3 ting jeg skulle ønske jeg lærte på ernæringsstudiet

Er det ikke rart hvordan vi kan utvikle oss som mennesker, at vi kan gå fra å se et liten prikk til å stadig oppdage et større bilde? Som jeg har skrevet før, jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan. Ernæring og mat er noe som omgår oss alle. Selv om jeg har dette som fagområde er det ikke noe jeg eier, jeg sitter ikke på all kunnskap. Det jeg i hvert fall ikke sitter på er hvordan du føler deg i din kropp, hvordan din sult er, hvilke følelser du har eller hvordan mat smaker for deg. Du er ekspert på deg, og selv om jeg kan hjelpe deg på veien er det til slutt du som må finne ut hva som fungerer for din kropp.

Da jeg startet på utdannelsen hadde jeg allerede slukt alt jeg kom over av informasjon om mat og ernæring. Jeg hadde lagt om mitt eget kosthold flere ganger, noe jeg også gjorde mens jeg studerte. Samtidig ble mat mer om mer fjernt, og næringsstoffer stod sentralt. Fordeling av makronæringsstoffer som fett og karbohydrater ble viktigere enn smak og lyst. Slik skal det ikke være!

Etter studiene har jeg “møtt” mange både gjennom bloggen, via foredrag, på facebook og på klinikk. Jeg har blitt kjent med utfordringene mannen i gata har med kosthold, og jeg har blitt kjent med mange av kostholdsdamene, og sett hvordan de egentlig lever. Jeg har blitt positivt overrasket! Mest av alt har jeg gått gjennom mye selv og lært utrolig mye av det. Å ha erfaring selv er gull verdt når jeg skal hjelpe andre!

Ting er ikke alltid slik det ser ut, og jeg har tatt med meg noen viktige lærdommer på veien videre.

Jo mer du lærer om mat og næringsstoffer, jo vanskeligere er det å lytte til kroppen

Når du begynner å se matvarer som kalorier, antall gram karbohydrat og kilder til vitaminer eller bestemte fettsyrer er det vanskelig å skille dette hva kroppen faktisk trenger. Det er enkelt å la seg overbevise, og disse overbevisningene er vanskelige å rikke på. Når jeg lært har lært hva som er bra for meg, er det vanskelig å ikke overkjøre kroppens signaler.

Jeg er i en prosess der jeg jobber med nettopp dette. Jeg sliter litt med å stole på min egen kropp, at den faktisk vil meg vel. Hvis jeg slipper opp kontrollen, hva vil egentlig skje?

De siste ukene har jeg spist mer karbohydrater enn før, og generelt mer mat. Det har faktisk gått fint! Jeg hadde en overbevisning som er i ferd med å løsne. Jeg sier ikke at dette er løsningen for alle, men for meg er det riktig akkurat nå.

Ernæringsråd tar ikke hensyn til våre individuelle behov

På skolen lærte vi de generelle rådene, samt råd for ulike grupper som gravide, spedbarn, barn, idrettsutøvere og eldre. Dette er et supert grunnlag og jeg vil på ingen måte undergrave hvor viktig det er å lære. Samtidig er det like viktig å fokusere på hvor ulike vi er, uansett situasjon. To gravide er ikke like, to idrettsutøvere er ikke like osv.

Hver dag får jeg spørsmål om planer til kunder, om jeg kan lage planer på bestilling. Helst lager jeg kun planer for kunder jeg jobber tett med. Jeg må innhente endel informasjon om deg, og gjerne bli litt kjent med deg så jeg kan høre hva du faktisk trenger, litt mellom linjene. Det er her det skjer nemlig. Dette høres sikkert veldig rart ut, men det er ofte det kunden ikke forteller som forteller mest.

Selv trenger jeg mer mat om dagen, og ikke mer trening. Jeg er opptatt av å spise næringsrikt, gi kroppen min trygghet og nok mat slik at den skal få ro. Jeg har vært gjennom en lang periode med mye stress, særlig psykisk, og har et helt annet behov enn for eksempel en dame på 50 år som ønsker å gå ned i vekt.

Det finnes ingen perfekt diett

Det hadde vært mye lettere for meg å selge et “one size fits all” plan som kan få alle friske, ned i vekt og i balanse. Det vet jeg fordi jeg ser at folk gjør det hele tiden. Det har jeg rett og slett ikke samvittighet til. Du er ikke en algoritme der jeg kan plotte inn høyde, vekt og aktivitetsnivå og få ut en “skreddersydd plan”. Dette har jeg ingen tro på, og det burde ikke du heller. Det er jo derfor det ikke fungerer over tid.

Jeg var i mange år på jakt etter den perfekte dietten. Hvis jeg bare fant den, kuttet noe og tilførte et tilskudd til ville helsen min vips gå fra dårlig til bra, og fra bra til SUPERBRA! Dette er en illusjon, for vi som spiser sunt har fortsatt utfordringer som alle andre. Vi blir forskjølet, kan slite med ting og kan til og med bli skikkelig syke som alle andre. Vi har generelt god helse, men vi er ikke perfekte.

Selv om jeg har blitt kvitt ME og føler meg veldig bra er jeg langt fra perfekt, og et ekstra tilskudd vil ikke fikse det. Å være perfekt er en illusjon!

De som klarer seg best er faktisk de som klarer å la ting gå, så ble det en rask lunsj den dagen, pytt sann. Så trengte jeg et glass vin i sofakroken, i stedet for en løpetur, jaja. God helse er ikke en destinasjon, men en tilstand. Det er dette vi må jakte på, det gode liv <3

Tre kjappe tilslutt:

1. Lytt til kroppen din, den vil deg vel!

2. Kartlegg dine behov, og planlegg maten din rundt det

3. Gi opp tanken om en perfekt diett, finn heller en gylden middelvei

Fredagsklem fra meg <3

P.S. takk for at du er verdens beste <3

23 kommentarer
    1. Nydelig innlegg! <3 Er så enig i det du sier! Rart det der - det er ofte de som har mest kunnskap om ernæring som sliter med å finne den gyldne middelvei. Noen ganger kan man bli altfor bevisst på det som for andre ikke engang er et tema. Nyt helgen! 🙂 KLEM

    2. Tror noe av kjernen ligger her! Å spise mere mat ❤️. Begynte å telle kalorier for å blir kvitt graviditetskilone, og fulgte liksom boka, hvor 2000 kalorier er normalt, og 1800 er maks på slanking. Så jeg spiste 1800 kalorier i typ tre dager. Kroppen SKREK av sult. Snakket med PTn min som mente en med min livsstil og kroppstyper trengte i hvert fall 2200-2300 for vektnedgang. Endte med at jeg spiste 2600-2700 kcal om dagen og gikk ned 5cm i midjen på tre uker..! Sluttet å telle for lengst, spiser når jeg er sulten og det jeg har lyst på med fokus på å nære kroppen og unngå antinæringsstoff. Har så troa på å lytte til kroppen, så langt men gir den ting som er bra for den til å begynne med ❤️.

    3. Igjen: kjempeflott innlegg! Du formulerer deg så bra, og setter ord på det jeg tror mange er midt oppi.
      Den “Når du begynner å se matvarer som kalorier, antall gram karbohydrat og kilder til vitaminer eller bestemte fettsyrer er det vanskelig å skille dette hva kroppen faktisk trenger.” – kjente jeg meg godt igjen i, både heldigvis og dessverre. Glad for alt jeg har lært og lærer, det har ført med seg mye bra for min del, men skulle noen ganger ønske at overbevisningene om fakta ikke overstyrte sultfølelse, smak og ønsker. Av erfaring kan jeg i hvert fall si at for min del har det blitt bedre med tiden. De to ytterpunktene har blitt til en middelvei på mange måter, og det er så deilig. Ikke helt “der” enda, men betydelig mer balansert enn tidligere.
      God helg, søta!

    4. Vet du, jeg er så fan av deg! Jeg er 60 år, men kan relatere til så mye du snakker om. Ernæring og kosthold, plunder med å bli gravid og alle dine refleksjoner rundt det. For meg så virker du som et veldig fint og kunnskapsrikt, men sårbart, menneske. Det er ofte de beste! Stå på! Ønsker deg en god helg og lykke til med både jobb og resten videre i livet! <3 Jeg følger deg, av både interesse om omtanke. 🙂

    5. Du er så inspirerende, Helene. Jeg er faktisk veldig takknemlig for at jeg fant bloggen din. Du skriver så godt. I tillegg til at du bare er et helt nydelig. Følger med deg på snap vær dag. Men så lurer jeg på disse pannekakene du pleier å ha til frokost. Er kaloriinnholdet høyt? Er det lurt å spise dem når man slanker seg? Takk for svar. Ha en fin helg!

    6. Kamilla K: Tusen takk Kamilla <3 godt det ikke bare er meg! Med utdannelse føler jeg at jeg alltid må vite alt og at andre lett kan dømme meg. Veldig dumt, men samtidig ganske normalt vil jeg tro. Jeg opplever at jo mer jeg tør å si at jeg faktisk ikke kan alt, jo mer stoler folk på kunnskapen jeg har. Ikke minst stoler jeg på den selv!

      Ha en superhelg, god klem <3

    7. Jeg digger å følge deg på snap og blogg. Jeg er ikke kunnskapsrik på mat, så du hjelper meg utrolig mye😉

    8. For et flott og reflektert innlegg 😊 Jeg liker at får fram ulike nyanser og synspunkter siden kosthold ikke er svart-hvitt. Jeg har laget proteinrike rundstykker (med bløtlagte havregryn) flere ganger takket være deg 😊 Jeg spiser når jeg er sulten, følger ikke klokka slavisk slik jeg gjorde før, noe som ble helt feil.
      Tommel opp for dette innlegget 😊

    9. Hei! Har tittetinnom bloggen din litt i det siste. Fant den ganske nylig. Jeg vil bare si at du virker veldig reflektert og innsiktsfull! Det gjør godt å lese innleggene dine – spesielt dette! Takk for at du er slik du er 🙂

    10. Veldig bra innlegg!! Har tenkt på dette selv både under og etter ernæringsstudiene. Igjen, takk for at du deler så mye interessant :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg