Kraft gjør deg vakker og gir deg god helse – mine tips og triks

Jeg får masse spørsmål om kraft hele tiden, så gøy at mange er nysgjerrige på det! Kraft er skikkelig supermat rett og slett, og denne gulldrikken har vært en stor hjelp i min helsereise. Kraft heler tarmen, noe som har vært viktig for meg i kampen om å bli frisk fra ME. Det har en lang rekke helsefordeler, men i tillegg smaker det fantastisk. Enhver kokk med respekt for seg selv bruker ekte kraft i sin mat 😉

Å koke kraft er både billig og enkelt. Råvarene du trenger er bein eller benrester, altså mat som mange mennesker regner som søppel. jeg liker best å bruke viltbein fra dyr jeg kjøper rett fra jeger, storfebein eller lammebein eller kyllingskrog. Jeg kjøper kylling fra stange, holte eller øko fra coop. 123levert.no har kraftbein som leveres til deg til en billig penge!

Her om dagen laget jeg helgrillet kylling til oss og da satt jeg igjen med et fint kyllingskråg til kraftkoking. For meg er det helt fantastisk at vi kan bruke hele dyret på denne måten, og få flere middager og masse næring ut av restene.

Jeg gjorde det superenkelt, hadde skråget oppi en stor kjele og fylte den med vann så det dekket godt. Vanligvis tilsetter jeg gulrøtter, løk, hel pepper og litt urter men det hoppet jeg over denne gangen. Jeg ville lage en mild og nøytral kraft. Jeg hadde oppi en ss eplecidereddik da dette kan bidra til å trekke mineraler ut av beina.

Jeg lot kraften stå til den småputret, den skal ikke stå og koke, bare ha små, små bobler, nesten bare trekke. Dannes det mye skum og avfall på tommen kan du skumme dette av.

Etter eventuell skumming satte jeg den inn i ovnen som jeg hadde varmet til 90 grader. Her lot jeg den stå i to døgn. Vanligvis bruker jeg wonderbag, men nå har mamma lånt min og dessuten ville jeg teste denne metoden for dere som ikke har wonderbag. Jeg føler at det er trygt å la den stå i ovnen, men det aller tryggeste er selvfølgelig å bruke wonderbag. Bruker du wonderbag må kraften varmer hver 12. time. Eget innlegg og rabattkode på denne geniale bagen kommer snart!

Jeg lar kraften stå i 1-2 døgn, trenger du ovnen er det bare å ta den ut og sette den inn igjen etterpå.

Når den er ferdig tar jeg frem en stor bolle og legger en sil over. Så øser jeg kraften over i bollen gjennom silen. Jeg kjøper store plastsiler på ebay, helt genialt til all matlaging!

Når kraften er avkjølt setter jeg den i fryseren (husk å ikke fylle helt fult) eller i kjøleskapet noen dager til den skal brukes. Jeg fryser også i isbitterninger så jeg kan tilsette taco, gryter osv. Fettlaget som dannes på toppen kan du fjerne eller bruke som stekefett, litt avhengig av kvaliteten på dyret du har brukt.

Her kan du se en film der jeg lager kraft:

Har du spørsmål er det bare å fyre løs <3

30 kommentarer
    1. Har tenkt på å koke kraft, men jeg synes ikke tiden alltid er til stede. Kan kollagen “erstatte” kraft? Hvorfor/hvorfor ikke? 🙂

    2. Love this! 🙂 Her drikkes det kraft hver dag, synes det er så godt og varmende. Kjøper kraftbein hos Strøm-Larsen, alltid stas. Og duften i leiligheten når kraften har trukket i et par døgn: helt nydelig!

    3. Hurra for rabattkode! Jeg var inne og tittet på wonderbag forrige uke og tenkte at må jeg ønske meg 🙂 Tenker kraft er en veldig fin måte å få i seg litt “kjøttmat” for en som ikke verken spiser eller liker kjøtt.. Men da kan man jo gjemme det i en deilig grønnssakssuppe? Haha! Stemmer ja til no labels når det kommer til mat, og å prøve ut forskjellig og lytte til sin egen kropp og hva den trives best med. Stor klem<3

    4. Første gang jeg kommenterer her så jeg ville bare si at jeg virkelig har sansen for bloggen din og er nå fast leser etter at jeg ved en tilfeldighet kom over den 🙂 Jeg er jo også ganske interessert i ernæring så bloggen din med din faglige tyngde er veldig kjekk å lese.
      Ellers lurte jeg på om det ikke er bedre å legge kraften på glass? Jeg har lest at plastikk kan være hormonforstyrrende så jeg prøver selv å holde meg mer til glass for oppbevaring.

    5. Bibi: Takk Bibi 😀 det er absolutt bedre med glass, men det er også mer styrete og tar langt mer plas i fryseren. Jeg er ikke fanatisk, men avkjøler kraften endel før jeg har den i plasten. En skal unngå å varme mat i plast 😉 klem fra meg!

    6. Hei, hva er rabattkoden for wonderbag ? Kan jeg få den? Og hvor man kan kjøpe den? Og hvis den er like god som ovn? Takk for svar. Hilsen Agnieszka

    7. Karianne: Du kan redusere kraften ved å la den stå og trekke med lokket av, da blir den mer konsentrert. Når jeg lager en suppe er all væsken kraft, når jeg lager taco er væsken erstattet med kraft, det er vel en dl 😉

    8. Har prøvd meg på kraftkoking for første gong 🙂
      Klarer ikkje å få brukt kraft kvar dag i matlaging trur eg, og tenkte derfor å prøve å drikke litt i tillegg.
      Veit du kor mykje kraft og kor ofte ein bør få i seg kraft?
      Blir den ødelagt om eg varmer den litt i microbølgeovn?
      Tenker den er sikkert ikkje så god kald…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg