Sunnere pølser og potetmos (med skjult grønnsak)

Noen ganger får jeg lyst på pølser, og i går var en sånn dag.

Det vil si, jeg har ikke hatt lyst på noe de siste dagene, men dette fristet plutselig da jeg var på butikken. Da jeg snappet at vi hadde pølser sist var det så mange som synes det var så godt å se at vi spiste det innimellom. Det er rart det der. Jeg trodde før at dere ble mest inspirert av å se perfekte oppskrifter, men så har jeg skjønt at det er så viktig å dele at jeg også er et menneske. Jeg spiser all slags mat, jeg er akkurat som deg! Jeg liker også å se at folk kan lette på sløret, tørr å vis at du ikke er perfekt!

Jeg ville lage potetmos til Jon Anders og da er det ikke fra pose som gjelder. Hjemmelaget potetmos er jo så enkelt å lage og smaker hundre ganger bedre enn pose. Du får nok aldri se meg med en posemos i handlevognen for å si det sånn. Dessuten slipper du masse konserveringsmidler og ingredienser du ikke trenger hvis du lager din egen.

Jeg ville lure mer grønnsaker inn i mosen, så jeg valgte å tilsette blomkål. Dette er helt genialt til barn som ikke liker grønnsaker med mye smak og rare konsistenser. De fleste liker moser, særlig når de er så gode som denne.

Potet har fått et ufortjent dårlig rykte. Den inneholder både vitamin C og rikelig med fiber, ikke minst er det faktisk den matvaren som metter aller best! Denne middagen er ikke verdens sunneste, men den er godt innenfor her hjemme 😉

For å lage mosen trenger du:

(stor porsjon, nok til 4 voksne)

4 poteter (ca 500 gram da de var skrelt)

Et hode blomkål

4 ss meierismør

3 ss melk

Salt

Skrell poteter og kutt dem opp i biter. Del blomkålen i biter og kok/damp alt sammen til det er mørt. Det tok ca 12 minutter hos oss. Så heller du av vannet og tilsetter resten av ingrediensene (minus salt). Stavmiks til en glatt røre, men ikke for lenge, da kan det bli seigt.

Smak til med salt og server med pølsene og ketsjup. Jeg elsker min hjemmelagede, fermentert ketsjup, mens Jon Anders bruker vanlig heinz.

Jeg kjøpte pølser fra coop som er rike på kjøtt, men det finnes mange andre som har enda høyere innhold også. Disse er uten gluten og melk, og det er jo også fint for mange!

Håper det smaker <3

3 kommentarer
    1. Jeg lagde også dette her om dagen, jeg tvang med kjæresten en tur på Røtter, og han fant seg chorizo-pølser i kjøttdisken der!
      Ønsker deg en fin kveld og god bedring. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg