Smøret Kourtney Kardashian sverger til

Kourtney er min favoritt Kardashion og følger du ekstra godt med på serien har du kanskje fått med deg at hun er litt alternativ? Under all sminken og de flotte klærne bor det nemlig en liten hippie som tester ut de fleste helsetrendene, ikkert derfor jeg liker henne ekstra godt, haha! En av tingene hun sverger til er ghee, så mye at hun drikker dette hver morgen. Jeg vet ikke om jeg anbefaler det altså, men jeg anbefaler absolutt at du lager dette herlige gullsmøret!

Da jeg viste hvordan jeg lager ghee på snap her om dagen strømmet det inn spørsmål om hva dette er, hva det er godt for og hva det kan brukes til. Ghee er en tradisjonell indisk matvare som har blitt laget i tusenvis av år. Ghee er sanskrit og betyr “sprinkled”. Det er rett og slett klarnet smør, det vil si rent smørfett der en har fjernet melkeproteinene. Det kan brukes akkurat som smør, men det tåler høyere varme. Ghee er rikt på fettløselige vitaminer og CLA. Sistnevnte kan mulighens fremme vektreduksjon!

Mange som reagerer på melkeprotein kan bruke ghee da det ikke inneholder laktose eller melkeproteiner. Når det er sagt bør det ikke brukes av de med melkeallergi, det gjøres i hvert fall på eget ansvar.

Jeg blogget om ghee for lenge siden, men nå er det på tide igjen. Dette er nemlig veldig enkelt å lage, veldig sunt og det smaker fantastisk!

For å lage ghee trenger du en pakke ekte meierismør, en stekepanne med litt kant eller en tykkbunnet kjele og et kaffefilter eller en nøttepose.

Smelt smøret i pannen på lav varme, det er veldig viktig at det ikke blir brent. Når det begynner å bloble kan du sette varmen ned til en og la det stå litt til.

Det er ferdig når det har dannet seg skum på toppen, og små klumper nederst. Det skal lukte nøttete, jeg synes det lukter popkorn!

La det avkjøles så du ikke brenner deg.

Hvis du ikke er så nøye på melkeproteinet kan du fjernet skummet med skje og helle ghee forsiktig over på et glass. Vær forsiktig så du ikke får med melkeproteinene som ligger på bunnen!

For å fjerne alt kan du bruke et kaffefilter eller en nøttepose, og sile ghee gjennom dem.

Jeg heller min ghee over på glass og lar det stå fremme ved ovnen. Det holder godt i romtemperatur 😉

Jeg bruker ghee særlig til steking, da det tåler høy temperatur og gir kjempe god smak til maten.

Har du hørt om ghee?

 

17 kommentarer
    1. Hei! Har du kjøpt ghee på butikken før? Kjøpte en fra en innvandrerbutikk og hadde den i bulletproof kaffe, men synes den ga en veldig spesiell smak…Man venner seg kanskje til den. Smaker hjemmelaget ghee også litt merkelig?

    2. Ja dette er en av de positive tingene jeg har lært gjennom deg👍, og er kommet til “himmelen”. Har brukt det til å bake med også, Himalaya så godt det ble. Hører også det blir brukt på en restaurant her med indisk driver. Jeg er så glad for at jeg fikk vite om dette, har liksom manglet noe etter påvist melkeprotein intoleranse. 👏👏👏( jeg siler i dobbel gassklut)

    3. Hvis man allerede bruker ordentlig smør så får man i seg de samme helseeffektene ved ghee? Eller er det kun ved å lage ghee man får de?

    4. Har hørt om ghee og lenge hatt lyst å lage det. Hvor på nettet får jeg kjøpt ghee? Hvor høy steketemperatur tåler ghee kontra vanlig smør? 😊

    5. Helene: Jeg liker ikke å bruke det i bulletproof faktisk, da er nemlig melkeproteinene med og lager den gode, fløteaktige smaken 🙂 kan ikke si noe om den du kjøpte, men den jeg lager smaker nydelig! (i min mening da, hehe)

    6. Artig å lese at det kalles ghee i USA. Men dette er jo egentlig klarnet smør (på norsk) som vi kokker pleier å gjøre med smøret for å lage bernaisesaus. Men det er fint at du gjør de med melkeproteinintoleranse kjent med muligheten for fortsatt å kunne spise godt smør. De med melkeproteinallergi bør kanskje være litt mer forsiktig med denne? ( spor av) Artig innlegg og fin blogg.

    7. Trine: Tusen takk! Ghee er visst når en lar det ligge og brune litt lenger 😀 klarnet smør er når du bare fjerner melkeproteinene med en gang. Det er opprinnelig fra india, men det stemmer at kokker bruker det selvfølgelig! Godt ekte kokker vet å bruke ekte smør sier jeg bare! De med allergi bør unngå dette av sikkerhetshensyn 🙂

    8. Anette: Du kan kjøpe på helsekost, men det er mye billigere å lage dette selv 😀 det vil ikke svi seg slik smør gjør, men det er uansett ikke sunt å bruke skyhøy steketemp 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg