hits

Fermentering ABC

  • 31.10.2016 kl. 20:08

Som jeg skrev i innlegget om surdeigspannekaker er fermentering ordet p alle kostholdsinteressertes lepper om dagen. Dette er ogs en matvaregruppe som gr igjen i alle tryper kosthold, alt fra vegansk til paleo. Jeg elsker fermentert mat og hvordan det pvirker min kropp. Fermentert mat er en hjrnestein i mitt korthold for bli bedre fra ME, og f tarmen min i balanse. Hallo fin hud og hade poppblst mage!

Jeg hrte frst om fermentert mat via en raw food bok fra USA i 2010. Jeg begynte lage hjemmelaget surkl da det skulle hjelpe p tarmen og dermed gi meg finere hud. Jeg slet mye med huden min p den tiden, og var villig til prve det meste. Mamma lo s godt av meg da jeg skulle lage "beauty enzyme salad" og hun fortalte meg at det var surkl, haha.

Hva er egentlig fermentering?

Fermentering er en kjemisk prosess der sukker omgjres til syrer, gass eller alkohol. Fermenteringsprosessen skjer i bakterier eller sopp, men kan ogs skje i muskelceller nr det ikke er oksygen til stede. I matlaging brukes fermentering som en konserveringsmetode, som viser seg gi en rekke fordeler. Nr vi fermenterer utvikles ogs spesielle smaker, og det er overraksende godt!

Hvorfor skal jeg fermentere?

Fermentering gjr maten lettere fordye, mer nringsrik og gunstig for fordyelsen. Nr vi fermenterer noe vil det brytes ned, et eksempel p dette er nr vi fermenterer korn med en surdeigsstarter. Da brytes antinringsstoffer, stivelse og gluten delvis ned slik at kornet blir lettere for tarmen din hndtere. Kl som er fermentert til surkl er ogs lettere fordye enn r kl.

Nr vi fermenterer formerer bakterier seg og du fr et bredt utvalg av gunstige rakkere som tarmen din srt trenger. Vi har faktisk 10 ganger s mange bakterier p kroppen som vi har celler, det vil si at vi kun er 10% menneske, resten bakterier. Nr jeg sier utenp mener jeg i alle kroppens hulrom, husk at tarmens innside anatomisk regnes som utenp kroppen (mind fuck?). Bakteriene har stor effekt p helsen vr, og vi er faktisk sannsynligvis enda langt fra skjnne hvor stor denne effekten er.

Fermentert mat inneholder som regel ikke bare levende bakterier, probioktika, men ogs prebiotika. Dette er bestemte typer fiber som bakteriene bruker som mat. Vi trenger bde probiotika og prebiotika for ha en sunn tarm.

Hva gjr fermentering for kroppen?

Et raskt googlesk vil fortelle deg at fermentert mat kan hjelpe mot alt fra vond stort til forbruksgjeld. Neida, jeg tuller, men bare nesten. Poenget er at en skal ta slikt med en klype salt. Nr det er sagt er fermentert mat svrt gunstig for deg, og det er ikke overraskende at det er en stadig strre gruppe mennesker som sverger til fermentert mat i Norge. Mange fr en veldig mye bedre fordyelse, et styrket immunforsvar (ikke s rart nr 80% av immunforsvaret sitter i tarmen), finere hud, mer energi og en generelt bedre helse.

Fermentert mat kan bidra til:

♥ ke tarmens evne til ta opp nringsstoffer, f. eks jern

♥ bidra til et stabilt blodsukker

♥ redusere risiko for tarmkreft ved styrke tarmen

♥ Mat du vanligvis reagerer p, kan ofte spises nr den er fermentert (for eksempel surdeigsbrd og kefir)

♥ Et kt mangfold av gunstige bakterier i tarmen

♥ God tarmhelse gir bedre immunforsvar, finere hud, mer energi og kt velvre

Levende bakterier?

Selv om det er mange fermenterte matvarer p supern betyr ikke dette at de inneholder levende bakterier. Eksempeler p matvarer som er fermenterte er vin, sjokolade og yoghurt. Disse matvarene innholder likevel ikke levende bakterier, da de som regel er varmet opp for ke holdbarheten.

Jeg fr ogs nesten daglig sprsml om hvorvidt en kan bruke kologisk surkl fra helios, men denne er ogs dessverre pasteurisert og inneholder derfor ikke levende bakterier.

Hvordan komme i gang med fermentering?

Fler du deg overveldet? Du er ikke alene! Jeg har vrt i dine sko, jeg lover! Jeg har rtnet ting, jeg har sprengt en surkl hjemme hos mamma og pappa og jeg har blitt frustrert. For at du skal unng dette synes jeg du skal flge mitt enkle rd, velg deg en ting du vil teste og start der. Ikke gap over mer enn du klarer p en gang.

Fermentering er egentlig ikke vanskelig, men det er veldig nytt og uvant for mange av oss. Vr derfor snill med deg selv, husk at det ogs skal vre lystbetont. Nr vi fermenterer jobber vi med levende mekanismer, s her gjelder det vise litt kjrlighet og omtanke. Hres crazy ut, men bare tro meg p dette ;)

Min surdeigsstarter

Hvordan kan jeg finne startere?

For fermentere trenger du noen ganger en starter. Hva du trenger avhenger av hva du skal lage, noen startere kan kjpes p butikken, mens andre m fs fra andre eller lages selv. Min erfaring er at det er lettest f startere fra andre, da fr du lettere i gang fermenteringen selv. Det beste stedet f startere er faktisk p facebook, i grupper som tradisjonsmat (sk s fr du opp en i nrheten der du bor) eller melkesyregjring. Nr du frst fr tak i en levende starter er den s mye enklere bruke enn vekke en trket starter kjpt p internett til live, i tillegg er det mye billigere.

Jeg har selv vrt hjemme hos eller mtt fremmede for f en bit surdeigsstarter, en kombucha scoby eller noen kefirkorn. Jeg har ogs hatt mange ste jenter her hjemme for hente startere. Dette er en delingskultur som er utrolig koselig, s vr raus og del tilbake!

Hvorfor er det sukker i fermentert mat?

Nr du skal fermentere trenger du sukker eller stivelse (som ogs er en form av sukker) for fermentere. Bakteriene omgjr sukkeret til organsike syrer og det er dette som gjr maten gunstig. Hvor mye sukker som blir igjen i det ferdige produktet kommer an p hvor lenge du fermenterer. Selv liker jeg la ting st til omtrent alt sukkeret er borte, jeg liker den syrlige smaken som utvikles og kroppen min er ikke s glad i sukker.

Mine fermenteringsfavoritter

Hjemmelaget surkl

Klassikeren og mitt frste fermenteringsprosjekt. Surkl er p mange mter det aller enkleste lage og for mange det enkleste tle. Jeg oppfordrer alle mine kunder og kursdeltakere lage surkl! Det er magisk for tarmen din, selv om det er lurt starte i det sm, dette er potente saker.

Det eneste du trenger er kl og salt, oppskriften min finner du her, men les ogs gjerne dette fr du setter i gang.

Kefir



Kefir lages med melk og kefirkorn. Dette er en av de mest bredspektrede kulturene og den er utolig god for fordyelsen. Jeg elsker hjemmelaget kefir og lager denne helst p ferskmelk rett fra bonden. Dette er ikke s lett f tak i, s du kan fint bruke kologisk helmelk eller kologisk rrosmelk. Sistnevnte er i tillegg lavpasteurisert. Oppskrift p kefir finner du her. Kornene kan du f fra en annen kefirlager eller du kan kjpe dem trket her.

Vannkefir



Say what? Denne er litt mer ukjent. Vannkefir lages med en annen type kefirkorn enn ved melkekefir, i tillegg trenger du vann, sukker og eventuelt rosiner. Det er mange r siden jeg laget vannkefir frste gang, jeg tror det var i 2011. Jeg lager ikke dette i dag, jeg har rett og slett ikke plass. Men jeg har lyst til komme i gang igjen snart, for det smaker nydelig og er veldig enkelt lage. Det er litt som brus faktisk, da det utvikles kullsyre ;)

Jeg skal legge ut oppskrift s fort jeg fr laget det, men s lenge kan du bare google s finner du. Korn kan du f fra en som lager vannkefir eller du kan kjpe dem her, eller en startpakke her.

Kombucha

Kombucha er rett og slett fermentert te og har blitt supertrendy, spass at du n finner dette p utesteder i Oslo! Du kan kjpe ferdig kombucha p helsekosten, men det koster en formue i forhold til lage det hjemme. Dette er ikke fordi produsentene er kjipe, men fordi emballasje, frakt, markedsfring og salg koster. Da blir ikke prisen p produktet deretter. For lage kombucha hjemme trenger du en kombucha scoby, eller en kombucha baby. Scoby str for "symbiotic culture of bacteria and yeast". Dette er alte en slags bakterie-sopp som omdanner sukker til syrer og dermed lager kombucha. Du kan ogs lage kombucha uten baby, men det er lettest f det til med.

I tillegg til scoby trenger du sort te, gjerne med fruktsmak og sukker.

Jun te

Jun te er kombuchaens lysere og mildere lillesster og kalles ofte kombuchaens champagne. Kombucha lages p sort te og sukker, lages jun te med grnn te og honning. Jeg lager masse jun og synes det er kjempe digg! Jeg tar det til og med med meg p fest, og drikker det innimellom vinglass, hehe. Da er det ingen som merker at jeg drikker mindre og jeg slipper dagen derp. Oppskriften p jun te finner du her. Jeg har masse jun scobyer p et scobyhotell som jeg gir bort til ste lesere hvis de spr pent :)

Fermentert ketsjup



 

Jeg har aldri likt ketsjup, men etter at jeg smakte dette har jeg ftt helt dilla. Jeg bruker det p alt mulig og m ha det i hverdagen. Dette er utrolig lett lage, du fr alle ingrediensene p dagligvare med unntak av starteren. Jeg vet at noen sier du kan sette i gang ketsjup med molkosan, men jeg synes den blir best og fr mest futt med en levende starter. Du kan bruke kombucha, saft fra surkl, vita biosa (kjpes p helsekost), myse (en vske du fr nr du siler kefir) eller en par ss ferdig fermentert ketsjup). Oppskrift finner du her.

Fermentert pesto

Hjemmelaget pesto er faktisk superlett lage, og hvis du vil kan du ogs fermentere den. Da blir den mye lettere fordye og langt mer holdbar. Oppskrift p rd, fermentert pesto finner du her. Grnn pesto finner du her.

Surdeigsbakst

Nr vi baker med surdeig har du en blanding av mel og vann som har utviklet en bakteriekultur. Denne kan du igjen bruke til bake brd, pannakaker, vafler, boller osv. Jeg har nesten ikke spist vanlig brd de siste rene da magen min ikke er glad i det, men ekte surdeig gr fint. Jeg skriver ekte da jeg ikke snakker om surdeigsbakst som er tilsatt surdeigssmak p butikken, men ekte surdeig som har hevet i mange timer og bakt uten gjr. Du kan lage starter, se for eksempel her, men jeg synes det er best f en levende starter fra en annen surdeigsbaker :)

bake med surdeig gjr kornet lettere fordye og mer nringsrikt, men siden vi steker brd osv blir det ikke levende bakterier her. Det er alts sunn og fin mat, men ikke like helende for fordyelsen som for eksempel kombucha, kefir og surkl.

Oppskrift p surdeigsbrd

Oppskrift p surdeigsknekkebrd

Oppskrift p surdeigspannekaker

Fermentert bokhvetebrd

Dette brdet synes jeg er veldig godt, og jeg vet at det er en av favorittene til Gry. Det er hennes oppskrift, men jeg har delt den her p bloggen flere ganger. Det eneste du trenger for lage dette brdet er en pose hel bokhvete og salt, ingen starter! Oppskriften finner du her og her.



 

Jeg hper du ble litt inspirert og kanskje litt klokere, ikke bare mer forvirret? Har du sprsml, skriv en kommentar til meg, jeg skal hjelpe deg s godt jeg kan! N som jeg begynner bli dreven p fermentering vurdere jeg sette opp et lite kurs. Det vil bli her i Oslo og jeg vil maks ha 8-10 plasser. Er du interessert send gjerne en mail til helene.ragnhild@gmail.com (ikke bindende selvflgelig) s jeg kan lufte stemningen litt <3

N skal jeg p surklpartey :D bli med p snap!! (heleneragnhild)

29 Kommentarer

Solfrid

31.10.2016 kl. 21:12
S flott innlegg! Dette vil jeg teste ut :) Men jeg har et sprsml? Er dette trygt spise/drikke for gravide? :)

Helene Ragnhild

31.10.2016 kl. 22:35
Solfrid: Absolutt, vr bare forsiktig med mengdene av kombucha hvis du ikke har drukket dette fr :)

Maren

31.10.2016 kl. 21:30
Hei du:) lurer ogs p om surkl og ketsjup kan spises av gravide? Tenkte prve meg p disse for f i gang fordyelsen, for nr man er gravid er den ingen spk, det gr Tregt;) Har hrt man skal vre forsiktig med kombucha iallfall.

Helene Ragnhild

31.10.2016 kl. 22:34
Maren: Ja, det er ikke noe stress. Hold deg til et par dl om dagen av sistnevnte :D

Marthe

31.10.2016 kl. 21:52
h, for et innlegg! Jeg elsker det, tusen takk! Jeg har et par sprsml om jun te. Jeg har laget det en stund, og har blitt avhengig! I begynnelsen fikk jeg tykke fine scoby babyer p 5-7 dager. N er det svidt det blir en slags hinne p toppen. Hva er grunnen til det? Er selve jun starteren for lite potent? Og er teen ferdig fermentert da? I tillegg lurer jeg p hvor lenge du etterfermenterer med br :)

Igjen - takk for et supert innlegg!

Helene Ragnhild

31.10.2016 kl. 22:34
Marthe: Det kan vre at det har blitt kaldere :D jeg etterfermenterer bare i et dgn jeg :)

Victoria Larsen

31.10.2016 kl. 21:52
S utrolig mange gode tips! Dette skal jeg virkelig teste ut :) Elsker slike innlegg du legger ut! God kveld <3

Helene Ragnhild

31.10.2016 kl. 22:39
Victoria Larsen: S bra :D

Rebecca Charlotte

31.10.2016 kl. 22:56
Yay!! Herlig lese. Jeg skal mekke kombucha og vannkefir i morgen, gleder meg! Skal se hvordan det gr, for etter hvert m jeg bare teste mer. Det er virkelig interessant og om du skulle ha flere jun scoby igjen, hadde jeg blitt veldig glad. Kjempe herlig blogg og det er s gy flge deg p snap!! Lykke til ❤️

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 09:17
Rebecca Charlotte: Jeg har som kan hentes i Oslo :) send meg en mail p helene.ragnhild@gmail.com <3

Lene

31.10.2016 kl. 23:16
Hahah beauty enzyme salad! Det skal jeg begynne si nr alle rynker p nesen av surkl! ste Helene 😄💗 super flott innlegg!

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 09:16
Lene: Haha, jeg vet! Tusen takk <3

Maria

01.11.2016 kl. 01:04
h s mnga bra tips. Det vilj jag grna prova. Tror du att man kan bli bttre i ME om man fermenterar mat? Tack fr allt du delar med dig❤️

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 09:11
Maria: Ja, da det styrker tarmen og det har vi sett i forskning at mange med ME sliter med. 80% av immunforsvaret sitter i tarmen, s tarmhelsen kan pvirke ME :)

Inger Ann Berg

01.11.2016 kl. 07:41
M bare komme i gang, tar surkl og bokhvetebrdet frst. Flotte tips og enkelt og ryddig tekst👍 er litt usikker p den vann kefir'n om det er melkeprotein i. 🤗

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 09:10
Inger Ann Berg: Det er ikke melkeprotein i vannkefir ;)

Kristine

01.11.2016 kl. 07:52
For et flott og informativt innlegg! du er s god! Jeg lurte p om du har noen bker om tarmhelse, eller generell helse, og anbefale?

klem!

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 09:10
Kristine: Takk, det m vel vre sjarmen med tarmen. Ellers har jeg lest pensumbker og fagartikler som jeg tror blir litt heavy :)

Dan

01.11.2016 kl. 10:03
Hei!

Hva tenker du om alle artiklene om at folk har blitt syke av kombucha og andre fermenterte varer. Alt fra leversvikt, acidose til mageproblemer og gulsot?

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 10:09
Dan: Jeg kjenner ikke til noen av dem, men en kan bli syk av alt s det er ingen grunn til unng fermentert mat. Du skal selvflgelig ikke g fra null fermentert mat til drikke mange liter, det er lov tenke selv ;)

Pernille

01.11.2016 kl. 10:25
Kanskje et dumt sprml men la g :)

Du skriver "Mat du vanligvis reagerer p, kan ofte spises nr den er fermentert (for eksempel surdeigsbrd og kefir)" kan jeg da spise surdeigsbrd nr jeg reagerer p gluten? Og kan man f kjpt ordentlig surdeigsbrd et sted ?

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 10:32
Pernille: Ikke dumt! <3
Det kommer an p hva du legger i "reagerer p". Jeg unngr generelt glutenholdig mat, og egentlig har jeg unng alt av korn i lengre perioder da magen min ikke har likt det. Surdeigsbrd tler jeg likevel fint. Endel av glutenet spaltes i surdeigsprosessen, men da er det viktig at du som du sier velger ordentlig surdeigsbrd. Dette kan du f p godt brd eller p handverk p mathallen for eksempel. Ekte vare p Sagene selger ogs ekte surdeigsbrd :)
Har du cliaki kan du ikke spise brd med mel som inneholder gluten.

Anette

01.11.2016 kl. 11:13
Jeg bruker lage sauerkraut og det smaker ikke godt, men jeg spiser det med glede da jeg vet det er bra for helsa 😊 Det var pappa som inspirerte meg til lage det. Han hadde vrt hos legen og hun anbefalte lage det og hadde faktisk sagt at "han mtte lage sauerkraut hvis ikke kom hun ikke til hjelpe han". Flott at det er kt fokus p fermentering.

I gr laget jeg de magevennlige knekkebrdene dine og det var helt herlig spise knekkebrd uten bli oppblst og ekkel i magen s tusen takk for at du deler s mange sunne og gode oppskrifter 😊 Har ogs tipset ssteren min om knekkebrdene 😊

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 11:23
Anette: Wow, for en lege!!! Fantastisk hre fine du <3

Fortuna

01.11.2016 kl. 12:59
Takk for en flott og oversiktlig innlegg!! Dette har jeg lurt p en stund, men klr meg stadig litt i hodet, hehe! Jeg fr lese innlegget flere ganger.

Et par spm :) Nr det gjelder kambucha te, er det bare ha sort te med frukt smak og sukker i ett tett glass? Hvor lang tid, og hvor mye sukker ift te? :)

Kan man tilsette kavre i klen nr man skal fermetere den? Eller br den tilsettes i etterkant? Nr den skal spises? Tenkte det hadde vrt godt med "litt julesmak" i julen. Ogs lurte jeg p om fermetert kl kan varmes? eller vil bakteriene delegges?

Helene Ragnhild

01.11.2016 kl. 18:29
Fortuna: Jeg skal skrive eget innlegg om kombucha, det er en hel prosess som m flges, men nesten helt likt som jun te som jeg linket til :) Klen kan ikke varmes, da dr bakteriene. Du kan ha i karve fr du fermenterer ;)

Fortuna

01.11.2016 kl. 18:40
Okei supert!

Takk for svar!😀🙏🏻

Linn

01.11.2016 kl. 22:11
Hei! Hvordan er det med etterfermeterong av kombucha? Tar du kombuchaen p tett flaske og tilsetter br? Hvor mye br ca?

Setter du kombuchaen med br rett i kjleskapet etter ett dgn? :-)

Supert innlegg :-D

Helene Ragnhild

02.11.2016 kl. 19:22
Linn: Jeg skal legge ut egen oppskrift jeg :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no