3 tips til bedre fordøyelse – helt gratis!

Når jeg spør hva dere vil lære mer er fordøyelse et tema som går igjen. Det gjør meg så glad da fordøyelsen er utrolig viktig for en kropp i balanse. Når tarmen får det bedre ser jeg at både hudproblemer bedres, energien stiger og ofte kan også psykiske utfordringer lette (ikke forsvinne, men bedres). Tarmen og hjernen har direkte kommunikasjon via vagusnerven, så dette er ikke tull. Selvfølgelig vil det å få en mage som spiller på lag gi økt livskvalitet i seg selv, men da tarmbakteriene påvirker hvilke signaler hjernen sender ut vil det også påvirke mer direkte. Spennende saker altså!

Disse tipsene er så enkle at alle kan begynne å implementere dem, det handler bare om å gjøre det. Vi har utrolig mye informasjon tilgjengelig til enhver tid, men vi bruker lite av det. Det er så lett å lese noe eller få beskjed om at vi skal gjøre noe, men det er faktisk du som må gjøre det. Når jeg sier at du skal drikke ferskpresset sitron hver morgen kan du faktisk ikke presse den dagen før, du kan ikke kjøpe ferdig juice og du kan ikke kjøpe den ihjelkokte sitronsaften som finnes i butikken. Du må gjøre jobben hvis du skal ha effekten!

Tips nummer 1: tygg maten din

VI tygger ikke godt nok og det resulterer i at store matbiter svelges unna. Magesekken din har ikke tenner, den må bruke magesyre og muskellaget sitt til å elte og bryte ned maten. Dette blir en langt mer effektiv prosess hvis maten allerede er finfordelt i din munn. Det er slik vi er ment å spise, maten skal være en finfordelt mos når den treffer magesekken. Når maten blir liggende i magesekken vil den kunne gjære og danne gasser. Dette skaper igjen trykk i magesekken som kan gi sure oppstøt. Det er faktisk som regel for lite magesyre som gir sure oppstøt, ikke for mye.

Tips nummer 2: Spis sakte

Vi spiser mens vi er på farten, mens vi jobber og mens vi ser på tv, og konsentrerer oss stort sett om alt annet enn maten. Tenk tilbake på sist gang du var på resturant. Du satte deg ned, bestemte deg for hva du ville spise og ventet på maten. Allerede da var fordøyelsen din i gang med produksjon av enzymer, spytt og galle, tanken på mat, sammen med lukt og syn, kan nemlig sette dette igang. Da du fikk maten er jeg helt sikker på at du spiste den saktere enn om du hadde sittet ved kontorpulten. Vi nyter hver bit og koser oss, både med maten og med gode venner eller en date.

Å spise på denne måten er veldig viktig for å gi hvert ledd i fordøyelsen tid til å utføre sine oppgaver. Selv om du ikke kan spise på resturant hver dag kan du gi kroppen litt rom rundt måltidene. Konsentrer deg om maten, ta pauser og vær tilstede.

Tips nummer 3: Spis varmebehandlede grønnsaker

Rå grønnsaker er fantastiske, gode og sunne. Dessverre er de også vanskeligere å bryte ned i magen enn varmebehandlede grønnsaker. Når vi varmer maten blir den lettere å fordøye ved at endel av fibrene brytes ned, så sliter du med fordøyelsen din anbefaler jeg deg å varmebehandle grønnsakene dine. Nå som vi er inne i den kalde årsiden er det også mest naturlig for oss å spise varm mat som supper, gryter og dampet mat.

Selv elsker jeg varme grønnsaker, hvor godt de smaker og hvor godt de metter!

Nå skal jeg stupe ned på sofaen, det har vært en laaang dag. Først har jeg vært mange timer på kostholdsmessen, etter det dro jeg rett i 60 årslag. Nå er det tid for litt ro og litt rydding her hjemme før jeg tar kvelden  <3

 

15 kommentarer
    1. Da må jeg handle sitroner i morgen! Saften skal ikke blandes ut på noen måte, bare drikkes bar? Det med å spise sakte og tygge godt er allerede et fokus hos meg, men mer for å være i stand til å faktisk nyte maten, og ikke sluke den. Når man har levd med en overspisingslidelse i tretti år er man vant til at mat kun er trøst og straff, ikke næring, og da glefser man bare inn.
      Det med rå kontra varmebehandlede grønnsaker var jo innlysende, takk for tips!

    2. Dette med for lite magesyre, er det en test man kan ta for å se om man har for lite eller for mye?
      Mvh Julie

    3. Hei. Juicet opp sitron og ingefær på en flaske for en uke og tar en shot hver dag. Gir det samme effekt selv om det ikke er ferskpresset hver dag? Har en baby + mild me, så akkurat nå har jeg ikke mulighet til å juice hver morgen 🙂

    4. Mari: Jeg klemmer bare sitronen, bruker ikke juicer engang. Det tar 5 sekunder å klemme den 😀 måten du gjør det er jo også super, selv om innholdet av C-vitamin vil synke 😉

    5. Flott innlegg.
      Jeg er midt inne i en kostholdsendring pga en fibromyalgi diagnose, hvor flere jeg kjenner har fått et bedre liv med å endre kostholdet. Så jeg gjør alt for å endre dårlige vaner. Men ting skjer ikke over natten og det er ikke bare lett å greie det selv, så da er det så fint med slike blogger som inspirerer med sunn og god mat og sunne vaner 🙂
      Tusen takk for det 😀

    6. Hei
      Hvordan finne ut om en har for lite magesyre? Finnes det tester på dette eller må en bare se etter symptomer?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg