tidligere, men jeg kan LOVE deg at dette er ingenting i forhold til hva jenter som skal opp i vekt etter spiseforstyrrelser etc må spise hver dag, og de får IKKE trene i tillegg. Mange må her spise mellom 3-4000kcla hver dag, og de sliter nok med å klare å pushe seg til det, om ikke andre også skal komme å hevde at 2000kcal føles som mye mat. Følg sunn fornuft plakaten og vær varsom når du deler eksakte tall på kalorier i en matplan osv. Supert med all den digge maten og kunnskapen du ellers deler, men vær litt mer forsiktig enn dette fremover er du snill.

    16. Frida: Hei Frida 🙂 det var noen som reagerte på denne, men som jeg har skrevet til flere så synes jeg den er innafor, særlig hvis du sammenligner med andre ting jeg ser på nett hele tiden. Mange skriver at de spiser en god morgen yoghurt til frokost og det er det, eller at en bør leve på dobbel null yoghurt og knekkebrød.

      Jeg har aldri gått ut og sagt at jeg prøver å gå opp i vekt, jeg ligger på vedlkehold fordi jeg prøver å få tilbake en normal syklus. Jeg er ikke undervektig, og trenger ikke å gå opp i vekt. Jeg har dessuten allerede gått opp siden i fjor for eksempel.

      Det som er skummelt er at de fleste har reagert med sjokk når jeg har sagt at jeg spiser tre egg og havregryn til frokost. Jeg skjønner at det beste hadde vært å kanskje unnå mengder helt, men mange er veldig forvirrede rundt dette og trenger veiledning. Jeg kan ikke skrive at mannen i gata skal spise 3-4000 kalorier for å treffe de som skal gå opp i vekt, jeg kan dessverre ikke treffe alle med alle innlegg. Det jeg kan gjøre er å fortsette å dele god kunnskap om at en skal spise nok mat, noe jeg mener, og har fått tilbakemelding på at jeg gjør.

      Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingen din og skal selvfølgelig trå varsomt rundt det med spesifikke mengder, men som jeg har sagt, løsningen er ikke nødvendigvis å unngå tema helt.

      Stor klem fra meg

    17. Hei! Supert innlegg! Jeg liker å se hvordan komposisjonen av maten kan se ut 🙂 Jeg synes hverken det ser for mye eller for lite ut. Akkurat passe mengde! Del gjerne flere matdager! 😀
      Jeg liker godt bloggen din og alt du deler med oss. Du gir inntrykk av å være en kunnskapsrik, kreativ og ærlig person. Jeg lærer masse av deg! Tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg