hits

Blir du feit av karbohydrater på kvelden?

  • 26.10.2016 kl. 09:52

God morgen <3 Her startet dagen med en rolig treningsøkt, så utrolig deilig! Jeg føler meg mye bedre etter en litt tung kveld i går. Takk for utrolig mange koselige snaps, jeg setter så pris på dere <3

Over til dagens tips:

Mange kostholdseksperter hevder at du skal begynne dagen med karbohydrater for da har du hele dagen til å forbrenne dem. Dette kan sikkert høres logisk ut, men det er faktisk ikke sant. Det er rett og slett ikke slik kroppen fungerer! Å spise karbohydratene til kvelden har faktisk vist å kunne gi en rekke helsefordeler, alt fra økt muskelmasse til mer futt på trening.

Visste du at å spise karbohydrater til kvelds gir bedre søvn? Når vi spiser karbohydrater utskilles insulin som "låser opp" cellene slik at aminosyrer, fettsyrer og sukker kan gå inn i cellene fra blodbanen. Når dette skjer kan hjernen ta opp mer tryptofan, en aminosyre vi får fra maten vi spiser. Her omgjøres først tryptofan til serotonin før det omgjøres til melatonin.

Melatonin er kroppens søvnhormon, da det får oss til å bli trøtte. Når det er mørk stimuleres omgjøringen av melatonin, så det er lurt å både spise karbohydrater ca 3 timer før du skal legge deg samt slå av mest mulig lys på kvelden.

Jeg spiser for å optimalisere hormonbalansen min om dagen, så for meg er dette veldig spennende! Jeg har lært bort dette måltidsmønsteret i kursene mine, men nå går jeg virkelig inn for å følge det selv. Det er vanskelig å utfordre meg selv faktisk, det er utrolig hvor hardt gamle tanker og overbevisninger kan sitte i.

Havregrøt til kvelds <3

12 Kommentarer

Anette

26.10.2016 kl. 11:17
Kan du legge ut oppskrift på havregrøt? Dette var noe nytt, karbohydrater på kveld. Kanskje jeg skal prøve det 😊 Havregrøten din så supergod ut 😃

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 15:52
Anette: Det kan jeg :D

Linn

26.10.2016 kl. 15:48
Hei,

Pannekakene som du spiser til frokost (med havregryn) følger de etter hva som er lurt å spise til frokost? Siden det er fokus på proteiner og fett til frokost og heller karbohydrater til kvelds? Er det så lite karbohydrater i pannekakene at det ikke gjør noe, eller hva er dine tanker her? :)

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 15:53
Linn: Det kommer litt an på hva en ønsker å oppnå, jeg spiser ca 20 gram karbo til frokost selv :) det er ikke mye :D

Monica

26.10.2016 kl. 16:32
Hei!

Det du skriver her, er noe jeg har lurt litt på en stund. Har en diett plan, hvorpå havregrøt er ført opp som kveldsmåltid. Og fett riklig mat på morgenen. Men nå fikk jeg svar på nettopp det jeg lurte på ang karb. 👍

Synes du har en flott blogg og du tar opp så mye interessant. Digger det 👏

Ha en fortsatt flott onsdag.

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 20:42
Monica: Oj, da er vi to! Takk i lige måte <3

Jan Olav

26.10.2016 kl. 16:37
Ein skal nok generelt vere forsiktig med karbohydratar. Eg for min del tar eit feittrikt måltid til kvelds, og somnar som ein stein kvar natt.

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 20:42
Jan Olav: Det stemmer ikke helt Jan Olav, det blir litt for generaliserende. Noen skal ikke ha for mye karbo, men det gjelder lagt fra alle ;)

Line

26.10.2016 kl. 17:56
Dette (biorytmedietten) har jeg lest en del om,og synes det virker interessant, men har bare funnet noe skriftlig fra den norske kilden (husker ikke navnet nå). Han viser riktignok til vitenskapelige kilder, men jeg har ikke lest meg opp på disse. Har du noen tips til mer litteratur eller forskning på dette?

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 20:43
Line: Det er Børge som har utviklet biorytmedietten, men å spise etter biorytmen finnes det jo flere bøker om. Jeg ville startet med å ese hans artikler ;)

Bella

26.10.2016 kl. 20:35
Kunne du ha skrevet et innlegg om kunstig søtning? Synes det er en heftig trend i sosiale medier nå (spesielt i fitness-miljøet) der det promoteres så hardt for det jeg vil kalle "ikke-mat" fulle av søtningsmidler. Tenker da spesielt på alle aminosyre-drikker, proteinpuddinger og barer.

Helene Ragnhild

26.10.2016 kl. 20:44
Bella: Uff, jeg vet! Kan jo starte med at de aller fleste blir oppblåste og dårlige i magen av det, og at tarmhelsen er essensiell for god helse!! <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere år som prøver er jeg endelig gravid! Følg gjerne min reise mot å bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no