Sliten? Slik finner du energien igjen!

  • 01.12.2016 kl. 19:28

Slitenhet har blitt den nye folkesykdommen, noe som bekymrer meg. Det er hverken morsomt eller produktivt g rundt og fle at en er tappet for krefter, nettopp fordi overskudd er selve definisjonen p god helse (i hvert fall for meg). Som tidligere ME pasient vet jeg godt hva sliten er, men det er ikke dette jeg snakker om her. Jeg snakker ikke om vre s sliten at du ikke orker flytte kroppen i sengen, det tar det litt lengre tid fikse som regel. Det er hverdagsslitenheten jeg snakker om her, den kan du nemlig fikse raskt! Her er 7 rsaker til slitenhet og hvordan du kan finne energien igjen:

Du har sittet p rumpa hele dagen

Har du merket at du blir sliten av sitte mye stille? Det er faktisk de dagene jeg sitter forran datan hele dagen at jeg fler meg tung i kroppen og trening frister minst. Hvis du merker at du er p vei inn i en ond sirkel der du stadig beveger deg mindre er det viktig snu vanen. Ta sm avbrekk i arbeidet og beveg deg! G en tur, hvis du ikke rekker en ordentlig tur kan du ta deg en sving i trappen. Gjr ti kneby en gang i timen eller ta et par pusjups mens kaffen traktes.

Du har sovet for lite

Visste du at kun en natt med drlig svn pvirker deg negativt? Ikke bare blir du slapp, trtt og i drlig humr, stsuget vrt ker faktisk nr vi har sovet for lite. Sett deg en leggetid og hold den! Jeg vet at du har tusen unnskyldninger, jeg kjenner dem alle. Den eneste du lurer er deg selv. Jeg har bestemt meg for vre i seng senest 22.30 fremover da jeg kjenner at kroppen min trenger det. Du trenger heller ikke ha drlig samvittighet om du unner deg en powernap i lpet av dagen.

Du har akkurat vrt syk

Etter en forskjlelse tar det en stund for immunforsvaret komme seg til hektene, derfor gjr du lurt i ta ekstra vare p kroppen i tiden etter sykdom. Kjenn etter p formen om du orker hard trening eller om du burde holde deg til gturer og kortere kter. Ikke la deg friste til hvile deg i form, det er nemlig viktig f i gang sirkulasjonen. En god balanse mellom aktivitet og hvile er perfekt ;)

Du har ikke trent p lenge

En uke uten trening blir fort til to, s har det plutselig gtt en mned. Believe me, I know! Ikke vent til du er "i gang igjen" med trene, bare gjr det! Hopp p hesten og kom deg i aktivitet igjen, og sett listen lavt slik at drstokkmilen ikke blir for lang. En rask gtur frem og tilbake til jobb eller en liten styrkekt p gulvet hjemme kan gi deg fantastiske resultater s lenge du gjr det ofte nok.

Du trener for mye

Overtrening sliter p immunforsvaret og ker risiko for skader. Hvis du merker at du gruer deg til trening, at du blir sliten etter ktene i stedet for f energi utover dagen og ikke orker andre ting fordi du m trene kan det hende at du trener for mye. Da bryter du ned kroppen i stedet for bygge den opp. Kutt ned p treningen et par uker og se hvordan du fler deg, du vil ikke ese ut, jeg lover!!

Du spiser feil (for deg)

Kanskje spiser du for lite karbohydrater, kanskje spiser du for mye. Jeg vet at mange synes det er fryktelig vanskelig finne denne balansen. Vi er individer, med ulike behov, ulike liv og ulik smak. Derfor finnes det ikke noen perfekt oppskrift. Du m selv finne balansen som fungerer for deg, gjerne sammen med en som kan veilede deg. Det hele handler ikke om mindre mat, men riktig mat, husk det. Fler du deg sliten ville jeg kt nringsinntaket, og kuttet ut matvarer som kun tapper kroppen din.

Du er stresset eller har det ikke bra

Av en eller annen merkelig grunn er det mange som tror at psyken vr ikke kan pvirke oss fysisk, til tross for at forskning viser det motsatte. Nr vi fokuserer p hvor slitne vi er fler vi oss ikke bedre, stikk motsatt faktisk. Hvis du ikke har det bra eller stresser er det viktig at du gjr noe aktivt for f det bedre. Selv er jeg glad i avspenning, det fr meg ned igjen nr jeg kjenner at stresser jager i kroppen. Nr jeg har det tft passer jeg p ke godflelsen i hverdagen min. Jeg er mer med venner, jeg trener mer, jeg ser en morsom film og koser meg mer. Det hres sikkert dumt ut, men det hjelper faktisk! Prv selv <3

Disse tipsene funker i hvert fall for meg! N skal jeg hvile litt mer, jeg jobber i intervaller, men denne kroppen trenger virkelig ro n. Jeg hper du har hatt en god 1. desember <3

 

26 Kommentarer

01.12.2016 kl. 19:57
Kan du fortelle litt om hvordan du ble frisk fra ME? <3

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 20:01
Anonym: Det har jeg skrevet masse om :)

Victoria

01.12.2016 kl. 20:05
Dette innlegget passet perfekt n:) Takk!

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 20:58
Victoria: <3

01.12.2016 kl. 20:16
Du burde kanskje bekymret deg mer over hvor sliten du faktisk er om dagen? Det er ikke "normalt sliten" svidt orke vaske eget hr feks. Provoserende lesning i Allers, du forsker godt hste klikk p ME-historien din. Du kommer til skjemmes nr det kommer for en dag hva ME egentlig er.. men da kommer det vel ogs for en dag at du ikke hadde ME, heller et problem mellom rene:-)

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 20:59
Anonym: Herregud, triste menneske, skaff deg et liv!!

Victoria

01.12.2016 kl. 20:22
Utrolig flott innlegg! :)

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 20:58
Victoria: Takk sta <3

Ina

01.12.2016 kl. 20:33
Ikke s mye lengre tid for de med ME? 3 dager med LP og saken er biff?;)

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 20:57
Ina: For noen er det slik ja ;)

Veronica

01.12.2016 kl. 21:08
Supert innlegg, det passet perfekt n <3

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:58
Veronica: Godt hre :D

01.12.2016 kl. 21:08
Takk, i motsetning til deg har jeg et frisk liv:)

Helene Ragnhild

01.12.2016 kl. 21:18
Anonym: hvis du har s mye imot meg, hvorfor flger du meg da i alle kanaler?

Silje

01.12.2016 kl. 21:34
Feiler folk her da!? Takk for tips, Helene!

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:58
Silje: <3

Martine

01.12.2016 kl. 21:44
Dette innlegget passet fint n! Du har virkelig en inspirerende blogg :)

Jeg har vrt uvanlig sliten de siste mnedene. Sover ca. 8 timer, men sliter med st opp p morgenen. Sovner noen ganger p sofaen og har heller ingen problemer med legge meg igjen p kvelden. Jeg har ikke trent p omtrent to mneder fordi jeg ikke har hatt overskudd til det. Jeg synes det er utrolig frustrerende ha det slik, men tenker at mrketiden kan ha en innvirkning. Jeg spiser sunt, men lurer p om jeg skal begynne og utforske litt mer, kanskje jeg br spise annerledes.. Har du noen tips til hvordan/hvor man kan starte for bli klokere p dette omrdet? :-)

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:59
Martine: Takk! Du finner jo mye info her hos meg da ;) ellers anbefaler jeg selvflgelig veiledning hvis du vil legge om kostholdet eller gjre sm endringer for f mer energi. nsker du veiledning kan du sende meg en mail p helene.ragnhild@gmail.com :)

Merete

02.12.2016 kl. 00:00
Mange gode tips her!:) god bedring fra forkjlelsen! :) 💖

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:57
Merete: Takk!! Det trenger jeg n :D <3

Sofie

02.12.2016 kl. 02:16
Tusen takk for bra innlegg! :) Trengte disse tipsene akkurat n <3

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:57
Sofie: S hyggelig at du likte dem <3 klem :)

Ingrid

02.12.2016 kl. 08:05
S fine tips! Tror mange kan slite med lite energi p denne tiden av ret... Vi er alt for flinke til si ja til ting og ta bedre vare p andre enn oss selv. Det er helt lov vre sliten, men det er ogs lov nske snu den vonde sirkelen. Takk for tips! Jeg er veldig glad i bare tye ut litt eller gjre litt yoga nr jeg har lite energi. Da sliter jeg ikke ut kroppen, men beveger meg nok til at blodsirkulasjonen kommer godt i gang :))

Ha en fin dag!!

Helene Ragnhild

02.12.2016 kl. 08:57
Ingrid: Det er veldig lurt!! God fredag :D <3

mk

02.12.2016 kl. 13:12
Til deg som kommenterte her over.. det er vel ikke noe skamme seg over om ME sitter mellom rene. Det viktigste er at man blir frisk. Selv om ME i aller hyeste grad nok er en fysisk sykdom, s kan mange ha effekt av jobbe kognitivt. Bekymring og indre stress vil ofte forverre symptomer. Kroppen og psyken er kompleks. Man kan ikke splitte det og si at man ikke har ME hvis man blir frisk eller bedre av kognitiv jobbing.

Slik jeg har forsttt, s er ME en eksklusjons diagnose. Det er en sekkesamling av symptomer uten noen klar rsak. Jeg forstr ikke de som blir fornrmet nr noen sier de er blitt frisk av ME. Slik det er idag, s er ikke diagnosen kun forbeholdt de som har en ren fysisk lidelse. Det er eksperter som setter diagnose etter grundig underskelse, og det finnes mange veier til bedring.

Ogs personer med leddgikt kan oppleve bedring, da sykdommen med tid og stunder "brenner ut".

Jeg vil for vrig anbefale boken: "Energityvene - utmattelse i sykdom og hverdag" av Berge, Dehli pg Fjerstad. Boken tar for seg utmattelse i mange ulike situasjoner, ogs ME. Boken har mange gode tips og god forstelse av tilstanden.

Helene Ragnhild

03.12.2016 kl. 10:05
mk: Takk for kommentaren din mk <3
Jeg tror ikke det er s lett n inn til alle, det er rett og slett ikke alle som har lyst til endre sitt eget liv. Jeg fler meg faktisk heldig som klarer det!! God klem <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits