Jeg er drittlei av å høre at jeg vant i lotto, jeg har jobbet beinhardt!

Noen ganger blir jeg så oppgitt av mennesker. De som ikke unner andre å ha klart noe bra. Jeg skrev et innlegg i går om at jeg hadde fått en veldig fin gave, fordi jeg hadde gjort noe bra. Selv om jeg var syk fullførte jeg bachelorgraden min med rent A-snitt. Jeg gikk ut som årets elev i ernæring, fordi jeg hadde toppkarakterer, drev blogg og holdt foredrag mens jeg studerte, til tross for sykdommen min.

Å studere hjemmefra uten studievenner, en hverdag og et miljø er ikke gøy. Å ikke ha noe sted å møte opp, men å være 100% selvdrevet er ikke for alle, det er faktisk beinhardt, og ikke minst ensomt.

Straks tikker det inn kommentarer om at jeg ikke kan si at jeg har jobbet hardt, det er IKKE derfor jeg har gjort det bra nemlig.

Skal jeg ikke få lov til å være stolt av det jeg har fått til? Skal jeg ikke få snakke om det?

Hvis du sier at noen er flink betyr det tydeligvis at alle andre er dårlige, sånn er det bare. Nåde deg om du kommer som tidligere ME pasient og antyder at du har jobbet hardt for å komme dit du er, da skal du tåle både drittkommentarene og de stygge blikkene fra andre.


Jeg er glad jeg har fått se andre lykkes jeg, slik at jeg kan se at det går an. Jeg tror det finnes et større potensiale i oss alle, er det sygt å si? Jeg mener det er oppløftende! Skulle jeg bare lagt meg under dynen og tatt offerrollen, hadde jeg aldri vært der jeg er i dag. Du er den eneste som kan hjelpe deg. Å skylde på legen, nav eller sykdommen kommer du ingen vei med.

Søsteren min fikk kreft, to ganger. Hun jobbet også for å komme inn på NTNU, det var hennes drøm. Hun får ikke denne utdannelsen på sølvfat fordi hun har vært syk, hun må jobbe for det, med de utfordringene to kreftbehandlinger bringer med seg. Hun bruker ikke kreft for å få skryt av den grunn, men det er ikke til å stikke under en stol at hun fortjener det!

Vi har alle våre utfordringer; sykdom, angst, overgrep og vonde minner. Mest sannsynlig vet du ikke engang hva mange rundt deg går gjennom, det er for eksempel mange til jeg selv ikke har delt, da det er for privat.

Så nei jeg var ikke heldig, jeg vant ikke i lotto. Ikke alle timene jeg lå i sengen og leste. Ikke de dagene jeg ikke klarte noe annet en å skrive en side på den oppgaven. Ikke da jeg skrev bachelor på morfars dødsleie. Jeg har hatt store utfordringer i mitt liv, og jeg gir meg aldri. Det er derfor jeg er der jeg er i dag.

Hjertet mitt blør for alle de som ligger hjemme, som er syke og som sliter. Dere er ikke dårlige, dere er sterke mennesker som kan klare veldig mye, og alltid mer enn dere tror <3

62 kommentarer
    1. “Og alltid mer enn dere tror”. Det er dette jeg er uenig i at man må kommunisere. Det er noe nedlatende og “bare gjør som meg” over det. Hadde du bare skrytt av egne prestasjoner og vært stolt av det du har fått til hadde det vært helt uproblematisk og en inspirasjon. Men det blir noe annet når du samtidig rakker ned på de som ikke klarer det samme.

    2. Kan jeg få spørre hvor du har tatt bacheloren over nett? 😊 Tar selv årstudium i mat, helse og ernæring ved NKS nå, men de tilbyr ikke bachelor der, så bare lurer hvor jeg kan fortsette 😊 å studere over nett har vært en drøm for meg, spesielt når angsten er som verst 😊

    3. Det her synes jeg var bra skrevet og jeg er så enig. Vi lever i et samfunn hvor man ikke har lov å “skryte” av seg selv. Eller det man har fått til. Å selv om det utad kan virke som noen bare “får”alt rett i fanget uten å jobbe for det. Hva f… vet folk om man jobber hardt for det. Alle har vel en fasade utad eller? Stå på 😊❤️

    4. Merker jeg blir så provosert av de som er negative her! Synes dere hun hakker ned på andre osv., så ikke les bloggen og ikke se på snap! Vi som blir inspirert får så mye ut av dette, men dersom du blir provosert, så finn heller noe som kan motivere deg, ikke bruk tiden din på noe som provoserer deg og gir deg negativ energi. Uansett er ord så kompleks og kan tolkes i det uendelig, bare se hvordan en religiøs tekst for eksempel kan tolkes på helt forskjellige måter ut fra samme utgangspunkt.
      Jeg blir inspirert og motivert av deg!

    5. Ikke bry deg om slike nedlatende kommentarer. Hvorfor er det så vanskelig for andre å se mennesker lykkes?
      Ingen kan sette seg nøyaktig inn i hvordan du har/har hatt det så det blir helt feil å komme med bastante utallelser.
      Vær stolt av det du har fått til, med god grunn, vi har alle våre utfordringer 😊
      Jeg jobber nå mot å klare eksamen på siste forsøk. Det er nervepirrende, men jeg skal klare det. Jeg var nedbrutt da jeg fikk resultatet, men jeg klarer det på siste forsøk 😊

    6. Syns nå i grunnen du er god på den offerrollen. Utrolig synd at du føler deg behandlet så ufint at du endte opp med å bli bitter til slutt..

    7. Herre…
      Dama har vært syk, fullført en bachelor fra sengekanten, som i seg selv er imponerende, men også drevet med foredrag og blogg for bla oss.
      Tipper hun er sjeleglad hun har kommet seg på bena, fullført utdannelse og kan drive med det hun liker. Fortjener ikke det en klapp på egen skulder så vet ikke jeg.
      Og det at hun har lykkes, på tross av alt, betyr jo ikke at hun ser ned på andre. Eller at vi må klare det samme.
      Ikke opplever jeg noen offerrollen heller, mere takknemlighet for at det har gått bra.
      Jeg tar en high five for deg, Helene Ragnhild og syntes du har ekstra god grunn til å være fornøyd med egen innsats.

    8. Kjenner jeg blir skikkelig provusert av mennesker som er så nedlatende som visse i ditt kommentarfelt. Snakk om å være sjalu langt inn i marg å ben.
      Du er en STOR inspirasjon Helene, og har all grunn i verden til å være stolt over deg selv. Det må ingen få ta i fra deg.
      Mennesker som rakker ned på den måten er mennesker som har et stakkarslig syn på livet. De over for sykdommen sin, det er den som gir mange mennesker oppmerksomhet, og de blir som barn, for all oppmerksomhet et god oppmerksomhet er det ikke??
      De vill gjerne ikke bli friske, de vill ikke kjempe med nebb og klør.
      Har selv en eks venninne som er slik.
      Alle tips, alle behandlinger og alle mulighetene hun hadde til p gjøre det bedre for seg selv tok hun ikke, for det hjalp ikke uansett, hun var jo så syk at det var ikke håp. Det var bedre å gå år etter år som pille avhengig og få alt servert på sølvfat, for det var jo så synd på hu.
      Mennesker som dette er sjalu på mennesker som faktisk vill leve ett fullverdig liv, som vill bidra til samfunnet, som vill være friske.
      Stå på Helene. Du er helt rå og jeg bøyer meg i støvet for hva du har klart å utrette 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    9. Men så er det jo slik at de med ME som ligger hjemme under dynen faktisk er så syk at de ikke har muligheten til å gi alt og fortsette på utdannelsen sin. De som har ME og ligger hjemme og er syke isteden for å jobbe hardt videre har jo ikke akkurat valgt å ligge hjemme. Jeg er selv ME syk, og klarer så vidt å få meg på do. Jeg skulle gjerne gjort alt for å ha den muligheten du hadde og kommet meg opp fra sengen, men dessverre så har jeg ikke det.
      Er jo ingrn som velger å ta på seg offerrolle og ligge under dynen hjemme isteden for å jobbe.. De fleste som ligger hjemme hadde gjort alt bare for å komme seg opp fra sengen..

    10. Imponert over det du har gjort og det motiverer meg til å jobbe mer med det jeg elsker å gjøre. Disse negative kommentarene ovenfor er jo bare skrevet av sjalusi! Vær stolt av det du har fått til for dette motiverer helt klart ikke bare meg 🙂

    11. Synes du er utrolig tøff! Vi nordmenn er skikkelig dårlige på å være glad for det andre har greid… For meg, som enda går på videregående, er du et stort forbilde! Du viser at alt går an, bare du tror det selv. Alle har en form for utfordring, om det sitter i hodet eller er noe fysisk. Det er hvordan man slev velger å gå fram som teller. Jeg har i hvert fall blitt inspirert til å kjøre på og å gjøre det jeg ønsker, tusen takk for det!

    12. Jeg kan ikke begripe hvordan folk får seg til å gå til angrep på en person som ikke gjør annet enn å dele sine erfaringer om tilfriskning. Er det så truende? Du definerer Helene som bitter, mens det hun forståelig nok gjør handler om å si i fra når hun blir urettferdig behandlet. Tror heller det er andres bitterhet som skinner igjennom her…

    13. Heia deg❤️❤️ Du er SÅ flink og en inspirasjon. Jeg går selv samme utdannelsen, med sykdom på siden. Jobber og gjør alt selv og vet hva det koster både av krefter og motivasjon, ikke minst selvdisiplin!!
      De som ikke har samme situasjon selv, kan vel egentlig ikke uttale seg på akkurat dette😊
      Har også en samboer som sitter i rullestol, hvilket som ALDRI begrenser han! Se gjerne på bloggen hans, kissingerdeng.blogg.no for litt inspirasjon til at et annerledes liv kan være supert👌🏼
      Du er en flott jente og skal selvfølgelig få lov å være stolt av deg selv!
      😊❤️

    14. 10 poeng til deg!… du er god å det har du virkelig lov til å syns også! prøv å ikke bry deg.. andre sin suksses ser hvis ut til å irritere andre!… syns du har vært flink! 🙂

    15. Ååååå !!!! som jeg kjenner jeg blir provosert av negative kommentarer her!
      Er også ME syk og vet at det er veldig tøft! Det er forskjellige nivåer, men når du, Helene Ragnhild har klart det du har så vitner det om viljestyrke til å prioritere bort det andre ikke bruker energi på, men som for oss er krevende.
      Det er snakk om å fokusere det lille man har av energi til noe fornuftig. Som Helene Ragnhild gjorde: studere fra senga.
      Det tar nok lengre tid enn for friske folk for man sliter også med konsentrasjon og hukommelse når man har ME.
      Kjempeflott at du har fått til det du har, Helene Ragnhild! Det er så viktig for oss andre som er syke å vite at det er mulig å komme ut av dvalen.
      De som ikke klarer å glede seg over det sliter med helt andre ting og burde la vær å øse sin negativitet over dette håpet!

    16. Ja, hvis man klarer å jobbe bort antistoff med ren vilje så er man flink altså! Ha ha. Gleder meg til blodprøvene kommer så man får skilt de som sliter med en autoimmun sykdom fra psyksisk syke som tydeligvis klarer å jobbe seg friske med ren vilje. Hardt arbeid å snu tankevirksomhet, men det har du klart Helene Ragnhild

    17. Utrolig bra jobba, du har virkelig all grunn til å være stolt av deg selv <3 Jeg har også ME, gikk ut med bachelor og A-snitt før sommeren. Har kjent på mye av det samme som deg, og fikk i tillegg spørsmål "om jeg virkelig hadde ME". For det går ikke an å gjøre det bra hvis man er syk, må vite..
      Stå på <3

    18. Interessant det der ME-politiet. Om du ikke til enhver tid er så syk at du må ligge på et mørkt rom så er du ikke syk nok til å ha ME.
      Jeg fikk forklart analogien med teskjeer (du har krefter gitt et visst antall teskjeer hver dag, men en ME-pasient får færre teskjeer og hvert dagligdagse gjøremål krever mer krefter enn for en frisk person). Da jeg hørte analogien fra en ME-pasient så sa jeg at jeg på en måte kjente meg igjen, da jeg på det tidspunktet hadde angst og depresjon. At min begrensning lå på psykiske krefter ikke fysiske, men at resultatet ble det samme, man fikk ikke gjort det man ønsket å gjøre, evnt så kostet det mye i etterkant. Da fikk jeg høre det: ME var noe helt annet enn de som synes synd på seg selv (som var det han mente at jeg gjorde).
      Jeg tror det beste vi kan gjøre er å være rause, og åpne med hverandre. Prøve å forstå at alles vei i sykdom og i helse ikke er de samme, og at samme sykdom kan utrykke seg forskjellig hos ulike personer og at det ikke er en lidelseskonkurranse.
      Stå på Helene! Det er inspirerende å se hva du har fått til 🙂

    19. Det Helene sier er at hun har tilpasset seg sykdommen sin. Når hun har vært på det verste har hun kun prioritert søvn, ikke noe annet. I de perioder hun har følt seg bedre har hun ikke brukt den lille energien hun hadde på venner, konserter etc, men valgt å lese fra senga. Hun prioriterte altså skole. Noen av de her inne som har ME prioriterer å lese blogg og skrive negative kommentarer. #prioriteringer

    20. Jeg skjønner frustrasjonen og fortvilelsen ved å ikke få anerkjennelse og kred for knallhard jobbing, men å la det gå ut over andre ME-syke blir jo litt feil? Føler du deg bedre av å insinuere at andre ME-syke ikke jobber like hardt som deg? Å hevde seg ved å tråkke på andre var ikke kult på barneskolen, ei heller i voksenlivet. Skjerpings:)

    21. Hilde: Jeg er enig, sykdommen arter seg ikke likt. Det er ikke alltid de som syter mest som faktisk er sykest, det koster jo energi det også! Det vet jeg fordi jeg selv har gravd meg ned i perioder. Tusen takk <3

    22. Anonym: Jeg hadde faktisk “ekte ME”, ikke at jeg må forsvare meg til noen som ikke engang tør legge igjen navn. Hvordan vil du reagere når du ikke slår ut? #idiotiglasshus

    23. Ann Kristin: Jeg brukte 7 år på å ta videregående for eksempel, det var ikke lett. 13 privatisteksamener, yay!
      Riktig fettsyresammensetning har hjulpet mine kognitive nivåer enormt, så det er klart det også hjalp!

      Jeg heier på alle som er syke og håper de kan bli bedre og til og med helt friske en dag! <3 tusen takk for fin kommentar!

    24. Hildi: Det virker som om det at jeg har blitt frisk er et krav til andre om at de burde prøve ting. Jeg legger meg ikke oppi hva andre prøver, men jeg forteller min historie. Jeg vet at det har hjulpet mange og jeg gir meg ikke <3

    25. Anonym: Jeg har aldri sagt at noen som ligger på et mørkt rom må ta seg sammen og jobbe videre, og det vet du! Om du ikke har krefter til å komme deg på do (og der hart jeg vært) så la være å bruke krefter på å spre negativitet her. Hilsen hun som var så syk at hun ikke kom seg på ro og satt da ikke på blogg og facebook.

    26. Caroline: Det er skummelt å bli frisk, det er skummelt å måtte jobbe hver eneste dag, bli stilt krav til og finne en god balanse i livet. Jeg gir aldri opp, uansett hvilken utfordring jeg står ovenfor. Tusen takk for at du delte med meg <3

    27. Victoria H: Tenker at alle kan ha noe å strekke seg etter. Om en er skikkelig syk synes jeg første pri skal være å tilgi seg selv. Gi deg selv kjærlighet, det er ekstremt vanskelig i en slik situasjon! Ingen må ta utdannelse for å være stolt, men ikke rakk ned på andre for det. Tusen takk Victoria <3

    28. Anette: Masse lykke til fine du! Det klarer du!! Og tøft av deg å stå i skuffelse, det er jo det vanskeligste. Når du skyter mot himmelen og kanskje ikke helt treffer! Men så klarer du det, og da er gleden dobbelt så stor!
      Stor klem <3

    29. som jeg sa på snap- heiaheia! Blir helt dårlig av å lese hva folk skriver- det fortjener du ikke etter alt du har vært igjennom. Det er INGEN som kan forstå hva du har opplevd- du forklarer dine erfaringer og burde virkelig ikke få kritikk for dette. stå på ! Me er en kjempe kompleks sykdom- og vi har alle forskjellige utgangspunkt- både syke og friske, det burde alle voksne mennesker forstå. <3

    30. Idiotiglasshus ja. For et ufint menneske du har blitt, synd at sykdommen gikk til hodet på deg og at du ble så bitter. Helt sinnsykt at du faktisk tillater deg å rakke ned på andre ME syke ved å si at de ikke jobber hardt nok. det sier mye om deg som person! Isåfall kan man vel si at du er barnløs fordi du ikke jobber hardt nok for å få barn? Hvis det er kun vilje det går på?

    31. Hei du som kommenterte på bloggen til Helene Ragnhild kl 23:18. Du som er så feig at du ikke engang tørr å skrive navnet ditt. Kommentaren du la igjen var langt over streken på hva som er greit. Det er kanskje derfor du ikke tørr å stå frem med navn? Når argumentene dine er så dårlige at du angriper person i stedet for sak bør du kanskje tenke deg om en ekstra gang, og enten komme med sakelige argumenter eller trekke deg fra diskusjonen?

    32. Hilde: Takk for støtte Hilde <3 Det er ingen vits i å diskutere med medlemmer i ME-politiet. De har gjort opp sine meninger og de rykker ikke. Når denne personen har behov for å si så stygge ting så skjønner vi jo at all logikk og medmenneskelighet er borte. Dette er ren bitterhet og har ingenting med oss å gjøre <3

    33. Wow, du er en skikkelig inspirasjon! 😀 Jeg har selv vært syk i mange år, og kom endelig inn på det jeg har drømt om å studere. Selv om det er beinhardt hver dag, så skal jeg aldri gi opp. Kjenner meg veldig igjen i det du sier. Når man ikke har krefter på samme måte som andre og må bortprioritere en del ting for heller å lese. Du skal være enormt stolt av det du har klart!! Det er en bragd. Dette var den inspirasjonen jeg trengte nå, mens jeg sitter her og jobber beinhardt på tross av ikke å være frisk som andre rundt meg. Ikke tenk på hva de negative sier, for de vet ikke hva de snakker om. Hurra for deg! <3

    34. Sofie: Tusen takk Sofie! Jeg hadde lyst til å gi opp så mange ganger, bare slenge inn håndkle. Jeg skjønte ikke vitsen med å bruke alle kreftene på studier og ikke orke noe annet. I dag er jeg så glad jeg ikke ga opp! Heia deg, og stor stor klem fra meg <3

    35. Jeg skjønner deg så godt! Brukte selv også 7 år på vgs. Ja du skal være utrolig glad for at du aldri ga opp! Du må ha en enorm drivkraft. Jeg skal heller aldri gi opp! Tusen takk <3 Nyt seieren din! 😀

    36. En stund siden jeg har vært innom her. Og nå er jeg så glad for at det skjedde .
      Tusen tusen takk for at jeg ble inspirert. Inspirert til å satse. Våge.
      Jeg har vært 3 år syk med alvorlig utmattelse og vært livredd for at jeg aldri skulle bli frisk igjen . Nå begynner jeg å se håpet om en friskere hverdag. Jeg har kommet inn på helsesøsterstudiet som begynner i januar . Det har vært utsatt i 2 år fordi jeg ikke har vært frisk nok. Er ikke 100% enda heller. Men jeg har så lyst til å forsøke….. . Er jo litt redd for tilbakefall osv.
      Men vet du, jeg ble så motivert takket være deg og innlegget ditt.
      Jeg forsøker og så håper jeg på det beste :-))
      Ønsker deg alt godt . Du er super tøff, modig og sterk. Aldri gi opp.
      God klem fra meg

    37. Leste at du nevnte at riktig fettsyresammensetting hjalp på hukommelsen din. Min hukommelse er også svekket iforhold til hvordan den var. Har du noen lyntips til hvilke fett produkter jeg bør fokusere på nå??

    38. Heihei:)
      Da har jeg sittet her å lest gjennom bloggen din som jeg fant nå nettopp, og det blir et gammelt innlegg jeg kommenterer på 😉
      For det første, for en utrolig nydelig jente du er, så positiv og herlig:D
      Jeg fikk diagnosen ME nå i juni, men har hatt det mest sannsynlig siden en virusinfeksjon med sykehusinnleggelse i 2013. Ble aldri bra igjen, bare dårligere. Jeg har i mellomtiden vært sykemeldt, gått 2 år på skole og jobbet en del. Jeg har mild/moderat ME, med en sterk ståpåvilje, og sta som et esel;P
      Jeg har noen spørsmål om LP, kan jeg sende en mail til deg? Jeg har meldt meg inn i noen ME-forum og grupper, og meldte meg fort ut igjen, da det er mange som dyrker sykdommen der.(Ikke alle)
      Jeg har nemlig tenkt å bli frisk;) Jeg ser det er mye negativitet mot deg, og synes det er trist. Jeg har troen på at hjernen og kroppen henger sammen. For eksempel:
      1. Hvis jeg gruer meg til noe, som å holde en tale, ja da blir jeg dårlig i magen.
      2. Siden jeg har vært mye syk, har det stresset meg veldig, så har jeg fått kronisk betennelse i magesekken. Så ja, ting henger sammen.
      Men dette betyr ikke at jeg mener ME er psykisk. Et eksempel, det er større risiko for å få et hjerteinfarkt hvis man har konstant stress, men hjerteinfarkt er jo ikke psykisk….. Derfor forstår jeg ikke de som er negative til at kropp og hode henger sammen.
      Og jeg vil prøve alt som prøves kan.
      Jeg er fremover fast følger på bloggen din;)
      Klem<3
      .

    39. Miriam: Hei Miriam! Tusen takk <3 er så enig med deg altså!! Spørsmpl om LP får du best svar på hos Live Landmark, anbefaler deg å sende henne en mail og så ta en tlf sammen. Hun er rådyktig, varm og har best erfaring og kompetanse på LP. Masse lykke til fremover og tusen takk! Så koselig å ha en ny følger med så rå innstilling!! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg