God fredag og rømmegrøt

God formiddag fine dere <3

Endelig føler jeg at formen er på vei, og jeg må jo bare håpe at jeg nå skal få komme tilbake til mitt friske meg? Jeg som aldri (bank i bordet) pleier å bli forskjølet har søren meg hatt tre runder med sykdom på en måned. Det er sikkert fordi jeg går på hormoner og på grunn av stress, det er sikkert naturlig bla bla. Nå orker jeg det ikke mer så nå skal jeg bli friskt, sånn er den saken! Det virker faktisk som om jeg og J smitter hverandre frem og tilbake for nå fikk jeg akkurat melding av ham der han sier at han føler seg dårlig igjen!

I kveld skal vi i hvert fall ta det helt med ro, se en film og lage rømmegrøt. Jeg vet at risengrøt er det vanligste å lage i julen, og jeg tenkte å prøve meg på en sunn vri på den i år også, men i kveld er det rømmegrøten som gjelder.

Denne er mettende og lukseriøs, virkelig så god! Oppskriften er klassisk lavkarbo, men den kan fint spises selv om du ikke går på lavkarbo, vi trenger alle litt fett vet dere 😉

Rømmegrøt til to:

1 boks seterrømme

2 dl melk (vi bruker H-melk, men du kan bruke laktosefri)

1 ss johannesbrødkjernemel*

1/2 dl vann

*Johannesbrødkjernemel brukes for å tykne sauser, grøt og supper, men kan erstattes med maisennamel.

Ha rømmen i en kjele og la den koke opp. Kok på lav-middels varme i 4-5 minutter mens du rører. Tilsett melken og kok videre i 2 minutter.

Bruk et lite syltetøyglass eller en tupperware til å riste johannesbrødkjernemel med vannet. Hell forsiktig blandingen i en stråle i grøten mens du rører. Rør og kok videre i to minutter. Blir det klumper kan du stavmikse grøten.

Server grøten med kanel, kokossukker eller sukrin gold og smørøye, nam <3

7 kommentarer

Siste innlegg