Sukkerfri karamellfudge og nye planer

Adlinks

God morgen <3

I dag skal vi på åpningen av julegaten på Bærums Værk, og jeg gleder meg til å titte i butikker, drikke kaffe og få julestemning med Jon Anders. Som dere sikkert skjønner er det ikke noe nytt, og jeg må nok innse at det blir en ny runde på oss. Akkurat nå orker jeg ikke gå inn i det, kjenne på alle de vonde følelsene. Jeg er sliten av å være lei meg je, av å gråte og være trist.

Jeg håper bare at vi kan prøve igjen før juleferien. Når du trenger hjelp til å få barn utsetter nemlig ferier alt da gynekologen har fri.

Jeg ville uansett dele et tips til deilig karamellfudge som er perfekt å lage som sunnere helgekos. Oppskriften er fra min venninne Linda og er helt nydelig! Hun har utrolig mange gode oppskrifter, så jeg anbefaler deg å søke litt inspirasjon her.

Sukkerfri karamellfudge

2 dl usøtet vikingmelk (finnes i bakeavdelingen)

40 gram sukrin gold

15 gram fibersirup gold

10 gram ekte meierismør

1/2 ts vaniljepulver (kan sløyfes)

Himalaya eller maldonsalt hvis du vil ha salte karameller

Du kan lage disse i mikro, men jeg har ikke det her hjemme og derfor bruker jeg kjele. Jeg blandet alle ingrediensene i en liten kjele og ga det et oppkok. La den koke mens du rører innimellom til det blir en tjukk karamell, som skal slippe kantene på kjelen. Her tok det ca 40-45 minutter.

Hvis du skal lage salte karameller strør du salt i bunnen av formene du skal bruke før du heller karamellen over. Jeg brukte silikonformer. Frys eller sett karamellene i kjøleskap over natten så de stivner.

<3

29 kommentarer
    1. Det stikker i hjertet mitt.. Det er lov å være lei seg og knust når det man vil mest i verden ikke lykkes, og man føler hver dag uten å være gravid er dritt… Men ikke gi opp håpet<3 jeg er selv i samme situasjon og man kan jo bli gal av mindre... du er en flott og sterk jente som fortjener alt godt. Plutselig sitter det som et skudd<3 selv om det er sårt å vente og bli skuffa gang på gang. STYRKEKLEM Fra meg. Og håper du klarer å kose deg litt<3

    2. Så trist å høre at det ikke er noe nytt. Jeg føler med deg selv om jeg ikke kan forestille meg hvordan du har det. Håper du klarer å koble litt av
      Lettere sagt enn gjort. Sender deg masse god energi ! Klem

    3. Synd å lese at det ikke gikk som dere ønsket. Vet utmerket godt hvordan det føles, fikk negativ test på #2 med ivf denne uken. Men vi får karre oss opp på hesten igjen, en dag blir det vår tur 🙂

    4. Therese: Tusen takk Therese <3 du skriver liksom akkurat det jeg trenger å høre! Det er lov å besøke dalen, men ikke bygg hus der. Vi klarer alt!! Stor klem til deg og igjen takk <3

    5. Jeg lagde disse i går i teflonpanne og de ble perfekte både i smak, utseende og konsistens! 🙂 Rørte hele tiden, det tok cirka 30 min i panna før vi brukte skje til å legge fudgen i muffinsformer (hadde ikke andre former så bare fylte et lite lag nederst i vanlige muffinsformer). Mitt tips er at blandingen bør være ganske tykk når du heller/legger over i form. Satt de deretter rett i kjøleskap. SUPERGODE!! Linda har mange gode oppskrifter 🙂

    6. Hei! Falt over bloggen din i dag, og tenkte jeg skulle dele min korte historie med PCOS og behandling 🙂 Biter meg nemlig merke i at du ikke vet når du får EL til tross for at du stimuleres, dvs ingen “overvåker” deg?
      Jeg har selv PCOS og er slank, og det som måtte til her var hjelp fra offentlig fertilitetsklinikk hvor jeg først fikk enkeltkur Pergotime. Ble scannet på dag 12, ingen utvikling i follikler, og jeg ble derfra satt på FSH – injeksjoner (Puregon) fra syklusdag 12 – 20 (!!) – det skulle altså mye mer til enn tabletter for å få meg i gang! Under stimuleringen ble jeg UL – scannet hver 3. dag (slitsomt og tidkrevende) inntil en follikkel målte 18 mm. Da satte jeg EL – sprøyte dagen etter, og hadde deretter sex 36, 48 og 72 timer etter EL – sprøyten. Gravid i første forsøk og venter min lille gutt om 3 dager 🙂
      Poenget mitt er, sålenge du ikke blir scannet kan du jo ikke vite om du reelt sett får EL på pergo, det kan hende det skal hardere skyts til med deg også, f. eks injeksjoner og EL – sprøyte og hyppige scanninger. Ville hørt med gyn 🙂

    7. Nelle: Takk, men jeg tar ultralyd akkurat som du beskriver og blir fulgt nøye opp 😉 har tatt både pergo, femar/letrozol og nå menopur sprøyter, otrivelle og crinone.

      Tok første og siste pergokur i mars/april en gang, så kan hende du leste et eldre innlegg. Håper uansett at det klaffer for oss neste runde 😀

    8. Skjønner!! Da har jeg sett på et gammelt innlegg ja 🙂 Høres jo ut som du er i de beste hender – og jeg er sikker på at det vil klaffe for dere, selv om det virker håpløst og umulig når man står i det – vi er mange som har vært der… Masse lykke til fremover :):)

    9. Hei!
      Mulig jeg spør vanskelig nå, men er det mulig å lage disse helt melkefri? Hva ville du erstattet fløte og smør med? (J bruker mye havremelk, men det blir kanskje for vått?)Jeg har en datter med masse allergier (melkeprotein, egg, soya, kokos samt alt av nøtter) det er ikke så lett å lage kaker og søtsaker til henne, og å kjøpe i butikk er umulig;) PS: Jeg lager seigmennene dine til henne, og det elsker hun!:)

    10. Helene: Det har jeg ikke noe godt svar på nei, det finnes vel noe som heter havrefløte, men jeg har ikke testet det selv. Dessverre er det ikke alt vi får laget uten alt… 🙁 bra du har funnet noe hun kan like da 😀 <3

    11. Prøvde meg akkurat på disse. Mine ble både skilt på slutten og brent 🙁 Så mye ble helt mørke brune. Lott det småkoke i 45 min, og rørte hele tiden. Vett du hva som skjer når det skiller og brenner seg?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg