3 tips til bedre fordyelse - helt gratis!

  • 13.11.2016 kl. 19:50

Nr jeg spr hva dere vil lre mer er fordyelse et tema som gr igjen. Det gjr meg s glad da fordyelsen er utrolig viktig for en kropp i balanse. Nr tarmen fr det bedre ser jeg at bde hudproblemer bedres, energien stiger og ofte kan ogs psykiske utfordringer lette (ikke forsvinne, men bedres). Tarmen og hjernen har direkte kommunikasjon via vagusnerven, s dette er ikke tull. Selvflgelig vil det f en mage som spiller p lag gi kt livskvalitet i seg selv, men da tarmbakteriene pvirker hvilke signaler hjernen sender ut vil det ogs pvirke mer direkte. Spennende saker alts!

Disse tipsene er s enkle at alle kan begynne implementere dem, det handler bare om gjre det. Vi har utrolig mye informasjon tilgjengelig til enhver tid, men vi bruker lite av det. Det er s lett lese noe eller f beskjed om at vi skal gjre noe, men det er faktisk du som m gjre det. Nr jeg sier at du skal drikke ferskpresset sitron hver morgen kan du faktisk ikke presse den dagen fr, du kan ikke kjpe ferdig juice og du kan ikke kjpe den ihjelkokte sitronsaften som finnes i butikken. Du m gjre jobben hvis du skal ha effekten!

Tips nummer 1: tygg maten din

VI tygger ikke godt nok og det resulterer i at store matbiter svelges unna. Magesekken din har ikke tenner, den m bruke magesyre og muskellaget sitt til elte og bryte ned maten. Dette blir en langt mer effektiv prosess hvis maten allerede er finfordelt i din munn. Det er slik vi er ment spise, maten skal vre en finfordelt mos nr den treffer magesekken. Nr maten blir liggende i magesekken vil den kunne gjre og danne gasser. Dette skaper igjen trykk i magesekken som kan gi sure oppstt. Det er faktisk som regel for lite magesyre som gir sure oppstt, ikke for mye.

Tips nummer 2: Spis sakte

Vi spiser mens vi er p farten, mens vi jobber og mens vi ser p tv, og konsentrerer oss stort sett om alt annet enn maten. Tenk tilbake p sist gang du var p resturant. Du satte deg ned, bestemte deg for hva du ville spise og ventet p maten. Allerede da var fordyelsen din i gang med produksjon av enzymer, spytt og galle, tanken p mat, sammen med lukt og syn, kan nemlig sette dette igang. Da du fikk maten er jeg helt sikker p at du spiste den saktere enn om du hadde sittet ved kontorpulten. Vi nyter hver bit og koser oss, bde med maten og med gode venner eller en date.

spise p denne mten er veldig viktig for gi hvert ledd i fordyelsen tid til utfre sine oppgaver. Selv om du ikke kan spise p resturant hver dag kan du gi kroppen litt rom rundt mltidene. Konsentrer deg om maten, ta pauser og vr tilstede.

Tips nummer 3: Spis varmebehandlede grnnsaker

R grnnsaker er fantastiske, gode og sunne. Dessverre er de ogs vanskeligere bryte ned i magen enn varmebehandlede grnnsaker. Nr vi varmer maten blir den lettere fordye ved at endel av fibrene brytes ned, s sliter du med fordyelsen din anbefaler jeg deg varmebehandle grnnsakene dine. N som vi er inne i den kalde rsiden er det ogs mest naturlig for oss spise varm mat som supper, gryter og dampet mat.

Selv elsker jeg varme grnnsaker, hvor godt de smaker og hvor godt de metter!

N skal jeg stupe ned p sofaen, det har vrt en laaang dag. Frst har jeg vrt mange timer p kostholdsmessen, etter det dro jeg rett i 60 rslag. N er det tid for litt ro og litt rydding her hjemme fr jeg tar kvelden  <3

 

15 Kommentarer

fabelastisk

13.11.2016 kl. 20:21
Da m jeg handle sitroner i morgen! Saften skal ikke blandes ut p noen mte, bare drikkes bar? Det med spise sakte og tygge godt er allerede et fokus hos meg, men mer for vre i stand til faktisk nyte maten, og ikke sluke den. Nr man har levd med en overspisingslidelse i tretti r er man vant til at mat kun er trst og straff, ikke nring, og da glefser man bare inn.

Det med r kontra varmebehandlede grnnsaker var jo innlysende, takk for tips!

Helene Ragnhild

13.11.2016 kl. 21:18
fabelastisk: Jeg drikker sitronvann i lunkent vann hver morgen :) S enig, det er superviktig!

Victoria Larsen

13.11.2016 kl. 23:14
S mange gode tips flge! Elsker slike innlegg :D Ha en fin kveld!

Helene Ragnhild

14.11.2016 kl. 09:05
Victoria Larsen: <3

julie

14.11.2016 kl. 04:58
Dette med for lite magesyre, er det en test man kan ta for se om man har for lite eller for mye?

Mvh Julie

Helene Ragnhild

14.11.2016 kl. 09:05
julie: Jeg kan skrive om det p bloggen :)

Mari

14.11.2016 kl. 14:16
Hei. Juicet opp sitron og ingefr p en flaske for en uke og tar en shot hver dag. Gir det samme effekt selv om det ikke er ferskpresset hver dag? Har en baby + mild me, s akkurat n har jeg ikke mulighet til juice hver morgen :)

Helene Ragnhild

14.11.2016 kl. 15:07
Mari: Jeg klemmer bare sitronen, bruker ikke juicer engang. Det tar 5 sekunder klemme den :D mten du gjr det er jo ogs super, selv om innholdet av C-vitamin vil synke ;)

Camilla T

14.11.2016 kl. 17:44
Hva er egentlig forskjellen p ta en ss eplesidereddik og ferskpresse sitron?

Helene Ragnhild

14.11.2016 kl. 21:20
Camilla T: Det er to forskjellige matvarer, s de har ulik virkning :)

Elevele

14.11.2016 kl. 21:26
Flott innlegg.

Jeg er midt inne i en kostholdsendring pga en fibromyalgi diagnose, hvor flere jeg kjenner har ftt et bedre liv med endre kostholdet. S jeg gjr alt for endre drlige vaner. Men ting skjer ikke over natten og det er ikke bare lett greie det selv, s da er det s fint med slike blogger som inspirerer med sunn og god mat og sunne vaner :)

Tusen takk for det :D

Unni

15.11.2016 kl. 10:50
Hei

Hvordan finne ut om en har for lite magesyre? Finnes det tester p dette eller m en bare se etter symptomer?

Helene Ragnhild

16.11.2016 kl. 12:16
Unni: Jeg kan skrive et eget innlegg om dette ;)

Helene

18.11.2016 kl. 10:58
Du holdt et veldig bra foredrag p kostholdsmessen Helene! Flink :)

Helene Ragnhild

19.11.2016 kl. 13:08
Helene: Tusen takk <3 Ikke mitt beste flte jeg, men snn er det av og til! stor klem <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits