Konkurranse – Vinn billetter til kostholdsmesse der jeg holder foredrag

Allerede på søndag skal jeg igjen gjøre noe av det beste jeg vet, nemlig å holde foredrag! Denne gangen er det på høstkonferansen til lille måne forlag sammen med en rekke kjente profiler. Det kommer både ernæringsfysiologer, leger og professorer innen ernæring, og årets tema er fett og hjerte- og karsykdom.

Jeg gleder meg til å høre foredragene selv, og det er veldig kult at jeg er invitert til å snakke. I fjor var jeg på konferansen og var fortsatt student, og i år er jeg foredragsholder! Lov å være litt stolt da?

Jeg skal snakke om hvordan det er å ta utdannelse innen ernæring, hvordan jeg spiste meg til bedring av kronisk sykdom og hvorfor jeg anbefaler det kostholdet jeg gjør i dag.

“Mitt mål er å inspirere så mange som mulig til å leve litt sunnere. Jeg er derfor opptatt av å formidle et balansert kosthold som kan få mennesker til å føle seg bra, innenfra og ut. Ellers elsker jeg å snakke om tarmhelse, hvordan vi kan få en bedre fordøyelse, samt et kosthold som fremmer fertilitet hos kvinner. Jeg skal fortelle om mitt syn på kosthold, de statlige rådene og hvordan en ernæringsstudent som meg endte opp med å fremsnakke smør, kraft og lever.”

Dette er stedet for deg som er interessert i å spise mat som gir god helse. Jeg lover deg at du kommer til å lære mye, og ikke minst bli veldig inspirert. Vi blir jo bombadert med informasjon om helse om dagen, men det er lite som slår å være til stede på et foredrag. Ikke minst får du møte masse spennende mennesker, det er stands og det er god energi!

Jeg vil jo gjerne møte så mange som mulig av dere på konferansen, og har derfor fått lov til å lodde ut to billetter til leserne mine.

For å delta må du legge igjen en kommentar der du forteller om en ting du skulle ønske jeg kunne ta med i foredraget mitt. Kanskje blir nettopp ditt bidrat trukket ut og du får ønsket ditt oppfylt? Jeg trekker en heldig leser som får ta med seg en venn 😉

Her kan du lese alt om foredragsholderne, kjøpe billetter og få generell info om konferansen.

36 kommentarer
    1. Jeg vil veldig gjerne høre mer om påvirkningen av å gå på p-pille over lengre tid. Jeg har skjønt at dette kan føre til at lagre av enkelte mineraler og vitaminer brukes opp men vil gjerne lære mer om det.

    2. Ååå, dette vil jeg så gjerne få med meg! Skulle gjerne hørt om hva som har gjort den største endringen i din vei mot å bli frisk. Det er en jungel sv kostholdsråd der ute, og det er så lett å gå seg vill!

    3. Jeg kunne tenke meg at du snakket om antinæringsstoffer og enzymhemmere i frukt, grønnsaker og korn. Og hvordan man bør tenke på dette når man er syk kontra en som er frisk.

    4. Som kronisk syk selv synes jeg det er veldig interessant hvor mye kosthold har å si. At ved å ekskludere eller inkludere ulike matvarer kan hverdagene faktisk bli bedre. Jeg stolte blindt på at kun legene kunne hjelpe meg, men etter å ha satt meg inn i eget kosthold ser jeg det er så mye jeg kan gjøre selv. Synes det er så spennende å høre om hvordan man kan spise seg til bedre helse og bedre energi. Jeg ønsker å lære mer om hvordan man kan bruke mat som medisin.
      Tusen takk for at du er en stor inspirasjon til å bedre min hverdag ❤

    5. Masse lykke til Helene. jeg kunne tenke meg å høre mer om hvordan du / hvis dette er tilfelle, kjenner på kroppen endringer når du inntar ulike matemner. Er de konkrete tegn du ser/kjenner på kroppen. Jeg synes det er vanskelig å merke på kroppen hva ulike matvarer gjør for meg, helt til kroppen sier “stopp” og den ikke har det bra.
      Men kanskje du som har vært helt nede, kjenner dette på en annen måte.

    6. Hei – hva om du kunne si noe om hvor raskt kroppen endrer seg når man endrer kosthold? Dette hentet fra Randi Johansen sitt foredrag vedr kosthold og hjerte/ karsykdom på kostholdskonferansen Trondheim i fjor (” Genenes favorittdiett”) . Viktig fordi det betyr det er håp og mange vil merke effekt etter veldig kort tid! Ett døgn bare faktisk! Gjør det kanskje lettere å ta beslutninger om endring 😊
      http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-overvekt-stress-diabetes/2011/09/genenes-favorittdiett
      Vurderer skifte yrke og ta ernæringsutdanning selv så skulle gjerne vært på konferansen 😊

    7. Kunne vært interessant om du kunne snakket om tarmhelse og mat for psykisk helse/vinterdepresjon 😊👍🏻 Hadde vært gøy å se foredraget🙏🏻
      Elsker bloggen din, oppdaget den for noen uker siden og har lest side opp og side ned. Til og med fått meg scoby og venter på min første kombucha. Prøve ut ltt ting for bedre mage. Så tusen takk!😊
      Og jeg heier sånn på dere når det gjelder graviditeten, håper det sitter snart! Det fortjener du😊
      Klem fra ny, fast leser

    8. Dette har jeg veldig lyst å få med meg. Jeg kunne tenke meg at du pratet om hvordan man kan spise seg frisk av kroniske sykdommer. Jeg har chrons sykdom og min mor har Me og Chrons. Hadde vært nyttig å tatt med min mor på dette. Også er det interessant det med p-piller 🙂

    9. Jeg skulle gjerne vært med og hørt på foredrag med deg 😊 Jeg synes sammenhengen mellom hudproblemer og kosthold er veldig interessant. Før da jeg baserte kostholdet mitt på helsedirektoratet sine anbefalinger hadde jeg en del kviser mens nå når jeg spiser annerledes har jeg mer sporadiske hudproblemer

    10. Hadde vært veldig inspirerende å sett foredraget ditt og de andres, med alle spennende temaer! Alt med tarmhelse er svært spennende, og jeg har en følelse av at fokuset på dette vil være mer “alment” i årene framover. Dette temaet er interessant uansett, men hadde vært interessant om du har noen tanker rundt sammenhengen mellom tarmfloraen/miljøet i tarmen og vekt. Ellers om hva du tenker om nytteverdi av å ta tilskudd som molkosan, melkesyre i kapselform og lignende.
      Ellers lykke til med den spennende tiden dere er inne i, krysser alt jeg har for at det går veien denne gangen 🙂

    11. Åh, ditta har eg superlyst å reise på 😀
      Å vinne to billetter er jo midt i blinken! Eg stemmer for eit foredrag med fokus på prevansjon, hormoner, fertilitet – superspennande og veldig relevant for mange!
      Klem <3

    12. Dette foredraget hadde vært gøy å få med seg! Jeg hadde likt å høre om det er noe mat/tilskudd som er spesielt gunstig å spise gjennom vinterhalvåret med tanke på psykisk helse og på energien hos de med ME. Jeg har hørt av flere med ME at de opplever å være dårligere om vinteren.
      Ha en fortsatt fin dag! 🙂
      Stor klem <3

    13. Hei Helene! Jeg synes det hadde vært interessant å vite med om hvordan man kan komme biofilm i tarmen til livs ved hjelp av kosten!:)

    14. Hei!
      Jeg vil gjerne høre litt om hva du tenker og vegansk og vegetarisk kosthold, hvilke “følger” dette kanskje kan ha for kroppen over lengre tid. Jeg lurer også på om du kunne snakket litt om det å gå på p-pille lenge (konsekvensene av dette), og hvordan du anbefaler å spise for å bedre psykisk helse (depresjon, komme seg på beina igjen etter spiseforstyrrelse etc.)
      Også ville jeg bare si at du er en stor inspirasjon!
      Klem

    15. Nå som vinteren virkelig har meldt sin ankomst, kunne jeg tenke meg råd om mat/matmønster som kan gjøre en ellers mørk vinter litt bedre (les; vinterdepresjon). Jeg ser det er flere som har meldt interesse for det her og vet at det er mange som er preget av mørketiden, så det hadde vært utrolig spennende å høre litt om!

    16. Noe jeg også lurer på er hva som kan tilføyes kosthold for å forebygge/hindre tilbakevendende hudproblemer som kviser og abscess?

    17. Ååå, dette har jeg så lyst til! Jeg ville likt å høre om de viktigste matvarene i kostholdet ditt. Altså de matvarene du synes alle burde implementere i sitt kosthold for optimal næring og helse.
      Tusen takk for at du er en super inspirasjon! Så ekte, ærlig og nyansert. Digger deg 🙂

    18. Hvorfor markedsfører du deg som ernæringsfysiolog når du ikke er det ? Skal man kalle seg ernæringsfysiolog må man være autorisert klinisk ernæringsfysiolog. Og det vet du veldig godt.

    19. Dette foredraget hadde vært helt supert å ha fått med seg!
      Jeg synes det er superspennende alt som har med tarmhelse å gjøre! Jeg erfarer selv hva det betyr for kroppen og fordøyelsen at man spiser riktig og balansert.
      Den jobben du gjør, med å formidle den kunnskapen du har, å få “mannen på gata” til å forstå hva dette innebærer, er stor motivasjon for meg.
      🙂

    20. Takk for den fine bloggen din, og din ærlighet. Du er en inspirasjon. Jeg vil gjerne høre mer om hvordan kose seg uten at det går ut over helsen og gjerne om mat som fremmer fertilitet

    21. På konferansen sin nettside står det Helene Ragnhild – ernæringsfysiolog. Og du har tidligere kalt deg selv det her på bloggen også, så spesielt “far fetched” å kommentere det, er det ikke.

    22. Bloggen din er utrolig inspirerende! Du formidler alt på en enkel måte slik at alle får mulighet til å ta bedre valg vedr. kosthold i hverdagen. Jeg vil gjerne høre mer om forholdet mellom helse og store mengder stress/lite søvn. Mer om hvordan dette kan påvirke helsen i en negativ retning. Du er en stor inspirasjon 🙂 Krysser fingrene for deg med eggløsning!

    23. Hei Helene!!
      Jeg vil kjempegjerne på foredrag! Åh! Jeg har fulgt deg lenge og lært maaaaasse. La om kostholdet i april etter å ha “funnet” deg. Jeg er ekstra interessert i emnet spise seg frisk fra ME og skulle gjerne hørt deg snakke enda mer om dette og mekanismene bak. Håper jeg er så heldig å bli trukket ut. xoxoxox Susanne

    24. Etter å begynt å følge kostholdsdamene og spesielt din blogg, har jeg blitt veldig nysgjerrig på tarmen😊 Jeg har nylig prøvd å ta grep om kostholdet så alt er egentlig interessant 😃 Stå på! Lykke til!😃❤️

    25. Dette virker kjempe spennende.
      Jeg ville likt å høre om de viktigste matvarene i kostholdet ditt. Jeg hadde likt å høre om det er noe mat/tilskudd som er spesielt godt å spise gjennom vinterhalvåret med tanke på på energien hos oss som har ME.. Jeg har ME, og sliter å få i meg nok jern, vitaminer osv. Veldig bra blogg du har, og masse lykke til! 🙂

    26. Hei:-) Jeg skulle gjerne ha hørt mer om kostholdsendringene du tok. Hvilke små grep man kan ta i hverdagen. Og litt om hvordan beholde på vitaminer/mineraler. Masse lykke til!

    27. Hei, jeg vil veldig gjærne høre mer om hvordan man spiser seg frisk fra ME. Jeg har selv ME, og jeg har forandret en del på kostholdet mitt i det siste. Det har hjulpet betraktelig mye på energi nivået og smerter, men jeg føler at jeg fortsatt mangler mye kunnskap om hva jeg burde og hva jeg ikke burde spise, for å få enda mere energi og kanskje til og med bli frisk en gang 🙏. Jeg vil også vite hvilke kosttilskudd jeg burde ta og hvilke som ikke er så viktige. Jeg har ikke så mye å rutte med så jeg tørr ikke bare prøve meg frem med alle mulige kosttilskudd og vitamintilskudd. Jeg vil helst være sikker på at det er verdt pengene før jeg gjør det.
      Jeg blir veldig glad hvis jeg blir valgt og endelig kan få lære om alt jeg trenger å vite for en bedre helse og hverdag 😀

    28. Ida E: Da skal jeg be dem rette på det med en gang. Jeg er alltid påpasselig med å si at jeg ikke er ernæringsfysiolog, men at jeg har en bachelor i ernæringsfysiologi. Det er faktisk omtrent ingen som vet forskjellen, kun de som jobber i feltet, og da blir det ofte surr. Jeg kaller meg ikke ernæringsfysiolog her på bloggen, så skjønner ikke hvorfor du skal være så hissig jeg. Noen har vel ikke bedre ting å gjøre…

    29. Så spennende, lykke til! 🙂
      Jeg syntes det hadde vært interessant om du ville si noe om hva du anbefalte å starte med dersom man skal legge om kostholdet til mer slik du spiser! Det er jo mye nytt og vanskelig å vite hva man burde prioritere i begynnelsen! Syntes også det hadde vært spennende om du snakket om mat som kan gi “mer energi”, da mange, meg inkludert, føler seg mer slitne på denne tiden av året! Jeg er mye sliten, men vet ikke helt hvor jeg skal starte når det kommer til mat! Hadde også vært gøy om du skrev om dette på bloggen 🙂
      Uansett, masse lykke til!! Du er supertøff 🙂

    30. Å, dette skulle jeg virkelig ønske at jeg kunne fått med meg <3 Er i en fase der jeg prøver å finne et kosthold som kan fungere for meg, og føler jeg har enormt masse å lære, og jeg syntes det er kjempe morsomt og spennende. Jeg har en leddsykdom, så jeg kunne virkelig tenkt meg å høre mer om mat mot betennelse. Det at du skal snakke om mat mot kronisk sykdom hadde virkelig vært fantastisk for meg å få høre mer om. Jeg er for tiden sykemeldt og bruker store deler av tiden på å lære om og lese om kosthold. I tillegg hadde det vært veldig hyggelig å få hilst på deg. <3 Masse lykke til med foredraget!

    31. Åhh, det har jeg kjempelyst til! 😀
      Jeg synes det hadde vært fint å lære mer om stabilt blodsukker og hvordan en frisk tarm skal “føles”. Har levd med konstant ubehag i magen, siden jeg var liten (det ble forsåvidt redusert da jeg ble diagnosert med laktoseintoleranse, men nå som jeg lever på studentbudsjett og er nødt til å ha et annerledes, mye mer karbo-holdig, kosthold er jeg begynt å plages igjen) og er derfor usikker på hvordan magen skal føles når alt er bra. Jeg har nemlig en mistanke om at jeg blander den følelsen, med sult..
      Har akkurat begynt å utforske fermentering også, så det hadde også vært interessant om du tok med litt om i foredraget <3

    32. Dette hørtes veldig spennende ut!:):)
      Jeg hadde villet lære mer om hvordan å lage sunne og bra måltider som holder deg mett til neste måltid. Sliter med at jeg aldri klarer å holde meg til neste måltid og går derfor ofte på en smell eller to i løpet av dagen..
      <3

    33. Åååå, guri malla for en fantastisk premie!!
      Nå er det et hav av ting jeg kunne tenkt meg å høre mer om, men siden jeg nettopp har kommet meg gjennom en hektisk eksamensperiode, lurer jeg litt på det med kosthold, stresshormoner og blodsukker. Hvordan påvirkes f.eks blodsukkeret vårt av økt kortisolnivå i kroppen? Er det noen næringsstoffer man bør innta mer av i forkant av en eksamensperiode og etter?
      Ellers synes jeg alltid at det er spennende å høre mer om kosthold i relasjon til psykisk helse. Og da særlig i forhold til det mer moderne kosthold, ubalansen mellom inntaket av omega 6 og omega 3, det økte inntaket av kunstige søtningsstoffer, halvfabrikata osv.
      Masse lykke til med foredraget ditt på søndag! Det blir nok en stor suksess 😀

    34. Jeg har lenge slitt med utmattelse og mye sykdom, så vil gjerne lære om hvordan jeg kan bruke mat som en måte å gi kroppen mer enegi. Vil gjerne også lære litt om hvordan ulike hormoner, feks via ppiller, påvirker kroppen og hva man eventuelt kan gjøre for å minske negativ påvirkning fra disse uten å måtte slutte. Jeg bruker et par tilskuff for å hjelpe meg i hverdagen, feks jern, krom og spirulina, som jeg føler har gitt meg en positiv effekt, men vil gjerne vite mer om hva disse faktisk gjør med kroppen og hvordan jeg går frem for å velge det som jeg faktisk trenger.
      Spennende konkurranse! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg