Testgalskap

Jeg har alltid likt kontroll, og når ting raser rundt meg fungerer jeg ikke så bra. Denne prøveperioden har satt meg i en situasjon der det jeg ønsker meg aller, aller mest, er helt ute av min kontroll. Det setter virkelig hele følelseslivet mitt på prøve. Jeg kjenner nesten ikke meg selv igjen.

Jeg gikk på smellen å begynne å teste for tidlig. Den blendahvite testen lyste mot meg og hele verden gikk i knas, selv før jeg kunne være sikker. Jeg tror noe av grunnen var at jeg i samme sekund innså at jeg legger all min lykke på en eventuell graviditet. Det er nok naturlig, men også ganske skummelt.

Da jeg var syk ønsket jeg meg bare å bli frisk, mer en noe annet. Da synes jeg det var vanskelig å fokusere på det som var godt her og nå. Jeg har en lei tendens til å sette livet på vent mens jeg venter på det neste kapittelet.

På en side tror jeg på at det skal ordne seg, men på den andre er det jo ingen garantier. Det er ingen enkel løsning på dette, det er bare masse usikkerhet.

Jeg vet jo ikke sikkert når jeg hadde eggløsning. Jeg vet ikke når et eventuelt egg festet seg. Og jeg vet ikke hvor mye hcg kroppen min produserer hvis jeg blir gravid. Siden jeg går på progesteronstøtte som kan utsette mensen, kan jeg ikke vente på mensen. Jeg må fortsette å teste til jeg er helt sikker på å ikke være gravid før jeg slutter på progesteron, da vil jeg få et fall i nivået og mensen kommer.

Det hele er jo så komplisert, blir sprø. Uansett har jeg bestemt meg for å vente noen dager før jeg tar test nå.

Har dere noen erfaringer å dele? Når testet du positivt? Jeg har nemlig hørt at mange ikke tester positivt før langt etter forventet mens.

<3

 

59 kommentarer
    1. Sååå stress med den ventingen, og man bare går å kjenner på kroppen etter alle tegn og hint. Jeg har vært gravid to ganger og begge gangene testet jeg ikke positivt før ca 14 dager etter eggløsning – typ dagen etter mens-dag. Tok test for tidlig den ene gangen, sånn noen dager før – og negativ! så bare å prøve igjen! 🙂

    2. Med første testet jeg negativt på IKM, og veeeeeeeeldig svakt positivt først fire dager senere. Så svakt at det bare var jeg som kunne se det, mannen min var ikke overbevist før digital test viste gravid to dager etter dette, hehe… Det er fortsatt håp, for veldig mange er det for tidlig å teste før IKM. Lykke til, jeg heier på deg!!

    3. Hei! De aller fleste tester positivt, om enn noe svakt, senest 13 dpo. Så testen din burde nok desverre vært positiv nå:/ Tror d kan være lurt om du forsøker å ominnstille hjernen til å tenke at dette funker ila noen runder.. Sjansen for klaff i en perfekt suklus er bare rundt 25% selv i din alder! Du kommer til å bli mamma, og dere er jo mye nærmere målet nå- du fikk eggløsning! Noen runder til bare! Og om hundre år er allting glemt..:) og du er mamma!!

    4. Jeg har testet positiv 12dpo, men då har jeg visst når jeg har hatt el pga el test. Men rfsu har vært negativ.

    5. Jeg krysser fingrene så inderlig for deg, og håper at alt løser seg nå, selvom du føler deg nedfor og deppa..
      Jeg testa positivt etter 2 uker selv.. Men har skjønt at det kanskje ikke helt er normalen..

    6. Kjenner meg sånn igjen. Selv om alle sier at man må slappe av og det kommer til å skje. Ha tålmodighet. Nyt at du kan gjøre hva du vil. Når ungene kommer får du ikke tid til noe… osv. Det hjelper jo ikke. Det er jo klin umulig å bare slå av en bryter. Det er slitsomt og tøft.
      Jeg tror aldri jeg har testet før en uke etter forventet mens. Hehe, rart jeg klarte å holde meg så lenge. Nå var jo heller ikke mitt problem at jeg ikke ble gravid, men spontanaborterte gang på gang. Så har vært gravid 8 ganger 😕. (Og sitter her nå med 3 flotte barn)
      Nei men i hvertfall, ønsker deg masse lykke til 😙

    7. Jeg testet negativt med CB, men fikk svak svak positiv med sånn billig strips sist jeg ble gravid. Alltid hatt sykluser som lever sitt eget liv…så de billige stripsene var kjekke å ha da, siden jeg testet relativt ofte.

    8. Hei! Du kan bli gal av den testingen, det vet jeg alt om! Jeg testet ikke positivt før en uke etter ikm, så det er håp! Dumt å teste for tidlig. Anbefaler deg som tester ofte å kjøpe rimelige tester på billigetester.no, der er det penger å spare!

    9. Da jeg var prøver var disse billigstrimlene fra billigetester de mest sensitive. Jeg vet ikke om det er tilfellet fortsatt, men det kan jo være en idé å sjekke hvilke tester som er mest sensitive (hvis du ikke allerede har gjort det, da). Husk at det også er ulikt hvor tidlig egget fester seg, så det er ikke bare eggløsning som styrer når du kan teste positivt! Jeg forstår at hcg ikke produseres før egget er festet. Lykke til! Prøveperioden er grusom!

    10. Hege: Tusen takk Hege, ja, disse kommentarene om at en skal nyte det en kan nå osv er håpløse!! Akkurat som om jeg skal si til en som er syk at de får nyte tiden på sofaen nå, vent til du blir frisk! Uff!

      Godt å høre at det ordnet seg for deg <3
      God klem <3

    11. (progesteron KAN utsette mensen, men ikke nødvendigvis, og alle gangene jeg har tatt progesteron har mensen kommet mens jeg har gått på det – maks 1-2 dager over)

    12. Hei 😊 kjenner meg så godt igjen, og tidspunkt for når man tester positivt er forskjellig fra kvinne til kvinne. Jeg testet kjempepositivt på dag 13 etter innsett da jeg ble gravid 😊 Krysset på clear blue kom med EN gang, 10-20 sek etter at jeg hadde tisset på 😂 Så var ikke tvil, og det var litt godt. Nå var jo mitt et innsett av fryseegg, enklere å holde kontroll på dager da liksom. Jeg håper du snart sitter med en positiv test ❤️ Alt håp er iallefall ikke ute 😊

    13. Den kjipeste følelsen.. Siden jeg kun kan bli gravid med ivf, er det alltid blodprøve 14 dager etter uttak (som tilsvarer eggløsning). Bor du i Oslo og tar den på furst på morgenen, får du svar samme kveld. Ikke noe luring, bare fakta. Utrolig nok var den positiv for meg denne gangen!! Håper du hadde befruktning senere enn du tror og at HCG er på vei.. Ellers så forsinker progesteron bare mensen en til to dager for meg, så ble det ikke noe kommer den nok snart..
      En god klem til deg!

    14. Hei.
      Jeg føler sånn med deg Helene. Alle tankene, følelsene og hodet som løper løpsk oppi denne karusellen av hormoner. Jeg gjorde og som deg og var veldig åpen om ivf behandlingen, for meg var det godt å ikke bære på det som en hemmelighet men å kunne snakke naturlig om det. Jeg vet hvordan det er og jeg syntes du er kanon tøff 🙂
      Jeg testet stort sett dag 12 eller 13 etter innsetting, det var vanskelig å vente men det er igrunnen ingen poeng å begynne å teste tidligere.
      Jeg er gravid nå og testet positivt dag 13. Det er tvillinger og testen var derfor nokså kraftig. Jeg har termin nå i januar.
      Hvor mange forsøk har du hatt? Dette var min 4 uthenting. Men denne gangen var det en vesentlig forskjell som jeg gjerne vil dele med deg.
      Jeg fikk utført noe de kallet scratching, det betyr at de skraper/klorer på veggene i livmoren (det høres værre ut enn det er) dette ble gjort på siste naturlige eggløsning før jeg begynte på hormon sprøyter påfølgende eggløsning.
      Jeg er hellig overbevist om at det må ha vært dette som gjorde utslaget da de befruktede eggene aldri har festet seg tidligere.
      Nå vet jeg jo ikke hva som er din hoved utfordring, men for meg har det vært at eggene ikke fester seg samt overstimulert eggstokker ved hormon behandling.
      Jeg vet ikke hvorfor dette ikke ble gjort før, jeg har som nevnt hatt 4 uthentinger og mange fryse forsøk i løpet av 6 år.
      Det ble ett langt innlegg dette, poenget er at plutselig klaffet alt. Ikke gi opp og hold motet oppe.
      Jeg vet det er tøft og fryktelig urettferdig men for en lykke når det endelig sitter.
      Masse lykke til 😊😊😊

    15. Åh, den ventingen! Tortur…
      Krysser fingrene for en positiv overraskelse ❤️
      Satte du eggløsnings-sprøyte? Da skal vel el komme innen 48 timer. En test 16 dager etter sprøyta skal vel være reell…

    16. Jeg testet positivt 1 dag etter forventet mens. Hadde god kontroll på syklusen, så visste når jeg hadde eggløsning. Da var jeg 15 DPO.
      Testet negativt 1-2 dager før jeg fikk positiv test. Masse masse masse lykke til. Vet hvordan det er å gå og vente på test, helt forferdelig. Håper så det er din tur nå <3

    17. Hei. Håper du bare har testet for tidlig. Krysser fingrer og tær for deg at testen blir positiv om noen dager. Sist jeg var gravid tok jeg 3 tester før den ble positiv. Startet dagen jeg ventet mensen og fortsatte med noen dager mellomrom. Mensen kom jo ikke så til slutt ble testene bare teite da de hele tiden var negative og jeg selv viste at jeg var gravid. Den andre gangen jeg ble gravid tok jeg først test 2 dager over ikm, negativ den også. Da tok jeg både cb digital og sann billig strimmel som skal være supersensitiv. Men blendahvit den og. Deretter ventet jeg 5 dager og da ble den positiv. Så hos meg er det lav produksjon av hcg hormonet iallefall. Til og med cb testen viste kun 1-2 uker én uke etter ikm da den burde ha vært 2-3 uker. Ikke gi opp håpet helt enda Helene 🙂

    18. Uff, det her må være utrolig tøft for deg. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om kontroll, jeg er helt lik deg. Jeg håper virkelig at du blir gravid snart, jeg krysser fingrene for deg <3

    19. Testet positivt med både strimmel og digital 10 dpo 🙂 De aller fleste tester postitivt rundt denne tiden.

    20. Hei.
      Jeg viste det før jeg testet meg. Alt stemte så testen var hos legen. Slik at han også skulle være sikker. Det og drive å teste det gjør deg jo bare at du stiller deg flere spørsmål. Vent den tia legen sier så slipper du en Berg og dalbane i følelser. Og jeg slet også med å bli gravid. P piller og annet dritt ødela så mye. Ønsker deg masse lykke til. Men ikke la dette drive deg til vanvidd. Kos deg med kjæresten og to herlige hunder. Føler med deg altså.🌺🌸

    21. Alexandra: Takk for at du deler med meg <3 Jeg har ikke tatt ut, men tatt sprøyter for å få i gang EL også eggløsningssprøyte og progesteronsprøyte. Har vært uten prevensjon i over to år, men slitt veldig med å få eggløsning. Jeg skal spørre gyno om den skrapingen hvis det blir IVF for jeg har erfart at det å spørre (fordi jeg får så mange fine råd fra lesere) gjør at ting går litt fortere.

      Så gøy med twins!! Masse lykke til og igjen, tusen takk <3 stor klem <3

    22. Oda Marie: Neste gang skal jeg holde meg i hvert fall, for dette er jo bare grusomt. Jeg tror jeg bare vil ha den eventuelle skuffelsen med en gang, å vente 14 dager er jo uutholdelig. Samtidig er det jo så tullete om det skulle vise seg at jeg er gravid :/ takk <3

    23. Tina: Jeg synes det er helt sykt at det er så mange som tester positivt over, når produsentene (f eks clear blue) sier at 98% tester før forventet mens?

      Tusen takk for gode ord <3

    24. Maren: Oj, så rart at den ikke fungerte. Må komme meg på apoteket jeg da :/ takk for tips! har jo aldri vært gravid før, så vet jo ikke hvordan kroppen reagerer…

      Klem <3

    25. Tror jeg var 5 uker på vei begge gangene jeg testet positivt, syklusen var uregelmessig så testet pga eeekstremt vonde pupper 🙂 Beste tips er å legge det på hylla, dra på hytta, begynn på et stort jobbprosjekt og få tankene over på noe annet de neste to ukene 🙂

    26. Jeg selv har testet positivt veldig tidlig begge gangene jeg ble gravid, men ei venninne av meg testet og testet og fikk negative tester. Hun hadde masse symptomer og begynte å lure på hva som foregikk, så hun gikk til legen for å finne utav hva som var galt siden hun tydeligvis ikke var gravid (i følge hjemmetestene). Legen testet, og joda, den var positiv. Dette var rundt uke 9, hvis jeg ikke tar helt feil. 🙂 <3

    27. Du må huske at alle har forskjellige sykluser, og siden du ikke vet helt når du hadde eggløsning så er det vanskelig å si sikkert når du skal teste positivt. 🙂 Selv testet jeg veldig svakt positivt en eller to dager over forventet mens.
      Anbefaler å kjøpe sånne billigtester på nett, de er like bra som de vanlige og mye billigere. 😉

    28. Testet svakt positivt dagen før ikm. Men den testen der er ikke god. Kjøp A1 sin og noen digitale og test annenhver dag fremover. Krysser fingrene for deg!

    29. Bare kjekt! <3 Synes det er så koselig å følge med på deg. Liker at du er så ærlig på bloggen og forteller om reisen din.
      Masse lykke til. Håper du sitter med en positiv graviditetstest foran deg veldig snart <3

    30. Hei! Nå var du jo dessverre ikke gravid, men vil likevel fortelle at de RFSU-testene har visst falsk negativt begge gangene jeg har vært gravid. Testet begge ganger og tenkte derfor jeg ikke var gravid, men mensen kom aldri….. Og reiste til legen første gang fordi jeg hadde vondt i magen (og der tok jeg en urinprøve og den var veldig positiv) og andre gang tok jeg en clearbluetest noe etterpå som var positiv i det, det var kommet urin på den….. Så jeg har veldig dårlig erfaring med RFSU-test tidlig. Et tips til neste gang du skal teste (forhåpentligvis positivt <3)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg